مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف خبر داد

تخلفات قاچاقی میادین میوه‌ و تره‌بار!

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تا پایان ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: در خصوص تخلفات عرضه میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار، با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۲۹۷۴۹
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عباس نخعی گفت: قرار بود میادین میوه و تره‌بار شهرداری از تولید به مصرف و محل عرضه محصولات داخلی باشند نه تولید، دلالی و مصرف، اما از اهداف خود فاصله گرفته‌اند.

وی با اشاره به مشاهده برخی اقلام از میوه‌های قاچاق در این میادین، مثال زد: ورود نارنگی پاکستانی ممنوع است، اما مشاهده می‌کنیم این نوع میوه و سایر نمونه‌های قاچاق در این میادین به فروش‌ می‌رسند.

نخعی همچنین به عرضه برخی از اقلام گل و گیاه قاچاق اشاره کرد و گفت: گیاه لاکی‌بامبو اصلا در کشور تولید نمی‌شود، اما در محل‌های عرضه گل و گیاه قابل مشاهده است و به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: بر همین اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شهرداری نامه‌ نوشته و تخلفات میادین میوه و تره‌بار را گوشزد کرده است.

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین از کشف 19.9 هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق اعم از زراعی، باغی و کود و سم خبر داد و گفت: در بخش اقلام باغی، 2 میلیون و 387 هزار کیلو و در بخش زراعی 10 میلیون و 367 هزار و 518 کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم.

وی مهم‌ترین اقلام قاچاق در حوزه زراعی را برنج با 4 میلیون و 500 هزار کیلو ذکر کرد و گفت: بیشترین کشفیات مربوط به خوزستان با یک میلیون و 154 هزار کیلو و سپس فارس و بوشهر است.

نخعی از کشف 95 هزار کیلوگرم بادام‌زمینی قاچاق خبر داد و گفت: در بهمن و اسفندماه از آذربایجان غربی و همچنین سیستان و بلوچستان، آجیل بدون هیچ گونه قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شود که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به قاچاق سیر چینی از مبادی سیستان و بلوچستان، عراق، کردستان و کرمانشاه افزود: اگرچه قاچاق این محصول محدود شده، اما همچنان وجود دارد. ته و کف این سیرها زده شده و کاملا آلوده هستند.

نخعی همچنین با اشاره به کشف 120 هزار کیلوگرم حبوبات، اظهار داشت: گیاهان دارویی به شکل کپسول از پاکستان وارد شده و هیچ گونه برچسب و نشانی ندارند،این اقلام قاچاق که فاقد تاییدیه‌های سلامت هستند در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و یا در کارگاه‌های زیرزمینی تبدیل به کپسول و شربت می‌شوند.

وی در بخش سایر اقلام به قاچاق سموم و کود شیمیایی به میزان 216 هزار و 280 کیلوگرم در 9 ماهه سال خبر داد و ادامه داد: این مسئله بسیار جای نگرانی دارد، مصرف برخی از سموم و کودهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، در دنیا ممنوع شده و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های لاعلاج شوند.

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین به کشف و ممانعت از خروج گیاه زعفران در 9 ماهه سال به میزان 23 هزار و 310 کیلوگرم اشاره کرد.

نخعی اظهار داشت: تمامی محصولات باغی کشف‌شده به جز آنهایی که از طریق ترانزیت وارد شده و به جای ترک کشور، به شکل غیرقانونی محموله‌شان تخلیه شده است، معدوم می‌شوند و کالاهای وارد شده از طریق ترانزیت به نفع دولت ضبط می‌شوند.

وی ورود 5 محصول استوایی یعنی آناناس، انبه، پاپایا و نارگیل را در عین حال قانونی ذکر کرد و گفت: قاچاق محصولات کشاورزی از دو بعد، تهدید تولید داخل و تهدید سلامتی جامعه اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین به مذاکره با وزارت جهاد برای تأمین میوه و مخصوصا مرکبات شب عید اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد اعلام کرده خریدها را انجام داده و بر این اساس مشکلی برای تأمین بازار شب عید وجود نخواهد داشت.

وی گفت: تولید مرکبات کشور 4 میلیون تن است که 2.5 میلیون تن آن را پرتقال تشکیل می‌دهد.

نخعی با اشاره به بی‌نظمی به وجود‌آمده در بازار شب عید سال گذشته، گفت: سال گذشته برخی شایعات در خصوص کمبود عرضه و همچنین عرضه پرتقال‌هایی که وزن غیر استاندارد داشتند و مناسب پذیرایی نبودند، سبب ایجاد بی‌نظمی و گرانی شد، اما امسال تولید مرکبات در کشور مناسب بوده و بر اساس اعلام وزارت جهاد، مشکلی برای تأمین بازار وجود نخواهد داشت.

ارسال نظرات