زالی وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت:ما نسبت به کشاورزی اول انقلاب پیشرفت زیادی داشتیم و بنده به عنوان قائم مقام آن دوره شاهد این مسئله بودم که به عنوان نمونه بیشتر از وضع فعلی واردات گوشت، شیر، تخم مرغ، لبنیات داشتیم در حالیکه امروز ما در این زمینه صادارات هم داریم.
کد خبر: ۸۶۳۰۹۸۶
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

باتوجه به قرار گرفتن در ایام دهه فجر خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به گفتگوی تفضیلی با دکتر عباسعلی زالی وزیر اسبق جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت کشاورزی در دوره پیش از انقلاب، پرداخت که متن این گفتگو به شرح ذیل میباشد:

وی افزود: پیش از انقلاب در قسمت عمده بخش کشاورزی، مدیریتی بر زمین ها و نیروهای کار اعمال می شد که در برخی موارد موفق و در برخی نیز چندان موفق نبود، بنابراین زمانیکه رژیم گذشته با گرفتن دستورالعمل اصلاحات ارضی از آمریکا و بدون در نظر گرفتن جوانب کار، این امر را در کشور اجرایی کرد مدیریتی که بر کشاورزی حاکم بود از هم پاشیده شد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: البته رژیم منحوس پهلوی ظاهرا در پی این امر بود، که با جایگزین کردن برنامه هایی همچون ایجاد تعاون روستایی و تأسیس شرکت های بزرگ دولتی به نحوی مسئله مدیریت را جبران کند اما نه اجرای این برنامه ها عملی بود و نه اینکه عمر رژیم فرصت این مسئله را داد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب برنامه های صوری که قبلا صورت گرفته بود از هم پاشیده شد، گفت: برای مثال شرکت های جامع زراعی که قرار بود با اداره دولت و سهیم بودن کشاورزان در قطعات بزرگ زمین های کشاورزی تشکیل شود با برکنار شدن رژیم منحوس پهلوی و البته با توجه به نتیجه دهی مثبت این برنامه، این سیستم منحل شد، بطوریکه هر فرد سهام خود را از این شرکت زراعی جهت بهره برداری گرفت.

زالی با اشاره به اینکه در نتیجه دوباره حالت عدم مدیریتی در کشور شکل گرفت، افزود: بعنوان مثال وزرات جهاد کشاورزی قبل از انقلاب به 4 وزارتخانه تقسیم شده بود که هر کدام کار خودشان را انجام میدادند بدون اینکه با یکدیکر ارتباطات ملفوظی داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از انقلاب اسلامی متوجه شدیم که این وزارتخانه ها جدا از هم نمیتواند کارایی داشته باشند و باید وزارتخانه ای تحت عنوان"جهاد کشاورزی" بوجود آید که البته این موضوع منتج به نتیجه شد.


**پیشرفت ها و دستاورد های بعد از انقلاب

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور نسبت به اوایل انقلاب نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است والبته نوع مصرف ما در مجموعه روستاها و شهرهای کوچک با زمان انقلاب بسیار متفاوت شده است، گفت: در آن زمان برنج به کمترین شکل ممکن مصرف می شد تا جایی که معمولا در روستاها فقط شبهای عید برنج مصرف می شد و هم چنین از طرفی مصرف گوشت و لبنیات بسیار کمتر از میزان کنونی بود.

وی تصریح کرد: باتوجه به عنایتی که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به بخش کشاورزی داشتند توانستیم با کمک دولت علارغم مشکلات و خرابی های  دوران جنگ این دوره را طی و نیاز جمعیت کشور را تامین کنیم.

وی افزود:در زمان کنونی ما به واردات نیاز داریم که یکی از مشکلات این است که ؛بعضی از این واردات منطبق با نیازها نیست، بنابراین اگر این سیاست ها از سمت وزارت جهاد کشاورزی دقیق محاسبه نشود قطعا به بخش کشاورزی صدمه می زند؛ بطوریکه در سال 83 شاهد این بودیم که حدود 3 یا 4 برابر نیاز کشور واردات شکر صورت گرفت که این امر باعث ورشکستگی کارخانه های چغندر قند و بی رغبتی کشاورزان شد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به بخش کشاورزی همواره بوده اما این توجه باید در حوزه سرمایه گذاری در این بخش نیز صورت می پذیرفت، گفت: بعنوان مثال در حال حاضر عدد و ارقامی که در این بخش داریم ازاول انقلاب تاکنون بطور متوسط سالانه 4.30 در صد سرمایه های دولتی صرف سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شده درصورتیکه سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور حدود 12 درصد یا بالاتر است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از پیشرفت های ما ارتباطات بین مراکز آموزشی و تولید و بخش‌های اجرایی در کشورمان است به طوریکه اوایل انقلاب حدود 5 دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی داشتیم و هم اکنون بیش از 60 دانشگاه دولتی به غیر از دانشگاه های آزاد و پیام نور داریم.

وی افزود: ما نسبت به کشاورزی اول انقلاب پیشرفت زیادی داشتیم و بنده به عنوان قائم مقام آن دوره شاهد این مسئله بودم که به عنوان نمونه بیشتر از وضع فعلی واردات گوشت، شیر، تخم مرغ، لبنیات داشتیم در حالیکه امروز ما در این زمینه صادارات هم داریم.

به اعتقاد وی لازم است حمایت از دامداری‌ها و سرمایه گذاری در امور دام مورد توجه دولت جهت توسعه روزافزون کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/









ارسال نظرات