ضربه بزرگ مسئولان جشنواره به انیمیشن

کارگردان انیمشین «بچه‌های شهر خرم» گفت: مقایسه انیمیشن ایران با انیمیشن هالیوود کار درستی نیست. این که بگویند این کار ارزشی ندارد و از نظر هنری، فنی و تکنیکی در شان سینمای ایران نیست بسیار اشتباه است.
کد خبر: ۸۶۳۲۵۸۴
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسین علمدار کارگردان انیمشین «بچه‌های شهر خرم» گفت: فرآیند ساخت انیمیشن بسیار پیچیده است و ساخت یک فیلم انیمیشن چند سال زمان می‌برد، مقایسه انیمیشن ایران با انیمیشن هالیوود کار درستی نیست این که بگویند این کار ارزشی ندارد و از نظر هنری، فنی و تکنیکی در شان سینمای ایران نیست بسیار اشتباه است. 


محمد حسین علمدار، با بیان این که انیمیشن ایران را باید با سینمای ایران مقایسه کرد گفت: انیمیشن ایران را باید در سینمای ایران مقایسه کرد چون انیمیشن ایران باید به سینمای ایران بیاید نه به سینمای غرب، آمریکای شمالی و دیگر کشورها. برای مثال در مورد فیلم بنده این کار با بودجه محدودی ساخته شد این که بعضی فکر می‌کنند حمایت همه جانبه دولت پشت سر این کار است باید بگویم که این طور نیست کار انیمیشن به طور کلی بودجه محدودی دارد.  


این کارگردان کشورمان عنوان کرد: تصمیم بر حذف انیمیشن در سال جاری باعث شد که در انیماتورها احساس سرخوردگی ایجاد شود، عده‌ای که در آغاز این راه هستند با اتفاق امسال از ادامه راه ناامید خواهند شد. من که سال گذشته در این پروژه بودم وقتی استقبال از شاهزاده روم و فیلم نیمه رئال انیمیشن مبارک را دیدم تشویق و تحریک شدم که این کار را انجام دهم، کار من در ابتدا سریال بود اما برای نسخه سینمایی آن پلان‌های دیگری طراحی کردم تا کار چکش خورده و خوبی شود، اگر رفتاری که امسال صورت گرفت پارسال انجام می‌شد من این کار را انجام نمی‌دادم ناامید می‌شدم و انگیزه‌ای برای انجام این کار پیدا نمی‌کردم.


وی افزود: به نظر بنده رفتار امسال مسئولان جشنواره ضربه بزرگی به این کار زد هنر انیمیشن هنر نوپایی است ما انتظار داشتیم از این کار حمایت شود. انیمیشن بلند و سینمایی در ایران تازه به راه افتاده است، حذف انیمیشن امید را در دل ما کُشت، من احساس کردم که این کار اهمیتی ندارد یا به عمد نادیده گرفته می‌شود و به شخصه انگیزه خود را از دست دادم.


علمدار با بیان اینکه یکی از ایرادهایی که می‌گیرند این است که مفاهیم و انتقال موضوع به مخاطب را نپسندیدیم، گفت: به نظر من چون ما در شروع کار هستیم همین که بدانیم نوع روایت با انیمیشن به چه صورت است نکته مهمی است، ما در حال تجربه هستیم که چطور می‌شود با انیمیشن یک مفهوم را انتقال داد، علاوه بر آن تکنیک‌هایی که ما استفاده می‌کنیم تکنیک‌های جدیدی است. به نظر بنده دغدغه اصلی در این کار نوپا این است که ببینیم این کار شدنی است یا خیر، کار انیمیشن کاری است که علاوه بر تکنیک به تجربه هم نیاز دارد، کار انیمیشن تازه از زیر خاک جوانه زده و هنوز نهال هم نشده است اگر از این جوانه حمایت می‌شد قطعا به نهال تنومندی تبدیل می‌شد.


وی در پاسخ به این سوال که برای بازگشت انیمیشن به جشنواره چه کاری می‌توان کرد بیان کرد: برای امسال بعید است که چنین اتفاقی بیفتد آبی که از جوی رفته برنمی‌گردد، اما می‌توانند حداقل برای سال آینده وعده بدهند و یک تصمیم قاطع بدون اما و اگر در حمایت از هنر انیمیشن بگیرند. 


علمدار ادامه داد در طول این 20 روز اخیر هر روز یک حرف می‌شنویم. روز اول در نشست خبری جناب آقای حیدری، ما خیلی خوشحال و امیدوار شدیم این که بخش جدایی را به انیمیشن اختصاص دادند هشت فیلم شرکت کردند و این می‌توانست یک شروع بسیار خوب باشد، خاطر نشان کرد: در روز ششم بهمن یک دفعه تمام آن امیدها، ناامید شد متوجه نشدیم که چه اتفاقی افتاد به یکباره گفتند که اصلا ما چنین تصمیمی نگرفته ایم و این بخش کلا حذف می‌شود و به یک بخش حاشیه‌ای در سینما بدون هیچ گونه تبلیغات منتقل شد.

 

بنده دیروز کار آقای همدانی را دیدم کار بسیار قوی و خوبی بود من تعجب می‌کنم چرا هیچ تبلیغی برای این کار صورت نگرفته من که برای اکران رفتم 50 نفر در سالن نشسته بودند کسی اطلاعی نداشت در حالی که نشست خبری برج میلاد می‌توانست کمک زیادی برای شناخت فیلم ایشان باشد. 


این کارگردان کشورمان با اشاره به اینکه در جشنواره امسال کاری نمی توان کرد اما برای سال آینده بهتر است که تکلیف انیمیشن را مشخص کنند، گفت: این مسئله یک امر غیر قابل پیش‌بینی نیست که حوادث غیرمترقبه آن را منحل کند، آقای ایوبی دیشب در گفتگوی خبری گفت که ما مجوز داده ایم و یک عده در حال ساختن فیلم‌های انیمیشن خوبی هستند اگر قرار است فیلم‌های انیمیشن خوبی تولید شود باید اول تکلیف آن را مشخص کنند تا تولیدکنندگان هم با انگیزه و امید وارد این کار شوند تا در سال آینده دیگر شاهد این گونه مسائل نباشیم،تجربه تلخ امسال باید درسی عبرتی برای آینده باشد و مسئولان برنامه مدونی در این زمینه طراحی کنند اگر امسال فیلم های انیمیشن به درستی نمایش داده می‌شد تولیدکنندگان انیمیشن به فکر ساختن فیلم های قویتری می‌افتادند و از نظر مفهوم و تکنیک کارهای بهتری ساخته می‌شد.‌

ارسال نظرات
آخرین اخبار