خبرهای داغ:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
خبرگزاری بسیج: حجت الاسلام محمد قطبی اظهار داشت: همه در تلاش اند خانواده را از تزلزل نجات بخشند؛ چراکه آمارهای طلاق و آسیب‌های خانواده مخاطراتی ایجاد کرده و نگرانی نسبت به آینده خانواده را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۶۲۹۳۴۱
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی اظهار داشت: همه در تلاش اند خانواده را از تزلزل نجات بخشند؛ چراکه آمارهای طلاق و آسیب‌های خانواده مخاطراتی ایجاد کرده و نگرانی نسبت به آینده خانواده را افزایش داده است.

وی ادامه داد: یکی از بهترین سنت‌های رایج در اقصی نقاط ایران «سفره ایرانی» است، سفره ایرانی عادت‌واره‌ای است که در اشکال مختلف تجلی پیدا کرده و با کارکردهای متنوعی پیوند عمیق خانوادگی را رقم می‌زند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان داشت: متاسفانه در دهه‌های اخیر تمرکز فعالیت‌های فرهنگی از سنت‌ها و عادت‌واره‌ها به سمت فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی متمایل شد و نسبت به سنت‌ها و عادت‌واره‌ها غفلت زیادی صورت گرفت تاجایی که سایه سنگین فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی، سنت‌ها وعادت‌واره‌ها را به حاشیه برد و به فراموشی سپرد.

وی افزود: این در حالی است که سنت‌های عرفی شاه‌رگ پیوند اجتماعی و خانوادگی محسوب می‌شوند و نقاط تلاقی تار و پود جامعه را محکم کرده و تقویت می‌کند.

حجت الاسلام قطبی تأکید داشت: سفره ایرانی یکی از این سنت‌های عرفی است که سالیان درازی به خانواده‌ها گرما بخشیده و رونق اصلی خانواده‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: برخی نمونه‌های تجلی این سفره؛ سفره‌های نذری، سفره میهمانی، سفره افطاری، سفره‌های مناسبتی از قبیل یلدا، نوروز، سیزده بدر، سفره زیارت، سفره عقد و عروسی، سفره ولیمه، سفره قربانی، سفره عیادت، سفره عیدی، سفره کفاره، سفره روضه و سفره ایتام نوازی هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: هرکدام از این موارد از نظر شکل، آرایش سفره، وسایل و مواد داخل سفره، مدعوین، نحوه دعوت، برنامه‌های پیرامون سفره، نحوه پذیرایی، نحوه تهیه مواد سفره، دعا و آیین‌های مرتبط متفاوت بوده و کارکردهای متنوعی را دنبال می‌کند.

وی افزود: کارکردهایی از قبیل صله رحم، اعلان تولد فرزند، ازدواج و تشکیل خانواده، جشن و سرور، گردش و تفریح، زیارت و دیدار زائر، نذر و تعزیت، عبادت در سفره ایرانی همه اعضاء خانواده درگیر شده و با آن مرتبط می‌شوند.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: با برپایی سفره ایرانی همه سلائق و علاقه‌ها پوشش داده می شود و در آن به همه نیازهای انسان توجه شده است.

وی گفت: در زمینه هنر و فرهنگ سفره انداختن و اصول مربوط به آن نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است؛ از جمله این اصول، خلق ایده‌های نو تا آموزش سفره آرایی، نگاره‌های سفره‌های سنتی ( قلمکار )، صنایع دستی و تزیینی سفره، شعر و ادبیات مربوط به سفره و برکت و ارزش آن، ضرب‌المثل و حکایات و داستان‌های مرتبط با سفره، آیین‌ها و احکام غذا خوردن و سفره چیدن و میهمانی دادن، احادیث و آیات پیرامون سفره و جایگاه آن، وقف و نذرهای بزرگ و سفره انداختن است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها