خبرهای داغ:
عوامل سریال شهید محمد بروجردی با وزیر ارشاد دیدار کردند و فریبا شاهسون محقق این سریال برای ساخت مستند «مسیح کردستان» که به این شهید می‌پردازد اظهار امیدواری کرد.
کد خبر: ۸۶۳۱۴۴۳
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، عوامل سریال شهید محمد بروجردی در دیدار با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه ساخت این مجموعه و همچنین تهیه گزارشی از ناگفته‌ها و خاطراتی از زندگی و مبارزات این شهید توسط جنتی گفتگو کردند.

در این دیدار که با حضور جمال شورجه کارگردان، فریبا شاهسون محقّق بخشی از زندگی این شهید در سوریه و لبنان و محمود غلامی تهیه کننده همراه شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از عوامل ساخت این سریال برای توجه به پرداختن به شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: ما همیشه برای ساحت مقدس شهدا وقت داریم.

در ادامه علی جنتی مبارزات سیاسی شهید محمد بروجردی در قبل از انقلاب اسلامی و رشادت‌های این سردار شهید در طول جنگ در کردستان را تشریح کرد و گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد تا شماری مشخص از مبارزان انقلابی و سیاسی برای آموزش‌های چریکی و دفاعی به سوریه و لبنان اعزام شوند.

وی افزود: شهید محمد بروجردی از جمله اعزام شدگان به این منطقه بود که توانست آموزش‌های بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر بگذارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اگر نیروهای متدین انقلابی چون شهید محمد بروجردی کنار ما حضور نداشتند، چگونه می‌توانستیم در طول ٨ سال دفاع مقدّس به جنگ ادامه داده و از میهن اسلامی دفاع کنیم؟ ما هرچه داریم از ایثار، رشادت، جوانمردی، گذشت و فداکاری این شهیدان شجاع و انقلابی کشور است.

زمان آشنایی و گذراندن آموزش‌های نظامی و چریکی
جنتی در ادامه به زمان آشنایی خود با شهید بروجردی اشاره کرد و گفت: سال 56 بود که من با این شهید بزرگوار آشنا شدم و او برای گذراندن آموزش نظامی و چریکی به سوریه آمده بود و طبق روالی که داشتیم با هماهنگی‌های لازم، شهید بروجردی و حسین صادقی (از مدیران وزارت امور خارجه که در کشورهای کویت و لبنان سفیر بود) به اطراف دمشق رفتند و آموزش 15روزه دیدند. سپس برای تکمیل دوره‌های آموزشی به‌اتفاق به لبنان سفر کرده در اردوگاهی نزدیک مرز اسرائیل در جنوب لبنان آموزش‌های تکمیلی خود را گذراندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با یادآوری شرایط آن زمان اظهار کرد: با توجه به حساسیت و خطرناک بودن منطقه به‌دلیل نزدیکی به اسرائیل و تسلط آن‌ها بر اردوگاه‌های ما و با توجه به پرواز شبانه هلی‌کوپترهای اسرائیلی، هر لحظه امکان بردن نیروهای ایرانی از اردوگاه وجود داشت لذا مجبور بودیم آموزش‌ها را فشرده و شبانه بگذرانیم. در مدت چند روزی که با شهید بروجردی بودم حشر و نشر خوبی با هم داشتیم.

جنتی در پاسخ به اینکه چه افرادی برای آموزش نظامی به خارج اعزام می‌شدند، اظهار کرد: معمولاً افراد اعزامی شناخته شده بودند و از طرف افراد مورد تأیید معرفی می‌شدند. افرادی که اعزام می‌شدند معمولاً از مبارزان انقلابی، زندانیان سیاسی، تبعیدی‌ها و یا کسانی بودند که بر ضد رژیم شاهنشاهی فعالیت داشتند.

مبارزه‌های شهید بروجردی باعث شد به «مسیح کردستان» معروف شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های سردار شهید محمد بروجردی اشاره کرد و داشتن روحیه نشاط و خوش‌رویی، فعال بودن، بردباری، صبوری، ولایت پذیری بدون قید و شرط، داشتن حالات معنوی، مقید به مسائل شرعی، داشتن نظم، ساده زیستی و توجه نکردن به تشریفات را از ویژگی‌های بارز وی برشمرد.

وی یادآور شد: شهید بروجردی در مباحث مختلف یک جامعه اسلامی آرمانی را ترسیم می‌کرد و همواره علاقه‌مند بود یک حکومت اسلامی در ایران ایجاد شود.

جنتی آخرین ملاقات خود با شهید بروجردی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کرمانشاه بیان کرد و گفت: در شرایطی که همه احساس می‌کردند کردستان از دست رفته با حضور و مبارزه‌های طولانی و به‌دلیل ویژگی‌ای که شهید بروجردی در مقابله با عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب داشت، نقش به‌سزایی در نجات کردستان ایفا کرد که این مهم، شهید بروجردی را به «مسیح کردستان» معروف کرد. این شهید بزرگوار به خیلی از مناطق خطرناک هم رفته و خودش را برای هر اتفاقی حتی شهادت نیز آماده کرده بود.

ساخت مستند «مسیح کردستان»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سؤال عوامل ساخت سریال شهید محمد بروجردی که از سابقه مبارزاتی خودش (علی جنتی) پرسیدند، گفت: در سال 1347 در سن ١٩سالگی در حال پخش مجموعه‌ای از اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) در قم لو رفتم و از آن پس عوامل رژیم سابق به‌ویژه ساواک دائم به‌دنبالم بود که البته دو سه باری هم دستگیر شده و مجدداً آزاد شدم. از سال 1352 نیز فشار فوق العاده‌ای روی ما به وجود آمد، حتی چندین بار هم اقدام به دستگیری من کردند که در ‌‌نهایت از قم خارج شدم و در اواخر سال 53 با مشورت شهید بهشتی و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که گفت "اگر ایران بمانی دستگیر و یا شهید می‌شوی" از کشور خارج شدم و به سوریه رفتم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه از اینکه صدا و سیما کنار ساخت کارهای ارزشی و موفق خود، تصمیم به ساخت زندگی شهید محمد بروجردی گرفته ابراز خرسندی کرد.

در ادامه این دیدار، محقق بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در سوریه و لبنان هم اعلام کرد: با توجه به مصاحبه باارزشی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخشی از زندگی شهید بروجردی در دوران قبل از پیروزی انقلاب در سوریه و لبنان انجام داد برای ساخت مستندی به‌نام «مسیح کردستان» تصمیم گرفته‌ایم.

فریبا شاهسون اظهار امیدواری کرد که پیشنهاد ساخت مستند «مسیح کردستان» با نظر مساعد ریاست سازمان صدا و سیما مواجه شود تا زندگی این شهید را به تصویر کشیده و در روز شهادتش امکان پخش آن مهیا شود.

وی یادآور شد که برای ساخت مستند مسیح کردستان از تمامی گفته‌ها و خاطرات آقای جنتی بهره گیری خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها