برگی از تاریخ انقلاب

رنج‌های امام خمینی(ره) در عراق پیش از ورود هیأت خبرنگاران
کد خبر: ۸۶۳۰۹۵۵
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

امام بدون هماهنگی با دولت عراق مصاحبه‌ای انجام داد که آن‌ها را خشمگین کرد. سیداحمد خمینی که پس از درگذشت آقامصطفی امور خانه‌ امام را به عهده داشت تعریف می‌کند:‌ «پس از مصاحبه امام با «لوموند» طی تماس‌های مکرر از طرف روزنامه‌ها و مجلات و رادیو تلویزیون‌های کشورهای مختلف، تقاضای مصاحبه شد. آن مصاحبه به قدری قاطع و روشن بود که در آن شرایط که ایران را جزیره آرامش می‌دانستند تردیدهای بسیاری را به وجود آورد. همه می‌خواستند بدانند که امام در گوشه اتاقی 2در3 چگونه دم از انفجاری عظیم می‌زنند و چگونه انقلاب بزرگ اسلامی را نوید می‌دهند.

عراقی‌ها رسماً پیغام دادند که امام حق مصاحبه ندارند و اگر کسی خواست با ایشان مصاحبه کند باید ما را در جریان امر قرار دهد. همزمان با این فشارها تقاضای رادیو تلویزیون فرانسه را برای مصاحبه پذیرفتیم.

پیش از ورود هیأت خبرنگاران فرانسوی به عراق، دستگاه‌های امنیتی عراق از جریان امر مطلع گشتند و با تمام وجود مجهز شدند تا از این مصاحبه جلوگیری نمایند.

مأموران امنیتی عراق خیابانی را که به منزل امام ختم می‌شد و همچنین کوچه‌ای را که منزل امام در آن بود به شدت کنترل می‌کردند. توسط یکی از فرنگیان به خبرنگاران اطلاع دادیم که در موقع ورود از مسیری حرکت کنند که تحت کنترل نیست و قرار گذاشته شد که در کوچه‌ای از دورافتاده‌ترین کوچه‌های نجف با خبرنگاران ملاقات و از آن‌ها خواسته شود که از در دیگر منزل امام که تقریباً آزاد بود وارد شوند. آن‌ها دستگاه‌های فیلمبرداری خود را در خیابان گذاشته بودند که به علت سنگینی بار ناچار می‌بایست از خیابان اصلی آورده می‌شد. پس از انتقال دستگاه‌های فیلمبرداری به منزل و اطلاع مأمورین از این مسئله، دیری نپایید که درِ خانه به صدا درآمد و چند تن از مأموران وارد منزل شدند و می‌خواستند مانع انجام مصاحبه شوند.

پس از ورود آنها، در منزل را به رویشان قفل کردم. آن‌ها تازه متوجه شدند که در منزل ما زندانی شده‌اند و هیچ کاری از آن‌ها ساخته نیست. هرچه کردند نگذاشتم بروند. مصاحبه که تمام شد، خبرنگاران رفتند. چندی بعد در را باز کردم و آن‌ها نیز با عجله منزل و یا زندانشان را ترک کردند. خبر آمد که خبرنگاران را در بغداد دستگیر کرده‌اند ولی آن‌ها نوارها را به صورتی رد کرد بودند.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار