نشست تخصصی «ايثار در اسطوره‌های ايرانی» با سخنرانی ابوالفضل عربشاهی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۷۳۵۰
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پايگاه اطلاع رساني خانه فرهنگ ايثار، بیست و هفتمين نشست تخصصی از سلسله نشست‌های خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با عنوان «ايثار در اسطوره‌های ايرانی» روز سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه 94 با حضور جمعي از علاقه مندان اين حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابوالفضل عربشاهي به ريشه يابي، ايجاد و رد پاي ايثار در اسطوره هاي ايران باستان پرداخت و موضوع مورد بحث را در سه مرحله: تعريف اسطوره در فرهنگ ايراني، كاربرد و اهميت اسطوره‌ها و اولين رد پاي ايثار در اسطوره را طبقه بندي و به ترتيب مورد بررسي قرار داد.

وي ضمن تعريفي از اسطوره‌ به برخي از اسطوره‌هاي ايراني كه در اخلاق و انسان دوستي محبوب و مورد اعتماد مردم زمان خود بوده‌اند اشاره كرد. اسطوره هاي همچون پهلوان پورياي ولي كه در مسير جوانمردي و فداكاري جلوه بسياري داشته است، ديگري رستم، آرش،سياوش و... بسيار از شخصيت هاي اسطوره‌اي ايثارگر كه همواره در برگ‌هاي زرين تاريخ و ادب اين مرزو بوم مي‌درخشند و تا هميشه الگوي ناب اخلاق و انسانيت هستند.

عربشاهي به پيشينة روحيه ايثارگري در تاريخ پيش و بعد از اسلام اشاره كرد و گفت: تاريخ ايران عزيزمان، موج مي‌زند از فضيلت‌هاي گهربار فردي و انساني كه در سايه روحيه ايثار به يك فضيلت اجتماعي تبديل شده است.

وي يكي از آبشخورها و سرچشمه‌هاي اصلي در حوزه ايثار را كتاب اوستا و بعد ازآن كتابهايي كه به خط و زبان پهلوي نوشته شده است؛ دانست و مهمترين منبع در حوزه اساطيري را شاهنامه فردوسي معرفي كرد و گفت: بخش بزرگي از شاهنمامه به اسطوره هاي ايراني پرداخته و سرشار از ايثار و ازخودگذشتگي است، ايراني هاي باستان اعتقاد داشته اند پنج عنصر بايد در انسان وجود داشته باشد كه آن شامل؛ نيروي اهو يعني جان، دين،فهم و ادراك بشر، روح و وجدان و دفاع و ايستادگي مي‌باشد.

عربشاهي در ادامه به تعريف لغت فروهرها و اعتقاداتشان در عهد باستان پرداخت و اضافه كرد: فروهرها كساني هستند كه در مقابل پليدي‌ها و زشتي‌ها مي‌ايستند و از دين و آيين خود دفاع مي‌كنند در واقع وظيفه‌شان دفاع و ايستادگيست؛ چرا كه ايثارگران اغلب دلاوران شجاعي هستند كه مي‌توانند از خود عبور كنند، دلاور نه به آن معنا كه هيكل درشتي داشته باشند بلكه به دلاور گونه بودن دل است و ما اين نيروهاي عظيم انساني را در شاهنامه فردوسي بسيار مي‌بينيم كه گرد هم جمع شده‌اند.

عربشاهي يكي از بارزترين نمود اسطوره‌ها را حماسه ها دانست و افزود؛ ايثار و ايثارگر يكي از فضيلت‌هاي حماسه هستند و اگر نباشند حماسه اي رخ نمي‌دهد و مردم سرزمين ما در طول تاريخ با اين فضيلت‌ها و حماسه‌ها آشنا و همراه بوده و همواره رد پاهاي عميقي از ايثار را در دل خود نگاه داشته‌اند.

وي همچنين شخصيت رستم در شاهنامه را يكي از شخصيت هاي ايثارگر دانست كه براي دفاع از هموطنان و هم كيشان خود همواره كوتاهترين و پرخطرترين راه را انتخاب مي‌كرد و از هفت خان رستم مي‌گذشت و نيز اسفنديار كه براي دفاع از ناموسش خودش را به آب و آتش زد و بسيار شخصيت هاي تاريخي ديگر كه نماد ايثار و فداكاري هستند.

ابولفضل عربشاهي در پايان ضمن پرداختن به پاره‌اي از مصاديق ايثار و فداكاري، اولين ردپا و ريشه‌هاي ايثار را در خلقت فروهرها يا فروشي‌ها ديد و گفت، «فروهرها» اولين رد پاهاي ايثار و فداكاري در طول تاريخ سرزمين ما هستند، به اين دليل كه از خود به نفع مردم و هم‌كيشان خود مي‌گذشتند و از ناموس و آيين خود دفاع مي‌كردند.


ارسال نظرات