با توجه به توانمندی های داخلی و اهمیت توجه به تولید داخل، این سوال به وجود می آید که علت موافقت 8 باره با واردات واگن های مستعمل مسافربری جهت ورود به کشور چیست.
کد خبر: ۸۶۳۰۸۹۶
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، با تدابیر قانونی که نمایندگان ملت در سالهای قبل اتخاذ کرده اند، اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی قصد وارد کردن اقلام و محصولاتی خاص را داشته باشند که امکان ساخت در داخل کشور را ندارد، این درخواست به کمیته ای ارجاع خواهد شد که به نام «کمیته ماده 1» مشهور شده است.

در این کمیته که نمایندگان بانک مرکزی، اتاق تعاون، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اتاق بازرگانی ایران، سازمان مدیریت، وزارت جهادکشاورزی و معاون وزیر صنعت (به عنوان رییس کمیته) حضور دارند، مواردی چون واردات ماشین آلات مستعمل جهت راه اندازی خط تولید، ماشین آلات خاص که قابلیت ساخت داخلی ندارند و سایر اقلام مورد نیاز برای کشور پس از استعلام از عدم امکان ساخت داخل، مجوز ورود به کشور را اخذ می کنند.

بررسی های صبحانه از آخرین صورتجلسه کمیته ماده 1 که مربوط به 11 بهمن سالجاری است، نشان می دهد این نمایندگان بخش دولتی و خصوصی، با واردات 15 دستگاه واگن مسافر قطار مستعمل موافقت کرده اند.

در این صورتجلسه با اشاره به اینکه مجوز ترخیص این واگن ها، باقی مانده درخواست شرکتی به نام «ج» هستند، اعلام شده است که مجوز مذکور از سال 1387 تاکنون 7 بار تمدید شده است و با رای کمیته ماده 1، برای آخرین بار به مدت 3 دیگر با تمدید مجوز ورود این واگن های مسافربری مستعمل موافقت می شود.

واردات واگن های مستعمل

اما در عین حال، این کمیته با واردات 67 دستگاه واگن مستعمل پیشرفته با سرعت سیر 200 کیلومتر بر ساعت، فعلا موافقت نکرده و مقرر شده مجوز به شرکت متقاضی که تاکنون 2 نیز تمدید شده، در جلسه اتی با حضور مسئولان آن شرکت بررسی شود.

با توجه به توانمندی های داخلی و اهمیت توجه به تولید داخل، این سوال به وجود می آید که علت موافقت 8 باره با واردات واگن های مستعمل مسافربری جهت ورود به کشور چیست و چرا همچون استعلام های صورت گرفته درباره عدم امکان ساخت داخل این واگن ها، همچون مواردی که برای خودروهای متقاضی واردات، درخواست می شود، برای این واگن ها مورد اشاره قرار نگرفته است؟

منبع: صبحانه‌آنلاین
ارسال نظرات