خبرهای داغ:
تیر ماه امسال دانشگاه آزاد دانشجویانش را با افزایش شهریه‌ ماه مهر شوک‌زده کرد. این در حالی است که پیشتر میرزاده رئیس دانشگاه از عدم تغییر شهریه ثابت برای دانشجویان فعلی و افزایش ۱۵ درصدی شهریه متغیر در سال تحصیلی جدید خبر داده بود.
کد خبر: ۸۶۲۷۷۴۴
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، داستان افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد ادامه دارد، ماجرایی که برای خیلی‌ از دانشجویان قدیمی و یا کنونی این دانشگاه به یک نوستالژی تبدیل شده است. هرچند بچه‌های دانشگاه آزاد دیگر به این ماجرا خو گرفته اند؛ آنقدرها که مثلاً هنگام واریز شهریه و مشاهده تغییرات نجومی از قیافه‌ی شعف زده  و برگ رسید پرداخت شهریه سلفی بگیرند و پست کنند: دوستان! من و افزایش شهریه همین الان یهویی!!

 

ماجرای یک افزایش یک‌شبه

تیر ماه امسال دانشگاه آزاد دانشجویانش را با افزایش شهریه‌ ماه مهر شوک‌زده کرد. این در حالی است که پیشتر میرزاده رئیس دانشگاه از عدم تغییر شهریه ثابت برای دانشجویان فعلی و افزایش ۱۵ درصدی شهریه متغیر در سال تحصیلی جدید خبر داده بود.

 

اما امسال افزایش شهریه دانشگاه آزاد در حالی اتفاق افتاد که رئیس دانشگاه آزاد فروردین ماه سال ۹۴ با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده بود تا مهرماه سال ۹۴ شهریه دانشجویان این دانشگاه افزایش نمی‌یابد، یعنی از فروردین سال ۹۴ تا مهرماه که فقط شاید دانشجویان ترم تابستانی داشته باشند قصد افزایش شهریه نداشته‌اند! بالاخره دانشگاه آزاد پس از تکذیب و تایید‌های پی در پی درنهایت اعلام کرد برای سال ۹۴ نیز افزایش شهریه خواهد داشت. در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در اسفندماه ۹۳ افزایش شهریه دانشجویان تصویب شد و مقرر شد شهریه ثابت دانشجویان ورودی تا سال ۹۳ بدون افزایش و شهریه متغیر آنها ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین برای دانشجویان ورودی مهرماه ۱۳۹۴ شهریه ثابت به میزان ۱۵ درصد و شهریه متغییر نیز به میزان ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کند.


حتما خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد این صحبت سال گذشته میرزاده را مبنی بر اینکه «برخی دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان تحصیل می‌کنند» به خوبی به خاطر دارند، در واقع میرزاده با این استدلال، شیب نه چندان قابل توجهِ افزایش شهریه دانشگاه در گذشته را سبب افزایش شوک‌آور آن دانسته و با این توجیهات تمام کاسه کوزه‌ها را بر سر رئیس سابق دانشگاه آزاد شکست. گفتنی است در زمان فرهاد دانشجو شهریه دانشگاه آزاد تنها ۳ درصد افزایش پیدا کرده بود.

 

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا امسال هم دلیل افزایش شهریه دانشگاه آزاد جبران افزایش کم شهریه در زمان فرهاد دانشجو است؟ اینکه فرهاد دانشجو در زمان ریاستش تنها ۳ درصد شهریه‌ها را افزایش داده است تا چند سال باید از طریق افزایش‌های سرسام‌آور شهریه‌ها جبران شود؟

 

در همین راستا دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در خصوص افزایش شهریه‌های ثابت و متغییر این دانشگاه می‌گوید: طبق اعلام رسمی دانشگاه آزاد شهریه ثابت هر ساله با حدود 10 درصد افزایش همراه است و این در حالی است که شهریه متغییر نیز به تبع آن تغییر می‌کند.

 

وی ادامه داد: برای دانشجویانی که مثل من ورودی سال 94 دانشگاه آزاد هستند این یک شوک است که نسبت به ورودی‌های سال 93 و 92 که شهریه ثابت یک میلیون و صد هزار تومانی دادند یا چیزی حدود 15 درصد افزایش شهریه ای بالغ بر دو میلیون پانصد هزار تومان بدهیم اینجاست که هیچ کدام از دانشجویان آزاد فرق میان شهریه ثابت و متغییر را نمی دادند چرا که شهریه ثابت نیز دقیقا مثل متغییر هر ساله با یک نوسان دلبخواهی همراه است. این دانشجوی دانشگاه آزاد با اشاره به دریافت شهریه‌های گزاف دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: با این وجود ما عملا هیچ تغییری در ارتقای سطح امکانات دانشگاه هایمان نمی بینیم تابستان امسال فقط دیوارهای کلاس ها رنگ آمیزی شد که آن هم برای همه دانشکده ها اتفاق افتاد. وی در خصوص نحوه اعتراض دانشجویان به وضع نامناسب امکانات رفاهی دانشگاه نیز گفت: ترم گذشته به اعتراض به قسمت امور خدماتی رفتم تا آن ها را حتی از اوضاع افتضاح سرویس های بهداشتی مطلع سازم اما هیچ تغییری در روند بهبود اوضاع مشاهده نکردیم.

 

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران مرکز در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: هر دانشجو با ورودش به دانشگاه آزاد مبلغ 60 هزار تومان را برای خدمات رفاهی دانشگاه به جیب مسئولین واریز می کند اما طی چهار سال یا دو سال تحصیلی خود در مقاطع مختلف اثر این پول را در هیچ کجا دانشگاه مشاهده نمی کند.

 

این در حالی است که معاون پژوهشی دانشگاه آزاد پس از آن تاکید کرد طبق صحبت‌های رئیس عالی دانشگاه آزاد اسلامی تا پاییز ۹۴ هیچ گونه افزایش شهریه‌ای هم نخواهیم داشت. در واقع منظور این است که سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳ افزایش نخواهد داشت که آن نیز بسیار مشخص است چون دو ماه تا پایان ترم دوم ۹۴ - ۹۳ باقی نمانده بود! 

 

«ما با سیاستی که بر اساس اصل خرج از کیسه دانشگاه باشد تا من را دوست بدارند، به شدت مخالفیم و برای محبوب القلوب شدن از کیسه دانشگاه خرج نمی‌کنیم.»، این جملات سخنان حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در سال گذشته پس از افزایش شهریه دانشگاه است که با توجه به افزایش شهریه امسال این مساله را به ذهن دانشجویانی که باید از چندین ماه قبل به فکر تامین شهریه خود باشند، متبادر می‌کند که سیاست دانشگاه آزاد خرج از کیسه دانشگاه نیست بلکه خرج از کیسه دانشجویان است!
 

 

جدای از این حس خوشایند افزایش شهریه که حالا دیگر چه اعتراضی باشد و چه نباشد مسیر ده تا 15 درصدی خود را روی خط منحنی به سمت قله طی می کند باید از یک خبر دل پذیرتر در ایام امتحانات این دانشگاه چهره برداشت.

 

اخبار واصله از گوشه و کنار دانشکده های مختلف این دانشگاه وزین حاکی از آن است که معاونت برنامه ریزی و آموزش برخی دانشگاه ها در حرکتی جالب اقدام به برگزاری سه امتحان در یک روز و در یک زمان کرده است ما این اقدام را گامی به سوی فعال سازی پتانسیل های خفته و نهان دانشجویان عزیز دانشگاه آزاد می دانیم و برایشان از سوی خداوند متعال عاجزانه طلب صبر و شکیبایی داریم چرا که گویا در سیستم آموزشی بعضی دانشگاه های دانشگاه آزاد این تبدیل به یک عرف شده است که دانشجو دو یا حتی سه امتحان را در یک روز و در یک زمان بدهد.

 

نکته جالب دیگر که حائز اهمیت نیز هست اقدام بس خلاقانه این معاونت در زمان ار ائه دروس برای انتخاب واحد است که تاریخ امتحان هر درس را ارائه نمی دهند و دانشجو گیج و مستحصل مجبور به انتخاب دروس روی زمین و هوا می‌شود و دست به دعا که امتحانش در یک روز و یا با تداخل نباشد.

 

اما از بد ماجرا گویا خیلی از دانشجویان چند ترمی است با این مشکل مواجه شده اند و اعتراض ها نیز راه به جایی نبرده است.

 

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در این خصوص می گوید تا سه ترم پیش حداقل کار معاونت آموزش تلاش برای این بود که چیدمان دروس به نحوی  باشد که هر دانشجو حداقل روزی یک امتحان داشته باشد اما از حدود سه ترم پیش برای سیستم، چینش دروس را بدون ارائه تاریخ امتحانات در روز انتخاب واحد تعریف کرده اند و این یعنی دانشجو انتخاب واحد می کند بدون اینکه بداند تاریخ امتحان درس هایی که انتخاب می کند کی و چه وقت است آیا در یک روز است یا تداخل دارد؟

 

وی ادامه داد: با این شرایط در امتحانات نیم سال اول با فاجعه ای روبه رو بودیم که بعضی دانشجویان دو امتحان همزمان داشتند و در ساعت شروع امتحان بعد در همان روز نیز باید دو امتحان دیگر می‌دادند حتی در مواردی سه امتحان به طور هم زمان نیز دیده شد در واقع شاید بتوان گفت مسئولین برنامه ریزی آموزش کار خودشان را راحت کردند و قصد دارند به این روند برای ترم های بعد نیز ادامه دهند تا تبدیل به یک عرف شود.

 

این دانشجو با اشاره به اینکه این اقدام معاونت آموزش و برنامه ریزی و کیفیت امتحانات دانشجویان را پایین آورده است افزود: اعتراض دانشجویان به ادامه این روند تاثیری نداشته است و حتی بعضا برخوردها آنقدر افتضاح و بد بوده که دانشجو قید اعتراض به وضعیت موجود را می زند و عقب نشینی می کند.

 

در واقع به نظر می‌رسد مسئولین دانشگاه در این که انگیزه اعتراض از دانشجو بگیرند و او را تابع شرایط کنونی کنند، شگرد خاصی دارند.

 

در آخر همچنان این سوال مطرح است که آیا نهادی برای نظارت بر اقدامات دانشگاه آزاد که تمام زمینه‌های علمی، آموزشی، مالی، عمرانی حاشیه‌هایی ایجاد کرده است، وجود ندارد؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها