خبرهای داغ:
با گذشت سی و شش سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران هنوز هم ياد شيرين حماسه سازان ارتشی دوران انقلاب در خاطره است.
کد خبر: ۸۶۲۸۸۸۹
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، با گذشت سی و شش سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران هنوز هم ياد شيرين حماسه سازان ارتشی دوران انقلاب در خاطره است.

درست در زماني كه رژيم نيازمند وفاداري و اداي دين اين نيروي عظيم بود به طور غير منتظره‌اي به او پشت كرده و با شركت در حماسه بزرگ انقلاب اسلامي ايران حماسه‌اي نو پديد آورد تا همواره و هميشه در تاريخ ايران ياد و نامش در كنار مردم پر آوازه بماند، از دهانه سلاح‌هاي پيشرفته و مرگبار كه به منظور كشتار و سركوب ملت به پا خاسته ايران به عنوان سوغات و ره آورد غرب به ارتشيان هديه گرديده بود، از عوض گلوله‌هاي داغ سرب، گل‌هاي سرخ محمدي و رز بيرون جهيدند و بجاي كشتار و قتل عام برادران شخصي بدست نظاميان، شعار (ارتش فداي ملت) كوچه و شهرهاي ايران را عطر آگين نمود و از اين رود خروشان به اقيانوس متلاطم توده مردم گره خورد و طاغوت و طاغوتيان را در خود حل كرد. به هر حال به گوشه هايي از نقش مهم ارتش در پيروزي انقلاب و تداوم آن اشاره مي‌نمايم.

*ارتش شاه در كلام امام (ره)

الف) برخي از خصايص ارتش شاهنشاهي در كلام امام (ره)

آنچه كه در اين مقاله به آن اشاره مي‌گردد سخناني است كه امام اكثراً قبل از پيروزي انقلاب عنوان نموده‌اند و بيشتر بيان كننده ريشه‌ها و علت و معلول‌هاي فرهنگ وابسته و مذموم شاهنشاهي در ارتش مي‌باشد.

-سخنراني امام بمناسبت پانزده خرداد 42 در نجف اشرف

چه احترامي از براي ارتش قايل هستيد؟ اينها كه به خيال خودشان را از دارو دسته خودشان مي‌دانند چه احترامي براي ارتش قايل هستند كه در تحت اسارت مستشارهاي امريكايي باشد آنها را مصون كنند و اينها را تحت سيطره اينها قرار بدهند اين چه اهانتي است براي ارتش ايران، چه ذلتي است كه از براي ارتش ايران از براي صاحب منصب‌ها، چرا اين صاحب منصب‌ها اينقدر به ذلت تن مي‌دهند چه شده است كه بيدار نمي‌شوند. الان در ارتش هم همينطور است شما خيال مي‌كنيد ارتش دل خوش دارد از اينها؟

-سخنراني امام قبل از پيروزي انقلاب براي همافران در مدرسه علوي

ما مي‌خواهيم ارتش ما آزاد باشد اسرائيل به او تصرف نكند امريكا در او تصرف نكند.

هر چند ارتش بعنوان يك مجموعه در خدمت مردم نبود ولي در تصميم گيري و جهت دادن تنها مربوط به فرماندهان و مستشاران بود ارتشيهاي جزء تافته‌اي جدا بافته از فرهنگ ارتش شاه بودند و خيانت‌ و جنايت ريشه در افكار و اعمال سران داشت.

ب) دعوت امام از ارتش شاه به قيام و مبارزه

در تحليل ارتش ايران در زمان شاه به خوبي در مي‌يابيم اگر چه ارتش در كل نهادي ضد مردمي ساخته و پرورش شده بود و ليكن سطوح پايين ارتش از جمله درجه داران و افسران جوان و كارمندان و سالخوردگاني كه بدليل عدم وفق با فرهنگ استعمار و زور نتوانسته‌ بودند به سطوح بالا و رده‌هاي تصميم گيري راه يابند جزئي و قشري از توده‌هاي مستضعف ميليوني بودند كه به قول امام با ملت و از ملت بودند و سرنوشت آنها نيز در ستم ديدن و استشمار و استضعاف جداي از سرنوشت جامعه نبود، به همين علت هم امام با بينش پيامبر گونه جبهه‌گيري در مقابل این طبقه از ارتش ننمود بلكه آنان را دعوت به پيوستن به حق و جبهه حق يعني مردم نمود در 21 و 22 بهمن نتيجه‌ روشن و غرور آفرين آن را بخوبي ملاحظه كرديم بر اين اساس بود كه امام نغمه انحلال ارتش را توطئه خوانده و با طرد جنايتكاران ارتش و نوكران استعمار از ارتش شاهنشاهي؛ ارتش اسلامي و مردمي بوجود آمد.

امام راحل در مصاحبه‌اي با مجله آفريقايي جوان در مورخه 18/10/57 مي‌فرمايد؛

شما باور نمي‌كنيد كه ارتش با ملت است و در آينده نزديكي به شاه پشت خواهد كرد؛ پيروزي ما حتمي است و جمهوري اسلامي تحققش براي من خيلي روشن است.

امام خميني (ره) به منظور تشويق و ترويج و تفكيك عمده قواي ارتش از سران خود فروخته در آبانماه 57 طي سخنراني در پاريس مي‌فرمايد؛

شما خيال كرديد كه همه ارتش مثل اين چند تا مزدورندكه بجان مردم افتاده‌اند؟ نه همه آنها اينطور نيستند آنها پيغام دادند اگر وقتش شد آنها هم حاضرند براي كارها... امام خميني همچنين طي مصاحبه‌اي با روزنامه‌ هلندي دي ولت كو انت 16/8/57 مي‌فرمايند در اينكه مسلم است در ميان ارتش صاحب منصباني هستند كه با حمايت شاه از آنان در غفلت مملكت شريك بوده‌اند و همچنين در كشتارها و شكنجه‌ها همدست يكديگر و ليكن سربازان و نيز بسياري از افسران و درجه داران هستند كه هنوز دلهايشان با ملت است و از دست شاه بخصوص بعلت تسلط مستشاران آمريكايي بر آنان رنج مي‌بردند و ايشان به دليل پيوندي كه با مردم دارند دير يا زود به آغوش ملت باز مي‌گردند و هم اكنون آثار آن ظاهر شده است.

امام خميني (ره) طي اعلاميه‌اي در مورخه 4/8/57 خطاب به ارتش فرمودند.

سلام اينجانب را به روساي محترم ارتش برسانيد و به نيروهاي زميني دريايي و هوايي پس از تهنيت و سلام بگوييد ايران كشور شماست و ملت ايران ملت شماست به ملت بپيونديد من مي‌دانم بسياري از شما به ملت و كشور و اسلام وفادار هستيد و از اين كشتارها و غارتگري‌هاي شاه خائن و بستگانش و جنايتكاران بين المللي ناراحت هستيد گاهي مطالب شما به من مي‌رسد ملت شما لحظاتي حساس را مي‌گذراند شما بيشتر از ديگران پيش خداي بزرگ و ملت شجاع و نسلهاي آينده مسئول هستيد. خدمت دلاورانه كنيد و زنجيره‌هاي اسارت را پاره كنيد و مجال به اين حائن به اسلام و كشور ندهيد و سرفرازي را براي خود و ملت هديه كنيد.

امام خميني (ره) طي مصاحبه اي با تلويزيون امريكا در مورخه 15/8/57 خطاب به ارتش فرمودند.

اميد اين را داريم ارتش هم كه از خود اين ملت است و ملت برادر اوست پشت به اين ملت نكند و در كنار ملت قرار گيرد.

*نقش ارتش در پيروزي انقلاب اسلامي ايران

اگر چه در پيروزي انقلاب و به ثمر رسيدن آن اقشار مردم و عوامل و عناصر فراواني نقش داشتند كه هر كدام به نوبه خود مهم و تاثير گذار بودند اما در اين ميان تعدادي از اين اقشار عوامل و عناصر كليدي و سرنوشت ساز بودند كه از آن جمله مي‌توان به نقش روحانيت و رهبري واحد داهيانه امام راحل (ره) اطلاع رساني دقيق و بموقع و همچنين نقش كليدي و استراتژيك نظاميان اشاره كرد.

در ماه های آخر حکومت پهلوی، امام خمینی که رهبری نهضت اسلامی مردم ایران را بر عهده داشتند از سربازان خواستند تا از پادگان ها فرار کنند و در ارتش شاهنشاهی خدمت نکنند. از این زمان بود که بدنه ارتش و قوای انتظامی مثل ژاندارمری و شهربانی دچار مشکل شدند و امکان مقابله با مردم تظاهر کننده را آرام آرام از دست دادند. سیاست امام خمینی بر این بود که بدنه ارتش را از حکومت شاه جدا کنند و به کرات در سخنرانی های خود تأکید می کردند که ارتش برادر ماست و مردم ایران فقط با نظام سلطنتی مخالفند و بنابراین ارتش نباید رو در روی مردم کشور خود قرار گیرد. زیرا ارتش برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و برای دفاع از امنیت مردم بوجود آمده است که شاه آن را بر خلاف قانون اساسی، در خدمت حفظ و بقای سلطنت خود بکار گرفته است.

بر همین اساس امام خمینی در پیام های خود، ارتش را از رویارویی و مقابله با مردم منع می کردند و مردم معترض را نیز از درگیر شدن با قوای ارتش برحذر می داشتند. با این سیاست بود که مردم با تدبیر امام خمینی نه تنها به مقابله با آنها نمی پرداختند بلکه به آنها گل نیز هدیه می کردند. مردم با این شیوه و با ایجاد فضایی از محبت و مهربانی، افراد ارتش و نیروهای شهربانی و ژاندارمری را مجذوب محبت خود می کردند و آنها را از مقابله جدی با خود باز می داشتند.

رژيم ستم شاهي كه ارتش به ظاهر مقتدر و متمدن آن روز را كه توسط زبده ترين نيروهاي خارجي با پيشرفته ترين سلاحهاي جهنمي براي حفظ و بقاء سلطنت و حفظ منافع اربابانش سازمان‌ و آموزش داده بود. درست در زماني كه رژيم به وفا داري و حمايت و جانفشاني اين نيروي عظيم نيازمند بود. با رهنمودها و نصايح امام راحل (ره) تغيير جهت داده و به رژيم و حاميانش پشت كرد و با شركت در حماسه انقلاب اسلامي ايران حماسه اي نو پديد آورد و تاريخ را دوباره ورق زد تا به گسستن زنجير يوغ و رهايي نام و ياد خود را در كنار مردم پر آوازه نمايند.

ارتش با هدايت رهبر و اطاعت از فرامين و دستورات معظم له توانست در كنار ساير نيروهاي انقلاب قرار گيرد كه به گوشه‌اي از اين اقدامات به شرح ذيل اشاره مي‌گردد.

نوشته: مرتضی عیسی زاده

ادامه دارد............

ارسال نظرات
پر بیننده ها