اقدام اخیر رژیم سعودی در پیشنهاد خرید تسلیحات از روسیه قابل تامل است.
کد خبر: ۸۶۲۷۷۶۷
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  بسیج پرس؛ عربستان سعودی به عنوان  "متحد راهبردی " ایالات متحده آمریکا عمدتاً تسلیحات نطامی خود را از این کشور می‌‌خرد و تاکنون ده ها فروند جنگنده و صدها دستگاه تانک از آمریکا خریداری کرده است.
 
اما اخیراً رژیم سعودی تصمیم گرفته که میلیاردها سلاح از فدارسیون روسیه خریداری کند که این موضوع جای سؤال جدی دارد. اگر به سلاح‌هایی که رژیم سعودی قصد دارد از فدارسیون روسیه خریدار ی کند نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم سامانه موشکی  "اسکندر- ام"  و سیستم‌های دفاعی موشکی  "اس 400 " جز تسلیحات راهبردی "مسکو" به حساب می‌آید.
 
"سرگئی چمزوف"  مدیر اجرایی شرکت "روس‌تک"  (شرکت دولتی فناوری های نوین روسیه)، گزارش داد : شماری از کشورهای از جمله عربستان به دنبال خرید سامانه موشکی  "اس 400 " هستند؛ اما ما جز با جمهوری خلق چین با هیچ طرفی در این باره قرارداد نبستیم.
 
**مشخصاتی از سامانه های تسلیحاتی که عربستان قصد خرید آن را دارد
 
سامانه "اس 400 " از موشک هایی در برد 120 تا 400 کیلومتر، لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند  اهداف تعیین شده در  اطراف "مدیترانه" را هدف قرار دهد. این سامانه اکنون در غرب روسیه مستقر شده است.  سامانه زمین به هوای "اس-400" نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی الماس طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی "اس-300" به‌شمار می‌رود.
 
"اس-۴۰۰"  قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ تا  ۴۰۰ کیلومتری بوده که  از جملهٔ این هدف‌ها می‌توان به  "هواپیما"، "موشک‌های کروز" و "موشک‌های بالستیک" اشاره کرد.
 
توسعهٔ سیستم دفاع موشکی  "اس-۴۰۰ " در پایان سال ۱۹۹۰  آغاز شد و سیستم مذکور به طور رسمی توسط نیروی هوایی روسیه در اوایل سال ۱۹۹۹ میلادی معرفی گردید. در فوریه ۱۹۹۹ میلادی اولین آزمایش در  "یار کاپوستین" در "آستراخان" که موفقیت‌آمیز گزارش شده بود؛ انجام شد.
 
**موشک های راهبردی  "اسکندر"
 
"اسکندر " یک موشک بالستیک زمین به زمین است که انواع مختلف آن 300 تا 500 کیلومتر برد داشته و با دقت بالا می‌توانند هر هدفی را مورد اصابت قرار دهند.  مجموعه موشکی  "اسکندر"  همچنین برای فعالیت‌ها در شرایت برتر بودن دشمن در هوا تولید شده است.
 
"اسکندر"  مجهز به شاسی دارای عبور بالا بوده و آماده سازی آن برای پرتاب، سریع و خودکار است. این مجموعه پیشرفته می‌تواند برای کاربرد انواع جدید موشک ها به روز شود و این امر برای کشور هایی مانند چین اهمیت دارد. مثلاً در روسیه نوع جدید  "اسکندر" برای نابودی موشک کروز با برد مشخص طراحی شده است.
 
دقت موشک اسکندر بسیار بالاست و تحلیلگران نظامی  این موشک را جایگزین بسیار خوبی برای موشک "توچکا" می‌دانند و از آن به عنوان موشکی دقیق و قدرتمند یاد می‌کنند که در محدوده برد 500 تا 600 کیلومتر عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.
 
**چرا عربستان قصد دارد 10 میلیارد  دلار تسلیحات از روسیه بخرد؟
 
رژیم سعودی قصد دارد که با خرید  انبوه تسلیحات از روسیه، در رابطه "تهران -مسکو"  اختلال ایجاد کند  و به نحوی با هزینه کرد دلار بین ایران و روسیه فاصله بیندازد.   هر چند که "مسکو" در شرایط مختلف منافع ملی خود را نیز در نظر می گیرد؛ اما موضوع رابطه با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه یک  پلتیک ویژه برای سیاست خارجی رئیس جمهور فدارسیون روسیه به حساب می آید؛ همچنان که خرید چند سال پیش سلاح از سوی "بندر بن سلطان بن عبدلعزیز آل سعود"  رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی پادشاه عربستان به  "پوتین" ، مورد استقبال عای ترین مقام "کرملین" قرار نگرفت.
 
**بازخوانی دیدار پوتین و شاهزاده بندر در سال 2013
 
بندر بن سلطان رئیس (سابق) سرویس اطلاعاتی، امنیتی عربستان در سال 2013  جهت مذاکره با مقامات روس به مسکو سفر کرد . وی در این سفر چند روزه ملاقات های ویژه ای با همتایان روس و پوتین رئیس جمهور این کشور در خصوص موضوعات مهم منطقه ای علی الخصوص مناقشه سوریه داشت.
 
"بندربن سلطان" در دیدار با پوتین با ارائه پیشنهادهایی به روسیه خواستار حمایت  "مسکو"  از حذف  "بشار اسد" ازصحنه سیاسی سوریه شد. همچنین این شاهزاده سعودی  طرح های پادشاهی عربستان برای آینده منطقه  را برای رئیس جمهور روسیه تشریح  کرد و با تطمیع و تهدید وی خواستار همکاری این کشور با برنامه سعودی ها در منطقه شد. علی رغم تلاش بسیار  "بندربن سلطان" برای متقاعدکردن "پوتین" برای همراهی با سعودی ها رئیس جمهور روسیه پس از شنیدن طرح های فریبکارانه سعودی ها برای به آتش کشیدن منطقه  از سیاست های عربستان که موجب جنگ افروزی و گسترش تروریسم در منطقه وجهان شده است انتقاد شدید کرد. "پوتین" همچنین هرگونه همکاری با عربستان را تقویت تروریسم وخشونت در منطقه و جهان  اعلام کرد و خواستار تغییر  رویکرد بین المللی سعودی ها شد.
 
در ابتدای این دیدار (دیدار سال 2013 در روسیه) روابط عادی بود اما پوتین با شنیدن همه صحبت‌های شاهزاده سعودی،‌ مخالفت خود با آشفته شدن اوضاع سوریه را بیان و تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد جنگی رسمی از طرف نیروهای بین‌الملل با ارتش سوریه در بگیرد و تمام توان خود را برای امن کردن این کشور به کار می‌برد.  "بندر بن سلطان" که با این رفتار  "پوتین"،‌  عصبانی شده بود او را تهدید کرد که در بازی‌های المپیک زمستانی اقداماتی تروریستی در "مسکو" یا شهرهای دیگر روسیه صورت خواهد گرفت و بیان کرده بود در صورتی که روسیه دست از حمایت از حکومت  "بشار اسد" در سوریه بردارد،‌ او هم‌ تضمین می‌کند که در بازی‌های المپیک زمستانی اجازه حضور و بروز گروه‌های تروریستی موجود در قفقاز و چچن را نخواهد داد.  این هشدار دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با عصبانیت شدید  "پوتین" مواجه شد و در همان زمان برخی رسانه‌های سوری اعلام کردند که پوتین اعلام کرده است در صورت انجام شدن چنین اقدامات تروریستی‌ای به عربستان حمله خواهد کرد.
 
این موضوع  نشان د‌هنده میزان اختلافات موجود بین عربستان و روسیه (در سال 2013) بود به نحوی که " ولادیمیر پوتین " در خصوص انفجارات  "ولگوگراد" که موجب ایجاد حس ناامنی گسترده در این کشور شده است گفت : روسیه پاسخ عاملان انفجارات  "ولگوگراد" را خواهد داد.
 
پوتین  با حمله شدید لفظی به عربستان و متهم کردن این کشور در اقدامات صورت گرفته (سال 2013 و 2014) در روسیه افزود : پاسخ ما طوری خواهد بود که نقشه "غرب آسیا" را تغییر خواهد داد. وی همچنین رژیم حاکم بر عربستان را رژیمی تروریستی توصیف کرد.
 
دلیل دیگر خریدهای تسلیحاتی رژیم سعودی از فدراسیون روسیه این است که آنها تلاش می‌کنند که فدارسیون روسیه را از عملیات نظامی ضد تروریست‌های مورد حمایت پادشاهی عر بستان منصرف کنند که به نطر  نمی‌رسد این موضوع محقق شود.
 
مسکو از زمان حضور در  تحولات میدانی سوریه هزاران هدف تروریست‌ها را منهدم کرده و پشتیبانی از پیشروی‌های سطحی در استان  "حلب"، "لاذقیه"، "حمص" و ...  داشته  و بعید است که خرید چند میلیارد دلار تسلیحات آنها را  از عملیات نظامی در سوریه منصرف کند.
 
دلیل دیگر خریدهای تسلیحاتی رژیم سعودی به جنگ یمن بازمی‌گردد؛ سعودی‌ها که در نبرد موشکی در مقابل انصارالله حرفی برای گفتن ندارند تلاش می‌کنند تا با خرید موشک‌های   "توچکا" همانند آنچه که انصارالله به نام موشک مذکور در اختیار دارد، توازن قوا را در  جنوب عربستان و در "مارب" (یکی از استان‌ها  یمن که سعودی‌ها تسلط نسبی بر آن دارند) ایجاد کنند و خرید موشک  "اسکندر ام " به عنوان موشکی که خصوصیاتی شبیه موشک  "توچکا"  دارد در این راستا است.
 
**مشخصات موشک "توشکا"
 
"توشکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است.
 
**فس: برد موشک "توشکا"  معادل 70 تا 180 کیلومتر است
 
سایت فس (Fas) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" می نویسد: "توشکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع ) است.   این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک "فراگ 7 (Frog -7)" یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی "اس اس 21" و با نام ناتو " اسکاراب" شناخته می‌شود.
 
**میلیتاری تودی: مدت روانه سازی موشک "توشکا" 20 دقیقه است
 
سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود. این موشک مدل بهینه سازی شده موشک "فراگ 7 (Frog -7)" که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا 160 کیلومتر  و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است. این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.
 
به نظر  می‌رسد عربستان با خرید 10 میلیارد دلاری سلاح و ادوات از روسیه قصد دارد  که این کشور را از تحولات سوریه دور کند و در رابطه تهران مسکو اختلاف بیندازد که بعید به نظر  می‌رسد "کرملین نشینان"  موارد مذکور را قبول کنند.
 
 
انتهای پیام/

ارسال نظرات