سازمان بین المللی شفافیت گزارش داد

رتبه ایران در شاخص ادراک فساد 6 پله صعود کرد

سازمان بین المللی شفافیت در جدیدترین رده بندی کشورهای جهان بر اساس شاخص ادراک فساد اعلام کرد ایران علی‌رغم عدم تغییر در امتیاز نسبت به سال گذشته اما با صعود 6 پله‌ای مواجه شده و رتبه 130 را در جهان کسب کرده است.
کد خبر: ۸۶۲۷۵۲۶
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  سازمان بین‌المللی شفافیت در جدیدترین گزارش خود رتبه ایران به لحاظ شاخص ادراک فساد ایران در میان 167 کشور جهان را 130 اعلام کرد.

شاخص ادراک فساد میزان فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا 100 بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است.

بر اساس این گزارش، ایران در گزارش امسال سازمان بین المللی شفافیت نمره 27 را بدست آورده است که نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است اما  ایران در سال 2013 نمره 25 را بدست آورده بود.

ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد در سال 2014 در میان 175 کشور جهان رتبه 136و در سال 2013 رتبه 144 را بدست آورده بود که بر این اساس در گزارش امسال علی رغم عدم تغییر امتیاز 6 پله صعود کرده است.

برخی از کارشناسان گزارش‌های این سازمان را قابل استناد نمی‌دانند و معتقدند که این گزارش‌ها با جهت‌گیری‌های سیاسی منتشر می شود. برای مثال می‌توان به رژیم صهیونیستی اشاره کرده که علی‌رغم فساد گسترده در میان مقامات سطوح بالا و پایین این رژیم همواره در میان کشورهای با فساد کم قرار می گیرد. رتبه این رژیم در سال گذشته 37 و امسال 33 عنوان شده است.

دانمارک،‌ فنلاند و سوئد در رتبه های اول تا سوم جهان بر اساس شاخص ادارک فساد قرار گرفته اند. نمره این 3 کشور به ترتیب 91، 90 و 89 اعلام شده است.

بر اساس برآورد این سازمان، کشورهای سومالی، کره شمالی و افغانستان بیشترین فساد اداری و اقتصادی را در میان کشور جهان به خود اختصاص داده و در قعر این جدول قرار دارند.

ارسال نظرات