در حالی که ۹ روز از اجرایی‌شدن برجام و لغو رسمی تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد دولت انگلیس هنوز به ۲ بانک ایرانی در لندن اجازه از سرگیری فعالیت نداده است.
کد خبر: ۸۶۲۶۶۴۱
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از رویترز، دو منبع آگاه گفتند، رگولاتورهای انگلیسی در حال بررسی این مسئله هستند که آیا به 2 بانک ایرانی در لندن اجازه از سرگیری فعالیت‌هایشان پس از چند سال تحریم را بدهند یا نه.

این منابع گفتند، بانک ملی و بانک بین المللی پرشیا تنها وقتی قادر خواهند بود در انگلیس فعالیت کنند که ضوابط بانک مرکزی این کشور برای مؤسسات مالی را رعایت کرده باشند.

توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی اوایل ماه جاری میلادی منجر به لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک‌های ایرانی شد. این اتفاق می‌تواند موجب بازگشت بانک‌های ایرانی به انگلیس شود. کمتر از 10 سال قبل، این بانک‌ها به‌دلیل افزایش سودآوری و افزایش ارتباطات با اروپا به خود می‌بالیدند.

بانک خاورمیانه ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی این کشور روز جمعه به رویترز گفتند، ایران قرار است طی هفته‌های آینده با مرتبط شدن بانک‌های این کشور به همتایان خارجی‌شان از طریق شبکه سوئیفت، به نظام بانکداری جهانی متصل بگردد.

به گفته این منابع آگاه، بانک ملی و بانک بین المللی پرشیا ماه‌هاست در حال گفتگو با نهاد رگولاتوری و خزانه داری انگلیس درباره از سر گیری فعالیت‌هایشان در این کشور هستند و نامشان در فهرست بانک‌هایی که قصد دارند فعالیت جدیدی را در انگلیس آغاز کنند جای گرفته است. این فهرست از سوی نهاد رفتار مالی و نهاد نظارت احتیاطی بانک مرکزی انگلیس به‌منظور کمک به بانک‌های جدیدی که وارد بازار بانکداری انگلیس می‌شوند ایجاد شده است.

اکنون این بانک‌های ایرانی در حال کار با رگولاتورها هستند تا قبل از شروع، فعالیت‌های خود را با مقررات جدیدی نظیر نیازهای سرمایه‌ای، مدیریت ریسک و حکمرانی وفق دهند.

دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت انگلیس کاملاً از گسترش روابط تجاری با ایران حمایت می‌کند و تجار انگلیسی را به بهره گیری از فرصت‌های تجاری‌ای که پیش خواهد آمد تشویق می‌کند... اما برخی تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند، بنابراین تجار انگلیسی باید همچنان مطمئن شوند که به تمام رژیم‌های تحریمی پایبندند».
ارسال نظرات