خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید بابیان اینکه ایران اسلامی برای نجات همه بشریت از خطر جریان‌های تکفیری تلاش می‌کند گفت: مبارزه فکری و فرهنگی با این‌گونه جریان‌ها باید گسترش یابد.
کد خبر: ۸۶۲۷۸۳۷
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در کنگره خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: این همایش صرفاً یک گردهمایی علمی و نه سیاسی است.

وی افزود: لازم است علمای جهان اسلام گردهم آیند و جهان را از وجود جریان‌های تکفیری پاک کنند؛ باید اثبات کنیم کسانی که اسلام را دین خشونت و کشتار معرفی می‌کنند از ما نیستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تکفیری‌ها بدترین بهانه‌ها را به دست اسلام‌ستیزان می‌دهند خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) رحمت برای همه عالمیان بود برعکس، تکفیری‌ها که مصداق «وحشت للعالمین» محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در سوره بقره آیه 84 خداوند می‌فرماید با تمام مردم جهان سخن نیک بگوییم و رفتار نیک داشته باشیم مگر آن‌ها که با ما سر دشمنی دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: می‌توان به همه مردم جهان اعلام کرد اسلامی که محمد مصطفی(ص) آورده با آنچه گمراهان تکفیری بی‌خبر می‌گویند در تعارض کامل است و هیچ ارتباطی میان این دو نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به جنایات تکفیری‌ها گفت: سربریدن، آتش زدن و در قفس کردن و شعار «الله اکبر» سردادن در هنگام این کارها، آواره کرده میلیون‌ها انسان مظلوم و مجبور ساختن آن‌ها به پناهندگی به کشورهای بیگانه، تخریب مساجد، قبور بزرگان اسلام و آثار باستانی، تخریب زیربناهای اقتصادی، کمک گرفتن از بیگانگان برای نابودی کشورهای اسلامی و کشتار گروهی از غیرمسلمانان در عراق، سوریه و نیجریه که هیچ جنگ و نزاعی با مسلمانان نداشتند برخی از نتایج تلخ ظهور جریان‌های تکفیری است.

وی افزود: قرآن کریم بارها تأکید کرده با کسانی که سر جنگ با شما ندارند به نبرد برنخیزید و با آن‌ها به عدالت رفتار کنید چراکه خداوند، عدالت و مهربانی را دوست دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه نه‌تنها نباید متعرض غیرمسلمانان شد گفت: بلکه می‌توان با کسانی که با مسلمانان سر جنگ ندارند پیمان دوستی بست، ولی جماعت تکفیری یک نوع احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده‌اند زیرا مقید به هیچ قانون، برنامه اخلاقی و انسانی نیستند و به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی تکفیری‌ها را به خوارج صدر اسلام تشبیه می‌کنند درحالی‌که خوارج پیشین چنین جنایاتی را مرتکب نمی‌شدند، آن‌ها این‌همه کشتار و تخریب وحشتناک به راه نینداختند، زنان غیرمسلمانان را به بازار نبردند و نفروختند، فحشای زشت به نام جهاد نکاح به راه نینداختند و مساجد و قبور مقدس را تخریب نکردند.

وی با بیان اینکه خوارج امروز، به مراتب از خوارج صدر اسلام خطرناک‌تر و زیان‌بارترند تأکید کرد: وظایف علمای اسلام این است که دست در دست هم دهند و کاری کنند که ریشه این افکار انحرافی با منطق و استدلال سوزانده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه عداوت تکفیری‌ها تنها با پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نیست تصریح کرد: آن‌ها با همه مذاهب اسلامی که عقاید انحرافی‌شان را نپذیرند مخالف‌اند و همه را کافر می‌دانند و خونشان را مباح می‌شمارند.

این مرجع تقلید افزود: به عقیده وهابیان، مسلمانان در مناطق مختلف همگی کافر و مشرک بوده‌اند به حدی که کفرشان عامل مباح شدن خون و مالشان بوده است؛ این‌گونه سخنان در سایه شمشیر توسط علمای مکه و مدینه برای حفظ جانشان امضا شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تکفیر کردن همه مسلمانان کار وهابی‌هاست ادامه داد: محمد بن عبدالوهاب کسی را که در مذهب وهابیت داخل نشود کافر و مشرک دانسته و اعلان جنگ به همه مردم دنیا اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان داده است.

وی تصریح کرد: مسئله تکفیر در جهان اسلام تا آنجا پیش رفته که حتی وضعیت را بدتر از تفتیش عقاید در اروپا کرده و ضربه زیادی به حیثیت اسلام و مسلمین وارد آورده است؛ اشتباه در تفسیر آیات، نداشتن پیش‌زمینه علمی و بی‌اطلاعی از حقایق عالم و معانی آیات قرآن، ازجمله عواملی هستند که موجب می‌شوند فتاوای وحشتناک توسط مفتیان وهابی صادر شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سرچشمه تکفیر و خطای بزرگ وهابی‌ها در مسئله توحید و شرک گفت: اشتباه فاحش آن‌ها از نظر قرآن و سنت نبوی، وهابی‌ها را به پرتگاه تکفیر همه مسلمانان کشانده؛ آن‌ها تصور می‌کنند هرگونه توسل و درخواست حاجت از پیامبران و بزرگان هرچند به‌صورت تقاضای شفاعت در نزد خداوند باشد کفر و شرک است و حتی از اینکه کفر دارای معانی متعدد است هم غافل هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تکفیری‌ها از این آموزه اسلامی بی‌خبرند که شرک یعنی کسی را همتای خداوند دانستن و صفات الهی را برای دیگران متصور بودن، اما اگر کسی اولیای الهی را در محضر خداوند به شفاعت بطلبد و از آن‌ها بخواهد در نزد خداوند سفارش کنند کاری صورت بگیرد، عین توحید و بلکه تأکید بر توحید است زیرا همه منتهی به ذات پاک پروردگار می‌شود.

وی گفت: 1400 سال است که بیشتر مسلمانان به قبور مطهر پیامبران و ائمه اطهار(ع) مشرف می‌شوند و از آن‌ها شفاعت می‌طلبند، آیا همه این مسلمانان در طول تاریخ کافر بوده‌اند و خونشان مباح است؟

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه علمای اسلام باید با خرافات تکفیری‌ها و وهابی‌ها مقابله کنند تصریح کرد: لازم است همه مسلمانان و غیرمسلمانان را نسبت به تعالیم نورانی اسلام آشنا سازیم و جلوی جنایات و خونریزی‌های تکفیری‌ها را بگیریم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: امروز تکفیری‌ها بلای مهم جهان اسلام و بشریت هستند و همگان معتقدند راه‌حل سیاسی و نظامی علیه آن‌ها به‌تنهایی پاسخگو نبوده و باید کار فکری، فرهنگی و رسانه‌ای صورت بگیرد تا ریشه‌های تکفیر خشکانده شود.

وی به وظایف علمای اسلام در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید دانست اگر فعالیت‌های سیاسی و نظامی با کوشش‌های دانشمندان مسلمان همراه نشود به‌تنهایی نتیجه نخواهد داد و هرروز افراد ناآگاهی به این گروه‌ها جذب می‌شوند، به همین دلیل پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین کنگره مقابله با خطر جریان‌های تکفیری در قم، تصمیم گرفتیم دبیرخانه دائمی کنگره را تشکیل دهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: تشکیل این دبیرخانه برای ارتباط دائمی با علمای جهان اسلام به‌منظور مقابله با خطر جریان‌های تکفیری است؛ امیدواریم همه علما و سیاسیون از محصولات فکری و فرهنگی این دبیرخانه استفاده بیشتری ببرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: به مفتیان وهابی در عربستان سعودی دوستانه توصیه می‌کنیم آن دسته از افکاری که به تکفیر مسلمانان می‌انجامد را از کتاب‌های درسی خود حذف کرده و از تکفیر اهل قبله مطلقاً بپرهیزند؛ به آن‌ها توصیه می‌کنیم تعلیمات تکفیری را که هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه‌شان وجود دارد هر چه زودتر جمع‌آوری و در بیانیه‌هایشان تکفیر را محکوم کنند.

وی بابیان اینکه شجاع‌ترین مردم کسی است که وقتی به اشتباهش پی برد اعتراف کند و بازگردد خاطرنشان کرد: از همه رهبران سیاسی دنیا می‌خواهیم تا کشورهایی را که از گروه‌های تکفیری حمایت مالی و سیاسی و رسانه‌ای می‌کنند مورد تحریم و فشار قرار دهند زیرا به‌یقین، فتنه تکفیر به‌زودی دامن همه آن‌ها را خواهد گرفت همان‌گونه که آثارش ظاهر شده است زیرا تکفیری‌ها هیچ حدومرزی را نمی‌شناسند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: از سفرای کشورهای خارجی و رسانه‌ها می‌خواهیم پیام این کنگره را به همه کشورهای اسلامی و تمام مناطق جهان برسانند تا بیش از این شاهد کشتار، بی‌رحمی و ناامنی در سطح بین‌المللی نباشیم.

این مرجع تقلید بابیان اینکه ایران اسلامی برای نجات همه بشریت از خطر جریان‌های تکفیری تلاش می‌کند گفت: مبارزه فکری و فرهنگی با این‌گونه جریان‌ها باید گسترش یابد.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما راه‌اندازی شبکه‌ای تلویزیونی به زبان‌های مختلف برای مقابله علمی و فرهنگی با این پدیده خطرناک است که همه کشورهای اسلامی هم در آن سهیم باشند و ما نیز به‌نوبه خود کمک خواهیم کرد تا ماهیت واقعی شعارهای به‌ظاهر فریبنده و جذاب تکفیری‌ها آشکار شود.

وی افزود: دامن زدن به هرگونه اختلاف مذهبی میان مسلمانان در شرایط کنونی را گناهی بزرگ می‌دانیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها