منابع هندی از اولتیماتوم ایران به هند برای تکمیل هر چه سریع تر پروژه توسعه بندر چابهار خبر دادند و گفتند هند در صورت تاخیر بیشتر ممکن است این پروژه را از دست بدهد.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۴۲
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از پایگاه خبری ایندین اکسپرس، ایران که اکنون از تحریم های سخت اقتصادی بیرون آمده، به هند اعلام کرده که اگر تاخیر بیشتری در اختصاص حمایت مالی به پروژه بندر چابهار و پروژه خط آهن مرتبط با آن در زاهدان صورت دهد، ممکن است این پروژه ها را از دست بدهد.

وزارت امور خارجه هند هفته گذشته به وزارتخانه های مرتبط با این پروژه ها اطلاع داد که: «تعدادی از پروژه های اقتصادی با ایران باید در زودترین زمان ممکن اجرایی شوند. دولت ایران در عالیترین سطوح به ما تاکید کرده که به صورت فوری حمایت مالی لازم از این پروژه ها را بدون تاخیر بیشتر اختصاص دهند.»

در حالی که قرار است نشست بین وزارت خانه ای در این زمینه در اواخر هفته جاری برگزار شود، وزارت امور خارجه به وزارتخانه های مرتبط اعلام کرده که تسریع در اختصاص خطوط اعتباری و تغییر مکانیزم فعلی پرداخت پول نفت ایران را مورد ملاحظه قرار دهند.

در نامه وزارت امور خارجه هند همچنین آمده است: «لغو تحریم ها مستلزم ایجاد تغییراتی در ترتیبات فعلی پرداخت پول نفت ایران خواهد بود.»

اولتیماتوم ایران به هندی ها برای تسریع در تامین مالی پروژه های مذکور در حالی است که قرار است ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه روز 4 فوریه برای مشورت با مقامات وزارت امور خارجه هند به این کشور سفر کند.

تنها چند روز پس از لغو تحریم های ایران، غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند  گفته بود سیاست هند در قبال ایران تاکنون احتیاط غیرضروری بوده است و اینکه دهلی نو دیگر نمی تواند در شرایط جدید بعد از تحریم ها از سیاست بردباری و انتظار پیروی کند.

وی گفته بود: «من احساس می کنم شرکت های خصوصی در هند مایل به پیش بردن پروژه بندر چابهار هستند، اما دولت به حد گذشته اشتیاق ندارد.»

از اوت گذشته، ایران خواستار اختصاص اعتبار 345 میلیون دلاری برای پروژه فولاد/خط آهن و 150 میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز  بندر چابهار شده است. اما پرداخت این وام ها به دلیل خودداری اکسیم بانک هند برای تعامل با ایران در دوران تحریم ها به تاخیر افتاده است.

ارسال نظرات