دانش و آگاهی لازمه موفقیت در طرح‌های اقتصاد مقاومتی؛
یکی از تولید کنندگان قارچ در استان: عدم هماهنگی بین سالن‌داران باعث شده در مواقعی از سال با مازاد عرضه قارچ در استان مواجه باشیم که به دنبال آن قیمت محصول کاهش می‌یابد و بسیاری از تولیدکنندگان بویژه تولیدکنندگان خرد ضرر می‌بینند و از سوی دیگر زمانی می‌شود که در استان قارچی وجود ندارد و اجباراً از استان‌های همجوار قارچ به استان وارد می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۷۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ یکی از مشاغل تولیدی که به واسطه درآمدزا بودن و شرایط پرورش و تولید آن بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته پرورش و تولید قارچ می‌باشد. مصطفی احمدی و محمد حسین میرجلیلی از جمله افرادی هستند که با همکاری و شراکت با یکدیگر پا به عرصه تولید گذاشته و چند سالی است به تولید و پرورش قارچ روی آورده‌اند.

مصطفی احمدی در خصوص شروع کار خود گفت: حدود هشت سال پیش بعد از پیشنهاد دوستم برای شروع یک کار تولیدی، بررسی‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به شرایط و موقعیت استان یزد، پرورش قارچ می‌تواند نتیجه بخش باشد.

وی در مورد میزان سرمایه اولیه و حجم کار در ابتدای امر اظهار داشت: در ابتدای کار فقط با پنج میلیون تومان در یک سالن 70 متری کار را با توکل بر خدا شروع کردیم و خدا را شکر با عنایت خداوند به مرور زمان کار را گسترش دادیم و اکنون در چند سالن بزرگ 500 متری کار می‌کنیم.



احمدی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در سال‌های اخیر گفت: در سال های پیش به دلیل پایین بودن هزینه‌های تولید و محدود بودن تعداد پرورش‌دهندگان، بازار قارچ سودآوری خوبی داشت اما با افزایش تعداد پرورش‌دهندگان و افزایش هزینه‌های تولید و قیمت کمپوست از سودآوری این شغل کاسته شده است.

وی در خصوص میزان برداشت محصول گفت: چنانچه کار به صورت اصولی انجام شود و مشکلی پیش نیاید به اندازه 24 درصد کمپوست، برداشت خواهیم داشت به این صورت که اگر 10 تن کمپوست خریداری شود دو تن و 400 کیلو قارچ برداشت می‌شود.


احمدی بازاریابی در این کار را مهم دانست و اظهار داشت: برای جذب و حفظ مشتریان خود سال‌ها زحمت کشیده‌ایم از این رو زمانی هم که بازار سودآور نباشد برای حفظ و ساپورت مشتریان به تولید ادامه می‌دهیم.



این تولیدکننده موفق درمورد ورود افراد بدون اطلاع به این شغل هشدار داد و گفت: عده‌ای فقط شنیده‌اند این شغل سودآور است و صرف همین موضوع بدون کسب علم و دانش لازم، با وام و قرض گرفتن در این کار سرمایه‌گذاری می‌کنند و متاسفانه نمی‌توانند نتیجه بگیرند و تنها ضرر نصیبشان می‌شود.

احمدی کسب اطلاعات دقیق و کافی برای پرورش قارچ را ضروری دانست و تاکید کرد: هر چند شرکت در کلاس‌های آموزشی پرورش قارچ لازم است اما کافی نیست و لازم است فرد به طور تجربی مدتی کارآموزی را طی کند و بعد از مشاوره و راهنمایی با افراد باسابقه‌ با اطلاعات کافی این کار را شروع کنند تا از بسیاری از هزینه‌ها و ضررها جلوگیری شود.

وی با بیان این که در داخل استان یزد فرآوری قارچ صورت نمی‌گیرد ادامه داد: قارچ ماندگاری زیادی ندارد و با توجه به افزایش تولید آن لازم است صنایع تبدیل و فرآوری در استان تاسیس شود تا علاوه بر افزایش سودآوری در این صنعت زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد فراهم شود.


احمدی با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به این محصول اذعان داشت: ضروری است دولت با حمایت از تولیدکنندگان اقداماتی برای فرآوری این محصول در داخل کشور انجام شود تا علاوه بر پاسخ به نیاز داخل به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشیم.

محمد حسین میرجلیلی دیگر تولیدکننده قارچ؛ عدم هماهنگی پرورش‌دهدگان قارچ در استان را از ضعف‌های این شغل دانست و ادامه داد: عدم هماهنگی بین سالن‌داران باعث شده در مواقعی از سال با مازاد عرضه قارچ در استان مواجه باشیم که به دنبال آن قیمت محصول کاهش می‌یابد و بسیاری از تولیدکنندگان بویژه تولیدکنندگان خرد ضرر می‌بینند و از سوی دیگر زمانی می‌شود که در استان قارچی وجود ندارد و اجباراً از استان‌های همجوار قارچ به استان وارد می‌شود.

وی مدیریت تولید در این صنعت را ضورری دانست و افزود: لازم است برای مدیریت و پاسخ گویی درست به بازار یک تشکل برای پروش‌دهندگان قارچ در استان تشکیل شود تا هماهنگی لازم را بین پرورش‌دهندگان ایجاد کند. وجود یک تشکل علاوه بر ایجاد هماهنگی می‌تواند در بسیاری از موارد از پرورش‌دهندگان حمایت کنند.



میرجلیلی با بیان این که بارها برای تشکیل تعاونی اقدام شده ولی نتیجه‌ای در برنداشته است افزود: با توجه به این که هزینه نیز برای تشکیل تعاونی از پرورش دهندگان اخذ شده است اما خبری از تعاونی و یا تشکل دیگری نشده است از این رو پرورش دهندگان دیگر استقبالی از تشکیل یک تشکل متمرکز نمی‌کنند.

وی با اشاره به رقابت غیرحرفه‌ای تولیدکنندگان قارچ در استان گفت: از آن جایی که تولیدکنندگان خرد توانایی فروش محصول خود را به سایر استان ها ندارند و بازار یزد نیز کوچک و محدود است؛ در بسیاری از مواقع بویژه زمانی که مازاد عرضه قارچ در استان بوجود می‌آید تولیدکنندگان برای فروش محصول خود به شدت قیمت محصول را کاهش می دهند.

آوای اقتصاد

ارسال نظرات