گزارش "بسیج" از جزئیات قراردادهایی که جنجال به پا کرده است
یک اقتصاددان گفت: اشتباهات بسیاری از نظر موازین ملی اعم از حقوقی و اقتصادی در قراردادهای نفتی جدید پایه ریزی شده است و این استنباط خطا بودن به راحتی توسط افرادی که آشنایی حداقلی از مباحث حقوقی و اقتصادی دارند قابلیت درک دارد.
کد خبر: ۸۶۲۹۹۱۷
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بعد از اینکه اوایل مهرماه، شرایط عمومی نسل جدید قراردادهای نفتی ایران  به تصویب هیئت دولت رسیده بود،آقای وزیرنفت تنها شرکت نفتی بخش حاکمیت را از حضور در کنسرسیوم در قراردادهای آی.پی.سی. منع کرد و این رانت بزرگی را برای بخش خصوصی لحاظ داشت.

در این اساسنامه، شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان یک شرکت نفتی تجاری دیده شده و نقش تصدیگری به آن سپرده شده است. این در حالی است که در قراردادهای جدیدد نفتی، حضور شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران در کنسرسیوم منع شده و اجازه شراکت در کنسرسیوم تنها به بخش خصوصی داده شده است که امتیاز بزرگی برای این بخش  محسوب می‌شود و باعث مهاجرت نیروهای توانمند شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های فعال بخش خصوصی خواهد شد.

مسعود اخوان فرد دکترای تجارت بین الملل و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره بر اینکه آقای زنگنه متون قراردادی را به چه شکل تنظیم نموده که از فاش نمودن به سایرین هراسناک بوده و نامحرم قلمداد می سازد اظهار داشت: مدل های قراردادی نوین صنعت نفت و گاز از جمله نمونه قراردادهایی است که در سال های قبل بوده است مثل قراردادهای بیع متقابل یا قدیمی تر و موضوعاتی از این قبیل می باشد که دارای ایرادات فراوان می باشند.

وی متولیان قراردادهای نفتی را منتقدان قراردادهای بیع متقابل دانسته افزود:  ما  یک روند تغییرات را در طول زمان شاهدیم و در  یک زمان نقطه نظرات نقّادانه ای نسبت به قراردادهای بیع متقابل صورت می گرفت؛ مسئولانی که خود در راس امور بوده و  با همین روش های غیر علمی و غیر تخصصی هر گونه نقدی را  به انزوا می بردند این در حالی است که  این افراد اعتراف خود را مبنی بر خطا دانستن  قراردادهای بیع متقابل پایه به وضوح بیان می دارند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی نیز با همان شیوه گذشته در برابر  قراردادهای جدید صنعت نفت و گاز برخورد می کنند و در  آینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود که این افراد به اعتراف جدید در مورد  غلط  و اشتباه بودن قرادادهای نفتی را اعلام می دارند.

اخوان فرد تاکید کرد: پایه های بسیار اشتباهی از نظر موازین ملی اعم از حقوقی و اقتصادی در قراردادهای نفتی جدید وجود دارد و این استنباط خطا بودن به راحتی  توسط افرادی که آشنایی حداقلی از  مباحث حقوقی و اقتصادی دارند قابلیت درک دارد.

این اقتصاددان در پاسخ به سوال دیگر که توسط خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره بر اینکه دولت برخوردهای نامناسبی را در برابر اعتراضات دانشجویی داشته است ؛دانشجویانی که مطالبه گر حقوق ملی بوده و تغییر و اصلاح قراردادهای نفتی را خواستار بوده اند افزود: دانشجویان حرف و مطالبه حق گونه ای  را داشتند ولی در شرایط حساس انتخاباتی آرامش مولفه ای ضروری است تا در فرصتی دیگر به این اعتراضات بپردازند و در شرایط کنونی نحوه اعتراض ناپسند بوده است .

ارسال نظرات