ورود برجام به عنوان ضمیمه درس تاریخ و برگزاری کلاس برجام برای دانش‌آموزان با شائبه‌های مختلفی همراه شد اما به اعتقاد معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش، تربیت سیاسی دانش‌آموزان یکی از ساحت‌های ۶گانه سند تحول بنیادین است.
کد خبر: ۸۶۳۱۴۶۷
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، ورود برجام به عنوان ضمیمه درس تاریخ دانش‌آموزان و برگزاری کلاس برجام از جمله اخباری بود که طی هفته‌های اخیر در حوزه فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت کشور به گوش رسید. خبری که با واکنش‌های متعددی همراه بود، عده‌ای آن را فعالیت سیاسی آموزش و پرورش و تلاش برای جهت دهی به طرز تفکر دانش‌آموزان تلقی کردند و عده‌ای دیگر برجام را دستاورد و نقطه عطفی در تاریخ کشور دانستند که باید برای آشنایی دانش‌‌آموزان کشور با این دستاورد در کتاب‌های تاریخ ثبت شود.

طبق گفته‌های علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، بحثی درباره برجام ضمیمه درس تاریخ شده و به مدت چهار ساعت ارائه می‌شود تا دانش آموزان با برجام آشنا شوند.

آموزش و پرورش شهر تهران نیز 4 ساعت مطالعه و تحقیق با موضوع برجام با محتوای مشخص را به عنوان فوق برنامه یا فعالیت‌های مکمل درس تاریخ به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ کرد که پس از تصویب شورای مدارس اجرا خواهد شد.

محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌‌های درسی وزارت آموزش وپرورش درخصوص ورود برجام به کتاب تاریخ دانش‌آموزان می‌گوید: دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی در این جهت اقدامی نکرده و تاکنون درخواستی برای تولید محتوا یا تایید آن دریافت نشده است و موافقتی نیز صادر نشده است.

سؤال مطرح این است که آیا این اقدام آموزش و پرورش فعالیت سیاسی یا جهت دهی به طرز تفکر دانش‌آموزان تلقی می‌شود؟

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار داشت:‌ برجام بخشی از تاریخ پُرافتخار کشور ماست که با تلاش دیپلمات‌های کشور  پس از سال‌ها، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور شکسته شد.

وی افزود:‌ از آنجایی که برجام بخشی از تاریخ کشور است، تلاش می‌کنیم با ضمیمه شدن به درس تاریخ و فوق برنامه‌هایی در این رابطه، دانش‌آموزان را به عنوان آینده‌سازان کشور با این موضوع آشنا کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اقدام آموزش و پرورش در رابطه با ورود برجام به کتاب تاریخ، شائبه فعالیت‌های سیاسی و تلاش برای جهت دهی به طرز تفکر دانش‌‌آموزان را ایجاد کرده است، گفت:‌ طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 6 ساحت تربیتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ساحت تربیت سیاسی است.

کفاش ادامه داد:‌ طبق سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش موظف به تربیت سیاسی دانش‌آموزان است و نمی‌توان نسبت به افزایش بصیرت و آگاهی دانش‌آموزان دوره متوسطه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت بود. همانگونه که از دانش‌آموزان رأی اولی انتظار داریم تا به صورت پُررنگ در انتخابات شرکت کنند و سایر دانش‌آموزان نیز خانواده خود را به حضور در انتخابات تشویق کنند باید نسبت به افزایش بصیرت آنها نیز حساس باشیم.

وی مطرح کرد:‌ آگاهی دانش‌آموزان از تلاش‌های علمی دانشمندان هسته‌ای و شهدای گرانقدر آن و دیپلمات‌های کشور در موفقیت دیپلماسی هسته‌ای و دستاوردهای آن یکی از الزامات تربیتی، بصیرت افزایی و تقویت هویت ملی آنهاست.

ارسال نظرات