خبرهای داغ:
دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان دیروز با برگزاری شب شعری با حضور شاعران خوزستان به پایان رسید.
کد خبر: ۸۶۲۷۸۸۸
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،در این شب شعر بسیاری از شاعران خوزستانی از جمله احمدرضا کیماسی، حبیب‌الله بهرامی، رزاق راشدی، محدثه الماسی، رئوف حسن‌پور، حسین علی‌پور، محمد نویری، میثم زیلایی، ماه‌رخ ضرغام، احسان اسکندری، سیما منصوری و... به شعرخوانی پرداختند. 

این برنامه آخرین برنامه جنبی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان بود. این نمایشگاه از 30 دی تا ششم بهمن 94 در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز برپا شده بود. 

دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان محل تجمع و بزرگترین گردهمایی اهل فرهنگ و ادبیات است. کتابخوانان در روزهای برپایی این نماشگاه خود را به محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان واقع در منطقه کیانپارس اهواز می‌رساندند تا شاهد تازه‌های نشر باشند اما آیا آن چه را که انتظار می‌کشیدند دیدند؟ 

کرکره دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان در حالی پایین کشیده شد که عده‌ای با کیسه‌های پر از کتاب و عده‌ای با دست خالی نمایشگاه را ترک کردند. عده‌ای ناراضی بودند و حتی از آمدن به نمایشگاه پشیمان. عده‌ای خوشنود و راضی از این که جایی بود تا به نیازهای فرهنگی آنها پاسخ داده شود. 

شاید توقع ما بیشتر از توانایی استان‌مان باشد. شاید هم نمایشگاه آن چیزی نیست که ما انتظار داریم. درست است که این نمایشگاه استانی است و در حد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست اما باید این نگاه را داشت که خوزستانی‌ها نیز اهل ادب و فرهنگ هستند و کم شاعر و نویسنده و مترجم ندارد و نمی‌توان این تقاضای مهم فرهنگی را بی‌پاسخ گذاشت.

 نظر چند شهروند کتاب‌دوست و کتاب‌خوان اهوازی را درباره دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان جویا شدیم. نظرات آنان متفاوت و گاهی جالب به نظر می‌رسند که در ادامه می‌خوانید: 

کتاب گران نیست! 

علی‌رضا مالکی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی، که به تنهایی از نمایشگاه دیدن می‌کرد از عدم پیشرفت نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته گله کرد و گفت: همان انتشاراتی‌های سال گذشته امسال هم آمده‌اند اما اگر کتاب‌های بیشتری می‌آوردند قطعا باعث رونق بیشتر نمایشگاه می‌شدند. اکثر انتشاراتی‌ها کتاب‌های خوب خود را نیاوردند. 

وی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم امسال به تعداد ناشران اضافه شده باشد چون سالن‌ها در دوره‌های گذشته همین سالن‌ها بودند و هر ساله همین ناشران را می‌بینیم. امسال آثار متفاوتی را در میان آثار دیدم اما از نظر کمیت آثار تفاوت زیادی نداشتند. 

او که در حوزه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی کتاب خریده بود ادامه داد: دنبال کتاب‌های رشته تحصیلی خودم بودم که تا حدودی تمام آثاری که دنبال آن‌ها بودم را تهیه کردم. در حالی که در یک نمایشگاه استانی نمی‌توان تمام آثار مورد نیاز را یافت. با این حال باز هم نمایشگاه راضی‌کننده بود و بازدید‌کننده‌ها دست خالی بر‌نمی‌گشتند. 

مالکی درباره کم شدن سرانه مطالعه در میان مردم گفت: کم شدن مطالعه در کشور ما اصلا ربطی به قیمت کتاب ندارد. مردم از خواندن کتاب زده شده‌اند اما دلیل دوری از کتاب را قیمت بالای آن نمی‌دانم. مطمئنا دلیل آن پول و قیمت کتاب نیست چراکه قیمت کتاب مناسب است. 

او ادامه داد: دولت باید موارد تشویقی برای خواندن کتاب مانند تاسیس باشگاه‌های کتاب در نظر بگیرد. به نظر من بن و تخفیف کمکی به این مساله نمی‌کند و باید راه‌کارهای دیگری تدارک دیده شوند. کتاب‌ را باید با زندگی مردم ارتباط داد. قیمت کتاب مگر چه قدر است و قیمت آن از پوشاک و خوراک که بیشتر نیست؟ کتاب باارزش‌ترین کالا است اما قیمت آن از همه چیز کمتر است. 

کتاب گران است! 

نگار نوری، دانشجوی ترم دوم پزشکی نیز که به همراه دوستان خود در حال خرید کتاب از نمایشگاه بود ضمن رضایت از نمایشگاه کتاب گفت: تمام آن چه نیاز داشتیم وجود داشت و کتاب‌ها را هم با قیمت‌های مناسب خریداری کردیم. امسال نسبت به سال‌های گذشته نمایشگاه بزرگ‌تر شده و انتشارات بیشتری در نمایشگاه حاضر شدند. 

او می‌گوید: آن کتاب‌هایی که نیاز داشتیم را با هر نویسنده و ناشری در نمایشگاه پیدا کردیم. تخفیف‌های خوبی هم در نظر گرفته شده بود. 

این دانشجوی رشته پزشکی با اشاره به کمتر شدن مطالعه در میان مردم گفت: یکی از دلایل این موضوع هزینه بالای کتاب‌ها است چراکه کتاب‌ها خیلی گران شده‌اند و مردم صبر می‌کنند تا موقعی که نمایشگاه برسد و تخفیفی برای خرید کتاب‌ها اختصاص داده شود. هر کسی مطابق جیب خودش خرید می‌کند و وقتی نتواند خرید کند از خیر مطالعه می‌گذرد. همچنین تکنولوژی‌های جدید و فضای مجازی آن قدر مردم را سرگرم کرده که خیلی کمتر سمت خرید کتاب می‌روند. 

اطلاع‌رسانی ضعیف بود 

علی‌رضا محمودی‌کوهی، کارشناس الکترونیک و کارمند، که به همراه همسر و دختر چهارساله‌اش به نمایشگاه آمده بود گفت: نمایشگاه خوب بود اما امسال نسبت به هر سال غرفه‌ها کمتر شدند. هر ساله نمایشگاه 20 درصد و انتشارات 30 درصد تخفیف می‌دادند اما اکنون 30 درصد تخفیف نمایشگاه و 10 درصد تخفیف انتشارات است که آن هم می‌تواند این مقدار تخفیف را بدهد و هم می‌تواند ندهد. غرفه‌ها گاهی می‌گویند این کتاب تخفیف ندارد. برای بعضی کتاب‌ها 10 درصد، بعضی دیگر پنج درصد و برای بعضی‌ها تخفیفی تعلق نمی‌گیرد. 

وی با اشاره به این که نسبت به سال‌های گذشته تخفیف کمتری اعمال شد افزود: تعداد کتاب‌های فنی و تخصصی کم است و آن تعداد کم هم به روز نیستند. غرفه‌های کودکان نسبت به سال گذشته کمتر شدند و نکته دیگر زمان برپایی نمایشگاه است که قرار بود سوم تا 11 بهمن 94 باشد اما امسال از 30 دی تا ششم بهمن 94 برگزار شد و طبق برنامه هر ساله برگزار نشد. 

این کارشناس الکترونیک که در حوزه‌های الهیات، کودکان و فلسفه کتاب خریداری کرده بود می‌گوید: تمام آثاری که برای خرید مدنظر من بود در نمایشگاه پیدا و تهیه کردم اما در زمینه کتاب‌های تخصصی من که الکترونیک است هیچ کتابی پیدا نکردم. بحث دیگر در نمایشگاه تبلیغات است. هر ساله بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب می‌شد اما امسال تبلیغات در جاهای به خصوصی صورت گرفت و عموم مردم از برپایی نمایشگاه اطلاع نیافتند.

 محمودی‌کوهی با اشاره به این که تقویم نمایشگاه را از طریق اینترنت دریافت کرد اما تغییر زمان برپایی نمایشگاه را از دوستان فهمید در ادامه دلیل کم شدن مخاطبان نمایشگاه و سرانه مطالعه را وجود فضای مجازی و کتاب‌های Pdf عنوان کرد. 

اين نمايشگاه در شان پايتخت کتاب ايران نبود 

پریسا، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حسابداری، هم گفت: نمايشگاه کتاب امسال از نظر کيفي اصلا قابل قياس با سال گذشته نبود. سال گذشته شاهد کتاب‌هاي بامحتواتر، بيشتر و باکيفيت بالاتر بوديم اما در نمایشگاه امسال چيزي به چشم نمي‌خورد. ضمن اين که استقبال هم نسبت به سال گذشته کمتر بود و اين مي‌تواند دلايل بسياری از جمله پايين بودن کيفيت کتاب‌هاي حاضر در نمایشگاه باشد. 

وی افزود: به نظر مي‌آيد در نمايشگاه امسال فروشندگان بيشتر به دنبال ارايه کتاب‌هاي بي‌محتوا و فاقد کيفيت خوب بودند تا اين که به نياز خوانندگان خود توجه داشته باشد. انتظار مي‌رفت در جايي که پايتخت کتاب ایران محسوب مي‌شود شاهد برپايي نمايشگاه کتاب در سطح بالاتري باشيم. اين نمايشگاه در شان پايتخت کتاب ايران نبود و انتظار مي‌رود انتشارات با دقت بيشتري به اين موضوع توجه داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها