ورود وزارت نفت به وظایف حاکمیتی وزارت نیرو

کمتر از یک ماه از منتفی شدن برنامه دولت برای انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت نفت می گذرد اما به نظر می رسد با ادامه فعالیت وزارت نفت در بخش برق، این موضوع هنوز از نظر وزارت نفت منتفی نیست.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۲۷
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در حالی که برنامه ریزی های کلان در صنعت برق در معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و معاونت برق و امور انرژی این وزارتخانه در حال پیگیری است، وزارت نفت اقدام به امضای تفاهم نامه برای صادرات برق می کند.

مطالعات و آینده نگری همه جانبه شرایط محیطی و جهانی صنعت برق، مطالعات و بررسی بازار بین المللی برق و نظارت بر قراردادهای مرتبط با صنعت برق از وظایف حاکمیتی وزارت نیرو است، اما شرکت ملی صادرات گاز ایران به عنوان یک شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، به این وظایف حاکمیتی وزارت نیرو ورود کرده و تحت نظارت این شرکت و بدون حضور مسئولان وزارت نیرو، اقدام به امضای تفاهم نامه صادرات برق با شرکت های خصوصی می کند.

«علیرضا کاملی» مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران امروز از مذاکره و امضای توافقنامه اولیه با پنج شرکت برای تبدیل گاز به برق و صادرات برق خبر داد. در حالیکه در این جلسات هیچ نماینده ای از وزارت نیرو حضور نداشته و تنها متن توافقنامه ها برای اخذ مجوز به توانیر ارسال شده است.

وزارت نفت که با شعار متنوع سازی سبد صادراتی گاز کشور اقدام به امضای تفاهمنامه صادرات برق می کند، به جانمایی نیروگاهها، سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی احداث نیروگاههای برق نیز ورود کرده و مشخص نیست این موازی کاری در وزارت نیرو و وزارت نفت با چه اهدافی ادامه دارد.

جذب سرمایه های داخلی وخارجی و ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های تولید برق، از مأموریت های اجرایی وزارت نیرو است اما در حال حاضر وزارت نفت به صورت موازی، در حال انجام این مأموریت است.

همواره در تمامی نیروگاههای حرارتی که با سوخت فسیلی کار می کنند، در بحث تأمین سوخت از میدان های گازی و نفتی ، پالایش در پالایشگاهها و انتقال از طریق خطوط لوله یا تانکرهای نفت کش، مسئولیتها در حوزه وزارت نفت تعریف شده و از زمان رسیدن سوخت به نیروگاه و فرآیند تولید برق تا عرضه برق تولیدی به بازارهای داخلی یا خارجی در حیطه وظایف وزارت نیرو تعریف شده است؛ اما به نظر می رسد وزارت نفت دولت یازدهم علاقه بسیاری به در دست گیری تمامی این پروسه دارد بدون آنکه به این مسئله مهم توجه داشته باشد که وظایف حاکمیتی وزارت نیرو در تأمین و عرضه برق با پشتوانه مطالعات گسترده شبکه، تقاضا و ظرفیت های کشور و جهان صورت می گیرد و وزارت نفت از این پشتوانه مطالعاتی و فنی در حوزه برق بی بهره است.

کمتر از یک ماه از منتفی شدن برنامه دولت برای انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی می گذرد اما به نظر می رسد با ادامه فعالیت وزارت نفت در بخش برق، این موضوع هنوز از نظر وزارت نفت منتفی نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار