آیا رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله می کند

رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف خود و از بین بردن مقاومت در نوار غزه در شرایط کنونی چاره‌ای جز اشغال مجدد نوار غزه ندارد، چرا که انجام اقدام نظامی کوتاه مدت علیه جنبش حماس موفقیت چندانی برای این رژیم نخواهد داشت
کد خبر: ۸۶۳۰۵۸۳
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  بسیج پرس؛ الوقت در گزارشی آورده است که با نگاهی به تبلیغات ضد فلسطینی رسانه‌های اسرائیلی در هفته‌های اخیر حاکی از این است که بخشی از مطالب این رسانه‌ها روی موضوع بزرگ‌نمایی قدرت نظامی جنبش مقاوت اسلامی فلسطین (حماس) متمرکز شده است؛ به گونه‌ای که تلاش می‌شود تا این موضوع به مخاطب منتقل شود که اسرائیل باید عملیات نظامی جدیدی را علیه نوار غزه به راه بیندازد تا زیرساخت‌های نظامی حماس که ممکن است از‌ آنها علیه این رژیم استفاده شود را از ببرد. اما به راستی آیا امکان انجام چنین حمله‌ای وجود خواهد داشت؟ و آیا اساسا اسرائیل نیاز و تمایلی به حمله نظامی به نوار غزه دارد؟
 
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف خود و از بین بردن مقاومت در نوار غزه در شرایط کنونی چاره‌ای جز اشغال مجدد نوار غزه ندارد، چرا که انجام اقدام نظامی کوتاه مدت علیه جنبش حماس موفقیت چندانی برای این رژیم نخواهد داشت و پس از مدتی مجددا شرایط به وضع سابق خود باز می‌گردد و این گروه دوباره خود را برای مقابله با اسرائیل تجهیز خواهد کرد. در همین راستا بود که حدود پنج ماه قبل ارتش اسرائیل سندی را منتشر کرد که براساس آن در هر گونه جنگی که این رژیم در‌آینده با حماس داشته باشد،  باید هدف اصلی این باشد که مراکز اصلی قدرت حماس  تحت کنترل اسرائیل درآید.
 
اما به نظر نمی‌رسد که در بین رهبران اسرائیلی کسی تمایلی به اشغال دوباره نوار غزه داشته باشد؛ همچنانکه موارد متعددی وجود دارد که احتمال جنگ و تجاوز دوباره اسرائیل به نوار غزه را کم می‌کند:
 
- در بین شخصیت‌های سیاسی اسرائیلی و مراکز راهبردی این رژیم این باور وجود دارد  که جنبش حماس در حال حاضر هیچ تمایلی به تقابل و رویارویی نظامی با رژیم صهیونیستی ندارد. درواقع حماس بیشتر از اینکه در اندیشه درگیری جدیدی با اسرائیل باشد،‌ بیشتر به این فکر است که از تنگنای ناشی از محاصره شدیدی که علیه آن در غزه اعمال می‌شود رهایی یابد. ضمن اینکه مسئولان این جنبش نیز در موارد متعددی تصریح کرده‌اند که به دنبال درگیری با اسرائیل نیستند.
 
- موضوع اقدام نظامی اسرائیل در نوار غزه به عنوان واکنشی برای سرپوش نهادن بر ناکامی این رژیم در آرام کردن اوضاع در کرانه باختری نیز قابل قبول نیست. چرا که فعالیت‌های ضد صهیونیستی و انتفاضه‌ای که آغاز شده به هیچ وجه کار تشکیلاتی گروه‌های فلسطنیی نیست؛ بلکه صرفا اقدامات فردی است که از سوی افراد عمدتا جوان صورت می‌گیرد. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که اقدام نظامی اسرائیل در نوار غزه از شدت عملیات‌های ضد اسرائیلی در قدس و کرانه باختری بکاهد و چه بسا که ممکن است به تشدید این عملیات‌ها نیز منجر شود.
 
- پس از توافقاتی که اخیرا بین ترکیه و رژیم صهیونیستی در خصوص عادی سازی روابط سیاسی دوجانبه حاصل شده، تمام تلاش‌ها در این جهت است که از شدت محاصره نوار غزه کاسته شود. به بیان دیگر تحقق چنین توافقی احتمال جنگ اسرائیل علیه حماس و نوار غزه را پایین می‌آورد. ضمن اینکه اسرائیل هم به عادی سازی روابط خود با ترکیه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و به همین دلیل تمایلی به تنش‌زایی در نوار غزه و از دست دادن این فرصت جدید ندارد.
 
- در مرزهای جنوبی نوار غزه نیز حکومت مصر به شدت مرزها را تحت کنترل قرار داست و درواقع با زیرنظر گرفتن هرگونه جابجایی و آمد و شدی و نیز تشدید اقدامات خود علیه حماس، به همان‌گونه‌ای عمل می‌کند که خواسته رژیم صهیونیستی می‌باشد.
 
اما با وجود این عوامل نمی‌توان احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه نوار غزه را به صورت کامل نادیده گرفت، چرا که تشدید اوضاع سخت اقتصادی در نوار غزه ممکن است باعث هرج و مرج و خارج از کنترل شدن اوضاع گردد؛ امری که ممکن است بخشی از نتایج و پیامدهای آن انجام اقدامات نظامی احتمالی علیه رژیم صهیونیستی باشد.
 
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار