دوشنبه تلخ اردبیل در مجلس:

مخالفت دوباره مجلسی ها با لایحه ایجاد منطقه آزاد

در حالی که بعد از تلاش چند ساله قرار بود با تصویب منطقه آزاد تجاری استان اردبیل، توسعه استان شتاب بخشیده شود این مهم به تصویب نرسید تا آرزوهای مردم بر باد رود.
کد خبر: ۸۶۲۶۶۳۶
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، استان اردبیل در شمالی ترین نقطه ایران یکی از مناطق مهم مرزی کشور است که به واسطه گمرک بیله سوار و هم مرز بودن شهرهای شمالی آن، هم اکنون شاهد تردد هزاران مسافر و صادرات کالاهای مختلف به جمهوری آذربایجان است.

طی سالهای اخیر برنامه های مهمی برای رونق اقتصادی استان اردبیل قرار بود اجرا شود که یکی از همین طرحهای مهم تصویب کلیات منطقه آزاد تجاری بود که موجی از خوشحالی را در بین مردم ایجاد کرده بود.

در حالی که قبل از مطرح شدن طرح در مجلس، بسیاری از نمایندگان استان و مسئولان ارشد استان اردبیل به تصویب طرح در مجلس خوش بین بودند و حتی اعلام کردند این طرح با رای قاطعی تصویب می شود و حتی کلی برنامه ریزی از قبل برای این طرح انجام داده بودند.

حتی عده ای از تصویب اولیه طرح منطقه آزاد تجاری استفاده کردند و بعد از اعلام تصویب اولیه ایجاد منطقه آزاد تجاری استان اردبیل آن را به نام خود ثبت کرده و از زمینه ایجاد منطقه آزاد در 44 هزار هکتار از اراضی استان خبر دادند.

یکشنبه ۲۹ آذرماه امسال بود که کلیات طرح 62 منطقه ویژه اقتصادی که استان اردبیل نیز جزء آن محسوب می شد به صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری رفت، طرحی که‌موجی از حاشیه‌ها را برای بهارستانی‌ها به‌خصوص نمایندگان استانهایی که به دنبال منطقه آزاد بودند به وجود آورد و پس از کش‌وقوس فراوان به دلیل آن‌که تصویب این طرح، مخالف با پنجم توسعه است با مخالفت نمایندگان تهران، اصفهان و کرمانشاه به کمیسیون برای بررسی بیشتر برگشت خورد.

در آن روز طرح ایجاد مناطق آزاد که استان اردبیل نیز شامل آن می‌شد بر اساس رأی نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر صحن مجلس با کلیاتش مخالفت شد و دوباره موجی از ناامیدی را در میان مردم استان که به این طرح به‌عنوان برون‌رفت از بحران چشم دوخته بودند، ایجاد کرد.

پس از رأی مخالف نمایندگان، در همان روز بود که باهنر نائب رئیس مجلس اعلام کرد طبق آیین‌نامه می‌توان با جمع‌آوری ۵۰ امضا لوایح رد شده را مجددا به صحن علنی ارائه داد، که این سخنان باهنر دوباره نمایندگان استان را به تکاپو انداخت تا هر طوری که شده به کمک دیگر نمایندگان استانهایی که به دنبال منطقه آزاد هستند این طرح را دوباره به خانه ملت کشانده و هر چه در توان داشته برای تصویب آن به کار بندند.

سرانجام این طرح بعد از گذشت 36 روز دوشنبه مجدداً به‌ همراه 62 منطقه ویژه اقتصادی در صحن علنی مجلس مطرح شد که لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری استان اردبیل بار دیگر نتوانست رای مثبت نمایندگان را جلب کند و این طرح از دستور کار خانه ملت خارج شد تا عملا دوشنبه ای تلخ برای مردم استان اردبیل رقم خورد.

در حالی که خیلی از مردم استان اردبیل به این طرح برای توسعه و اشتغال در استان به ویژه بخش کشاورزی امید زیادی داشتند، که حالا نه تنها امید آن ها به یاس تبدیل شد بلکه «آخرین میخ نمایندگان استان بر آخرین تابوت هم زده شد» تا اینچنین پرونده منطقه آزاد اردبیل در مجلس نهم بسته شود.

اما رد منطقه آزاد تجاری، مانور تبلیغات خوبی دست برخی کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی داد تا به این بهانه، تیر انتقادات را بسوی نمایندگان نهم مجلس نشانه گیری کنند؛ باید منتظر ماند و دید که کاندیداهای انتخابات نسبت به رد این طرح چه موضع گیری هایی خواهند کرد.

ارسال نظرات