خبرهای داغ:
آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگوی دینی ایران و کره جنوبی:

توسعه روابط فرهنگی از ضروریات دوران پسابرجام است

کد خبر: ۸۶۲۷۴۸۲
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، طی سخنانی در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سازمان کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، که با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی» امروز (سه‌شنبه ۶ بهمن) برگزار شد، گفت: امیدوارم بتوانیم از فضای به وجود آمده در دوران پسابرجام که در آن روابط سیاسی و اقتصادی، زمینه بیش‌تری برای توسعه روابط فرهنگی ایجاد می‌کند، استفاده بهتری کنیم.

وی با اشاره آرزوی صلح دو کره که در سخنان طرف کره‌ای این نشست، بارها مطرح شد، گفت: ما هم همانند دوستان کره‌ای خود آرزو داریم که دو کره، به حالت سابق خود بازگردند و دو ملت، تبدیل به یک ملت شوند و معتقدیم که باید اینگونه هم باشد.

آیت‌الله تسخیری همچنین با اظهار اینکه مطرح کردن موضوع این جلسه با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»، مخصوص یک کشور و یا یک منطقه نیست؛ بلکه با منفعت و مصلحت کل جهان ارتباط دارد؛ زیرا این موضوع، رابطه با فطرت انسانی دارد، گفت: امنیت و صلح، به طور طبیعی از انگیزه و غریزه خوددوستی انسانیت نشو و نمو می‌کند و به طور طبیعی، فطرت انسانی این مسأله را تأکید می‌کند؛ متأسفانه انحرافات از فطرت و منافع نامقدسی که به وجود می‌آید مانند تسلط، جنگ و .... این خواسته‌های فطری را کم‌رنگ می‌کند.

وی افزود: امیدواریم برگزاری این جلسات گفت‌وگو، عاملی باشد برای اینکه بشریت به اصل فطرت خود بازگردد و به این ندا که مکنونات فکری انسان به مرحله فعلیت برسد، گوش دهد و انسان حقیقتاً انسان شود. انسانی که با فطرت خود تعامل دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در طول تاریخ طرح‌های زیادی برای امنیت مطرح شده است؛ در عین حال طرح دین و طرح ادیان این بود که بشریت، سوی خدا حرکت کند و تفکرات طاغوتی و شیطانی را کنار بگذارد و به سمت تعالیم الهی برود.

وی ادامه داد: ما در روایات اسلامی اینگونه داریم که انبیا این رسالت را دارند که بشریت را به سوی عبادت‌الله و درگیری با طاغوت سوق دهند. در همه ادیان هم آمده که وعده الهی به کل مؤمنین این است که خداوند شرایطی به وجود خواهد آورد تا همه مؤمنین حالت عبادت‌اللهی داشته باشند.

*حجت‌الاسلام یونسی: تعصبات دینی بلای جان بشریت است

در ادامه حجت‌الاسلام یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، طی سخنانی گفت: ذات دین برای این است که مردم را دعوت به خدا و دوستی بین خود، کند. پیوند انسان‌ با خدا و پیوند انسان با خودشان.

وی افزود: تا مادامی که دین این رسالت را دارد و هدف اصلی را تعقیب می‌کند، مردم و جامعه بشری از صلح و آشتی و امنیت برخوردارند. ولی از زمانیکه دینداران و پیروان ادیان از مسیر و هدف اصلی دین جدا می‌شوند و به جای اینکه به خدا و محبت به خدا دعوت کنند؛ دیگران را به خود دعوت می‌کنند، مسیر دین هم منحرف می‌شود.

یونسی با بیان اینکه کسی که خود را جای خدا می‌بیند، مشرک است و شرک یعنی اینکه خود را جای خدا بنشانیم و یا شریک او بدانیم، ادامه داد: دین به جنگ خودپرستی و به جای خدا نشستن آمده است. خودپرستی، ریشه تمام تعصبات دینی است که وقتی آمد، حق می‌گریزد. هر جا که نَفْس است و خود است، خدا نیست؛ خدا آنجاست که خودی نبینی. تعصبات دینی امروز بلای جان بشریت شده است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: از آنجا که باید از نشست‌های بین‌الادیانی، مدلی برای ترک تعصبات دینی استخراج شود، یک مدل و الگو معرفی می‌کنم.

وی توضیح داد: مسلمانان در طول تاریخ مدل‌هایی برای مبارزه با تعصبات دینی تدارک دیده‌اند که تجربیات موفقی هم بودند. برای نمونه انواع مکتب‌های عرفانی، این خاصیت را داشتند که مردم را به روح دین، معنویت و محبت، دعوت می‌کرد و همین موضوع بسیاری از جنگ‌ها و مخاصمات و دشمنی‌ها را از بین برده است.

یونسی در ادامه این بخش از سخنان گفت: در این راه بهترین اثر برای دوری جستن از تعصبات دینی، آثار مولوی؛ به ویژه مثنوی معنوی این شاعر ایرانی است. این کتاب ارزشمند، به نظر من بهترین مدل برای آشتی مسلمانان با خود مسلمانان و مسلمانان با غیرمسلمانان است.

وی ادامه داد: از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درخواست می‌کنم که مثنوی معنوی را به زبان‌های مختلف ترجمه و آن را منتشر و معرفی کند. البته در این راه باید کارگروه‌ها و نشست‌هایی هم برای تفسیر گفتمان مولوی برگزار کند.

وی افزود: همچنین در سوی دیگر این مدل، باید آثار دیگر ادیان که توانایی معرفی آن فرهنگ و دین به طور کامل را دارند و هم با تعصب مبارزه می‌کنند را شناسایی و پس از ترجمه آنها را منتشر کرد. در این باره هم نیازمند تشکیل کارگروه‌های تخصصی هستیم.

یونسی در پایان سخنان خود تأکید کرد: مثنوی معنوی هم اثری اسلامی و هم بیانگر فرهنگ ایرانی است و در عین حال اثری بین‌المللی و متعلق به تمام جهان است که می‌تواند صلح و آشتی را جهانی کند.

*ابراهیمی‌ترکمان: تحقق صلح پایدار، نیازمند عزم جهانی است

ترکما نیز طی سخنانی افزود: رشد علمی بشر در سال‌های اخیر به صورت فزاینده و با سرعت پیش رفته است، اما در کنار این پیشرفت‌ها، اخلاق و توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز و نیز صلح، نه تنها در حد مطلوب نبوده بلکه در برخی مواقع به قهقرا کشانده شده است و بر اساس آنچه در طول سال‌ها بر جهان، گذشته است، اگر بخواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم، پیش‌بینی‌ها بسیار نگران کننده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان اینکه جهان در عصر حاضر شاهد پایمال شدن ابتدایی‌ترین حقوق انسانها است، گفت: عصری که پیشتر گمان می‌رفت، باید آن را عصر حقوق بشر نامید.

ریییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی‌، رفتارهای انسان از باورهای او سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل دین اسلام ابتدا باور انسان‌ها را به خداوند و آخرت؛ با ارجاع به فطرت خداجویی تقویت می‌کند و سپس آنها را به سوی اعمال صالح هدایت می‌کند.

وی تأکید کرد: اساساً در فرهنگ اسلامی اصالت با صلح است، چراکه قرآن کریم مؤمنان را به صلح و آشتی دعوت کرده و می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! همگى در صلح و آشتى درآیید و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست‏».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید توجه داشت که جهالت مدرن در عصر کنونی مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا است؛ از این رو وظیفه رهبران و کسانی که سخنانشان در دیگران نافذ است، این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به گسترش افراطی‌گری در بسیاری از نقاط جهان، گفت: در سال‌های اخیر خشونت‌های سازمان یافته، در بسیاری از نقاط جهان رو به گسترش بوده که متأسفانه، مرتکبین چنین خشونت‌هایی برای کاستن از رنج‌های بعدی، کوشیده‌اند تا با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و آیینی، به مقدس سازی چنین خشونت‌هایی روی آورند.

وی ادامه داد: باید کوشید تا از نهادینه شدن و استقرار جاهلیت مدرن جلوگیری کرد و مبارزه با جهالت مدرن و بازگشت به خرد و معنویت دو راه اساسی برای نیل به بازگرداندن اندیشه صلح به بشریت است.

 عقلانیت و اعتدال و امنیت؛ نیاز ضروری جهان امروز

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: روشن است که عقلانیت و اعتدال و امنیت، نیاز ضروری جهان امروز ماست و افراط گرایان با نادیده گرفتن این نیازها و با مجموعه اقداماتشان، به جای تلاش برای سازش و رسیدن به موافقت و همراهی و همگرایی، با ناسازگاری و مجادله فضای جوامع را متشنج کرده و با افراط در عقیده و عمل به افزایش بحران‌ها و تنش‌ها کمک می‌کنند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأکید کرد: رهبران ادیان می‌توانند با فراخواندن پیروان ادیان به متون و نصوص اصیل دینی، توجه به خردورزی و احترام به باورهای دیگران، به تامین امنیت جهانی کمک کنند.

وی از جمله وظایف مهم نشست‌های گفت‌وگوی ادیان را نشان دادن چهره سرشار از صلح و انسان دوستی دین، به جهانیان دانست و گفت: در این راستا توجه به جوانان نقش بسزایی دارد، زیرا متاسفانه بخش قابل توجهی از گرایش به گروه‌های تروریستی در غرب و شرق را همین جوانان تشکیل می‌دهند.

ابراهیمی ‌ترکمان افزود: اهمیت این موضوع منجر به نگارش نامه‌هایی به عنوان جوانان مغرب زمین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) شد. ایشان در این مکاتبات با ریشه‌یابی و تحلیل دقیق، علل توجه جوانان غربی به گروه‌های افراطی خشونت‌طلب را تشریح می‌کنند و راهکارهای ارزشمندی را ارائه می‌دهند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اذعان اینکه امروز، جنگ اصلی در حوزه فکر و اندیشه است اظهار کرد: جوانان در آن نقش بسزایی دارند و بر اندیشمندان و علمای دین است که اندیشه‌های افراطی و منحرف را که در قالب برخی مدارس دینی یا کرسی‌های دانشگاهی و حتی رسانه‌ها از جمله شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان ما ارائه می‌شود، به خوبی شناسایی و با کمک یکدیگر از اینگونه آموزه‌های افراطی و خشونت‌پرور جلوگیری کنیم.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران که بانی و پیشنهاد دهنده قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی در سازمان ملل است، بطور جد آماده همکاری در زمینه مقابله با افراط‌گرایی و اندیشه‌های تکفیری است؛ زیرا ایران صلح و امنیت را یک مقوله بهم پیوسته و جهانی می‌داند. بنابراین برای حصول صلح و امنیت جهانی نیازمند عزم و بسیج جهانی و همکاری دست جمعی می‌باشیم و در این زمینه اندیشمندان و رهبران دینی جهان نقش بسیار حساس و مهمی دارند و امیدواریم از رهگذر چنین نشست‌هایی، این تفاهم و همدلی برای تلاش مشترک علیه افراط‌گرایی و نیز استقرار صلح عادلانه و امنیت پایدار و همه جانبه، تقویت شود و بزودی جهانی سرشار از صلح و عدالت را شاهد باشیم.

همچنین علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: خرسندیم که امروز جمهوری اسلامی ایران میزبان پنجمین دور گفتگوی دینی با کره جنوبی است.

وی در ادامه با توجه به سوابق گفت‌گوی‌های انجام شده میان طرفین افزود: گفت‌گوی های میان ما و کره جنوبی از سال 1390 با موضوع « جوامع دینی در رویارویی با چالش های سکولاریزم» آغاز شد و دومین دور از این گفت‌گو‌ها با اندیشمندان کره‌ای تحت عنوان «دین، همزیستی مسالمت آمیز و عدالت اجتماعی»، در سال 1391 برگزار شد.

حلمی  در ادامه سومین دور از گفت‌گو های را تحت عنوان «نقش دین در ارتقای ارزش های اخلاقی و انسانی» در شهریورماه 1392 در تهران تبیین کرد و دور چهارم گفت‌گو ‌ها تحت عنوان «ظرفیت های همکاری ادیان برای اعتلای صلح عادلانه و جهان عاری از خشونت و افراط گرایی»، در بهمن ماه 1393 را در سئول معرفی کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار