روی آنتن شبکه افق ببینید
مستند «قصه‌های انقلاب» با موضوع انقلاب سفید و اعتراضات نسبت به آن از سوی امام خمینی(ره) و مردم ایران، چهارشنبه 14 بهمن ماه از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۱۲۰۷
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،  اواخر دهه 30 شمسی، اوضاع مردم ایران باری به هر جهت بود، وضع معیشت چنگی به دل نمی زند و با وجود اینکه شرایط کشاورزی بهتر شده بود، اما در شهرها وضعیت هنوز مانند سال های جنگ جهانی دوم بود.

هر روز گروه بزرگی از کارگران در خیابان ها تظاهرات می کردند زیرا ماه ها بود که حقوق نگرفته بودند و به وضعیت موجود اعتراض داشتند.

در آن آشفته بازار اقتصادی ایران، سیاست هم از اقتصاد تاثیر می پذیرفت؛ چهار نخست وزیر کشور تغییر یافتند ولی شرایط تغییر نکرد و کاری از دست آنها بر نمی آمد.

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول 19 گانه است که در دوره سلطنت محمدرضا شاه و با نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست.

انقلاب سفید در مرحله نخست پیشنهادی شامل 6 اصل بود که شاه در کنگره ملی کشاورزان در تهران در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۴۱ خبر اصلاحات و رفراندم را برای قبول یا رد آن به عموم مردم ارائه داد اما پشت پرده این اصول، حقایق دیگری پنهان بود که مستند «قصه های انقلاب» در این قسمت به آنها می پردازد.

پخش سخنرانی های کوبنده امام راحل علیه مطامع شیطانی رژیم شاه از این قوانین، تصاویر آرشیوی و برخی اسناد بجا مانده از آن دوران درباره انقلاب سفید، بخش های مختلف مستند «قصه های انقلاب» را تشکیل می دهد.

همچنین بعضی بخش های تاریخی به صورت موشن گرافیک در این مستند بازسازی شده اند.

مهدی شامحمدی نویسندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و محمدرضا سرشار و نازآفرین کاظمی هم گویندگان متن آن هستند.

«قصه های انقلاب» برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 14 بهمن ماه در ساعت های 19 و 23 در نظر گرفته شده است.

بازپخش این مستند هم ساعت 8.30 صبح روز پنجشنبه صورت می گیرد.

ارسال نظرات