"تک رقمی شدن تورم تا پایان سال"

سفر روحانی به استان مرکزی هیچ مصوبه‌ای را به دنبال ندارد

مدیرکل پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه این سفر، تنها سفر ریاست جمهوری به استان است و سفر دولت نیست گفت: دولت حضور پیدا نمی‌کند اگرچه ممکن است وزرایی نیز در این سفر همراه رئیس جمهور باشند.
کد خبر: ۸۶۲۹۲۱۴
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی، محمدرضا صالحی مشاور و مدیرکل پیگیری و دبیر ستاد سفرهای استانی رئیس جمهوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور استاندار و مسئولان استان مرکزی ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: استان مرکزی زادگاه حضرت امام راحل و دهه نیز دهه ایشان است.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در دوران زندگی خویش همیشه اسلام و اهل بیت(ع) را الگوی خویش قرار داده بود و در مکتب اسلام حرکت می‌کردند، امامی که به مانند پیامبر اسلام(ص) زندگیشان به سه مرحله تقسیم می‌شد، یکی از دوران تولد تا سال 1342 که به خوش نامی شهرت داشت و در فقاهت، فلسفه، مباحث علمی و سیاسی سرآمد بودند و از سال 42 به بعد نیز با تبعید و زندان شدن یاران و شکنجه رو به‌رو شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیام رسای خویش در بهشت زهرای تهران دولت اسلامی را پایه نهادند و در نهایت 11 سال پس از بازگشت به وطن اسلامی از دنیا رخت بربستند.

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: شرایط سیاسی پس از برجام، PMD و رفع تحریم‌ها پس از 13 سال را شاهدیم، برای بررسی برجام سه مرحله بایستی دیده می‌شد که در حقیقت فرآیند سیاسی آن سپری شد از منظر فنی مرحله به مرحله با راستی آزمایی در حال پیگیری و پیشبرد مباحث برجام هستیم اما از نظر اقتصادی ما بایستی شرایط خود را بدانیم.

صالحی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت گفت: مشکلات مرتبط با بانک‌ها بزرگترین مشکلات موجود هستند شوک ارزی و فشارهای موجود بر کشور در دهه 80، نارسایی در تامین منابع مالی در بخش تولیدی و سرمایه‌گذاری به دلیل عدم نقد شوندگی بخش بزرگی از سرمایه‌های نظام بانکی کشورو کاهش درآمدهای نفتی امسال کشور سبب شده تا در سخت‌ترین وضعیت بودجه‌ای قرار گیریم.

عدم تناسب سود بانکی و تورم مانع عبور از رکود

وی افزود: یکی از دلایلی که سبب مشکلات بودجه‌ای شده توزیع اوراق مشارکت در سال 89 و 90 که امسال سررسید آن‌ها را شاهد هستیم بدهی‌های کلان 300 هزار میلیارد تومان دولت به بخش غیردولتی، بانک‌ها و شرکت‌ها که این رقم مرتبط با سه ماه گذشته است و از آبان‌ماه تاکنون 80 هزار ریال به ان افزوده شده و نشان از مشکلات دولت دارد.

مدیرکل دفتر پیگیری‌ها دفتر ریاست جمهوری تصریح کرد: کاهش تقاض و کاهش بودجه خانواده‌ها و کاهش شدید درآمد سرانه کشور که مردم را در تنگنای اقتصادی قرار داده است، 2.3 افزایش قیمت داریم نسبت به سال 90 و چنانچه رشد سالانه به 4.5 درصد رسد شاید سال 97 درآمد سالانه سال 90 را داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: با توجه به کاهش تورم تناسب میان سود بانکی و کاهش تورم را شاهد نیستیم که این معضل مانعی برای عبور از رکود است و تا زمانی که گردش پول را شاهد نباشیم بی‌شک خروج از رکود مشکل است.

وی افزود: تا پایان سال امیدواریم تورم یک رقمی شود و متناسب با ان سود بانکی نیز کاهش یابد و شاهد رونق اقتصادی باشیم، کمبود سرمایه‌گذاری در کشور به سبب نبود زیرساخت‌ها از مشکلات عمده است که در این حوزه دولت باید زمینه‌ها را مهیا و پس از آن بخش‌های دیگر را برای حضور دعوت کنیم.

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: در کنار مشکلات موجود انرژی پر مصرفی را در کشور شاهدیم که تناسبی میان انرژی مصرفی و درآمد خالص ملی کشور وجود ندارد، ایرانیان با توجه به اینکه یم‌سوم کشورهای اروپاییان وسیله نقیلهی عمومی دارند ولی 12 برابر آنان آلودگی محیطی ایجاد می‌کنیم.

صالحی با اشاره به سرانه گاز مصرفی در کشور گفت: در کشور سرانه مصرف گاز 5 درصد مصرف دنیا است در حالی که چین با وجود اینکه 20 برابر ایران جمعیت دارد مصرف گاز این کشور 4.7 درصد است، کمبود تولیدات داخلی که به بیماری هلندی مشهور است که عوامل بسیاری را در بر می‌گیرد، نحوه ناسالم خصوصی سازی و اختلال در نظام بنگاه داری دست به دست داده تا شاهد این مشکلات باشیم.

وی افزود: در راستای مبارزه با فساد ملی و اقتصادی فرمان 8 ماده‌ای مقام‌معظم بایستی سرلوحه کار خود قرار دهیم، کمبود آب و مشکلات زیست محیطی، ناکارآمدی و تسریع نظام پرداخت یارانه نقدی از چالش‌های پیش روی کشور است و شکننده بودن تکیه بر منابع صرفا دولتی که متاسفانه جذب سرمایه‌گذار را به عوامل متعدد شاهد نیستیم و در این حوزه ضعیف هستیم.

مدیرکل پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهوری تصریح کرد: آزاد شدن منابع ارزی را شاهدیم ولی آنچه در این میان مهم است اینکه قابل تبدیل شدن به ریال نیست ولی به پشتوانه ارزی تبدیل می‌شود که اولین گشایش ما می‌تواند باشد.

صالحی ادامه داد: فراهم شدن فضای فاینانس رقابتی و کشورهای هوف را در صادرات نفتی و غیرنفتی رقابتی می‌کند بسیار ارزشمند و رونق ایجاد خواهد کرد، امکان سرمایه‌گذاری خارجی به وجود می‌آید و هر استانی بتواند بیشترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد به هدف رسیده است.

وی افزود: باید در استان‌هایی که زیرساخت‌ها فراهم نیست شرایط را مهیا سازیم، واردات تکنولوژی‌های نو و فن‌آوری موج جدید که چنانچه محقق شود نیاز به وام بانکی حداقل یک‌ششم می‌شود، کاهش هزینه‌های مبادلاتی بانکی در پسابرجام خواهیم داشت.

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: نظام بانکی کشور به نظام‌های بانکی بین‌المللی ملحق شد تمامی اقدامات در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی است برخلاف سخن بسیاری از افراد و منتقدان، بسیاری از آنان نمی‌دانند اقتصاد را چگونه می‌نویسند.

صالحی در ادامه با اشاره به تعریفی از اقتصادمقاومتی گفت: رشد پایدار اقتصادی بر دو ویژگی درون زا بودن و برون گرا بودن نهاده شده درون زا بودن بدین معنی که رشد بخش تولیدی داشته باشیم و بخش خصوصی و غیر دولتی را فعال کنیم و برون گرا بودن به این معنی که هدف صادراتی داشته باشیم و تولیدات داخل ما قابل رقابت با تولید دیگران باشد.

وی افزود: با این مشکلات، معضلات و گشایش‌ها، توسعه و رشد باید همه جانبه باشد که شورای برنامه‌ریزی مسئولیت سنگینی در این رابطه دارد تا با درایت استاندار و مجموعه مدیران استانی و با به انجام رسیدن برجام، به یک ایرانی آباد، آزاد و سربلند دست پیدا کنیم.

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: ایران کشور مردان بزرگی است که بن بست برایشان معنایی ندارد در هر کوچه‌ای قرار گیریم یا راهی می‌یابیم یا راهی می‌سازیم.

صالحی ادامه داد: در پسا برجام شاهد افزایش مبادلات تجاری در کشورهای هدف خواهیم بود و افزایش صادرات، واردات و ایجاد رقابت بین کشورهای هدف در حوزه تجارت و اقتصاد گشایش ایجاد می‌کند.

وی از افزایش صادرات نفت خام خبرداد و گفت: در رفع تحریم‌ها یکی از گشایش‌هایی که ایجاد می‌شود افزایش صادرات نفت خام به کشورهای مختلف است چراکه نفت فقط به چین صادر و تامین فاینانس از این کشور می‌شود که با لغو تحریم‌ها این مشکل کاهش می‌یابد.

محاسبات دبیر ستاد سفرهای استانی روحانی در خصوص تعهدات دولت قبل

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: نسبت به وعده‌های داده شده رئیس جمهور در سفرهای استانی توجه ویژه‌ای می‌شود که اجرا و تکمیل پروژه‌ها مورد توجه است و در سفرهایی که به استان‌ها داریم و ارائه گزارشات مدیران دستگاه‌ها با کار کارشناسی شده رئیس جمهور در سفر خود وعده‌های قابل اجرایی خواهند داد.

وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم 214 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها تعهد ایجاد شده در حالی که تنها 67 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است، با دودوتا چهار تای ساده! به این نتیجه رسید که اگر فرض را بر آن بگیریم که درآمدها و قیمت‌ها مانند دوره 8 ساله دوره قبل باشد 18 سال طول می کشد تا این وعده ها عملی شود.

صالحی خاطرنشان کرد: در کشور حدود 31 درصد از وعده ها تحقق پیدا کرده بود و در استان مرکزی وضع مطلوب‌تری را به نسبت سایر استان‌ها شاهدیم به گونه‌ای که از 3 هزار 987 میلیارد تومان وعده داده شده 3 هزار و 885 میلیارد تومان محقق شده که نشان می‌دهد 97 درصد پروژه‌ها تاکنون تحقق یافته است.

سفر روحانی به استان مرکزی در آینده ای نزدیک

صالحی از سفر روحانی به استان مرکزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: سفر رئیس جمهور به استان ها به جز در مواردی خاص یک روزه است که با دیدار عمومی با مردم شروع و در جمع صاحبان صنایع استان حضور پیدا می‌کند.

دبیر ستاد کاروان دولت یازدهم تصریح کرد: قرار نیست با سفر رئیس جمهور تمامی مشکلات استان رفع شود چرا که رئیس جمهور می‌آید تا جواب سلام مردمی را دهد که با رای خود او را انتخاب کردند و از سوی دیگر تسهیل و تسریع در بخش‌های مختلف ایجاد شود و این سفر هیچ مصوبه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود: سامانه تلفنی 111، از 24 ساعت قبل تا 24 ساعت بعد از سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، به منظور پاسخگویی و ثبت درخواست‌های مردمی فعال می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات