پایگاه خبری فرانسوی «اطلس اینفو» با اشاره به سفر حسن روحانی به اروپا، سفر وی به پاریس را سفری مبتنی بر محورهای سیاسی و اقتصادی دانست و نوشت فرانسوآ اولاند برای رئیس‌جمهور ایران به عنوان یک مهمان ایرانی صاحب‌نام فرش قرمز پهن خواهد کرد.
کد خبر: ۸۶۲۶۵۶۹
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  پایگاه خبری فرانسوی «اطلس اینفو» در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به پاریس طی گزارشی نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه در قالب نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایرانی به اروپا پس از 16 سال به ایتالیا ‌رفت و پس از آن عازم واتیکان می‌شود و نهایتا میهمان دولت فرانسه در پاریس خواهد بود.

سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه قرار بود نوامبر گذشته صورت گیرد اما حملات تروریستی مرگبار 13 نوامبر پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، موجب شد که این سفر به تعویق افتاده و به زمانی دیگر موکول شود چرا که در زمانیکه فرانسه در عزای عمومی و شوک ناشی از حملات به سر می‌برد، فرصت مناسبی برای پهن کردن فرش قرمز برای رئیس‌جمهور ایران نبود اما در حال حاضر که اوضاع نسبتا آرام‌تر شده، فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه می‌تواند با خیال راحت میزبان مهمان ایرانی صاحب‌نام خود باشد.  

البته رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر نیز زیر چشم‌های حریص دوربین‌های خبرنگاران در راهروهای سازمان ملل به عنوان نخستین رئیس‌جمهور غربی که با همتای ایرانی خود دست داده بود. این در حالی بود که در آن زمان ایران هنوز به طور کامل از فضایی که طی چند دهه پیش به دلیل قطع رابطه خود با جامعه بین‌الملل در آن حضور داشت، خارج نشده بود.

علاوه بر این، فرانسه از جمله کشورهای غربی است که بر سر میز مذاکرات بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که شرایط بسیار دشوار و سختی بر آن حاکم بود، حضور داشت.

 

 

سفر دکتر روحانی به فرانسه نخستین سفر وی به غرب از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به شمار می‌رود و فرصتی برای انعقاد قراردادهای پر سود و منفعتی نظیر فروش 114 فروند هواپیمای ایرباس به ایران خواهد بود.

این سفر که پس از سفر «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه به ایران برای بهبود روابط دو کشور یا به عبارتی آب شدن یخ موجود در روابط دو کشور صورت می‌گیرد، همچنین برای پاریس فرصتی خواهد بود که بتواند پس از یک غیبت پر زیان و ضرر بار دیگر به بازار ایران بازگردد.

علاوه بر محورهای اقتصادی، مؤلفه‌‌های سیاسی نیز از جمله محورهای حاکم بر مذاکرات روحانی در پاریس خواهد بود و فرانسه تا حد بسیار زیادی روی نفوذ تهران بر دولت دمشق برای وادار کردن آن به انعطاف‌‌پذیری بیشتر در راه‌حل موقت مورد انتظار اغلب عوامل بحران سوریه حساب می‌کند و خواستار آن است که این کشور مشارکت بیشتری در برقراری صلح در لبنان و یمن که نفوذ آن‌ها آنها اجتناب‌ناپذیر است، داشته باشد.

رئیس‌جمهور ایران در سفر به پاریس با «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه که اتحاد و شراکت با عربستان سعودی را برگزیده، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد؛ انتخابی که دیپلماسی فرانسه را وضعیت بسیار خطرناک و انتقادی قرار داده است.

سفر روحانی به اروپا از روز دوشنبه آغاز شده و تا چهارشنبه طول می‌کشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران در پی احیا روابط اقتصادی با رم و پاریس که از عمده شرکای اقتصادیش قبل از شدت یافتن تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه 2012 بودند، برآمده است.

قرار است در این سفر رئیس‌جمهور ایران را یک هئیت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی همراهی کند. روحانی در نخستین مقصد خود با «سرجیو ماتارالا» رییس جمهور و «ماتئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا قبل از سخنرانی در  یک نشست اقتصادی دیدار کرد.

وی همچنین در واتیکان با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار خواهد کرد. 

روحانی بعد از ایتالیا به پاریس، پایتخت فرانسه رفته و با «فرانسوا اولاند» رییس جمهور این کشور دیدار می‌نماید.

ارسال نظرات