در حالی که اصناف اعتقاد دارند، واحد صنفی که در طول سال مالیات می‌دهد چشم به مشتری شب عید دوخته، اما برخی مقامات می‌خواهند با برگزاری نمایشگاه بهاره به قول خود تنظیم بازار شب عید را به دست گیرند.
کد خبر: ۸۶۳۲۶۹۸
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، طی چند سال اخیر دولت برای تنظیم بازار و تامین کالاهای ضروری مردم در ایامی مانند شب عید و فصل مدارس اقدام به برپایی نمایشگاه‌های فصلی بهاره و پاییزه می‌کرد تا بتواند کالاهای اساسی را تا 20 درصد زیر قیمت بازار عرضه کند.

اینکه این نمایشگاه در چه وضعیتی برپا شده و کالاهایی که عرضه می شود، در چه حد و کیفیتی قرار دارد، نکته‌ای است که همواره در سال‌های گذشته مورد انتقاد بوده است.

دیگر آنکه اصناف و بازاریان همواره در گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس بر این نکته تاکید دارند که با فشارهای مالیات،‌ بیمه و اجاره بهای سنگین مغازه‌ها و رکود حاکم بر بازار همه امید ما به فروش ویژه شب عید است که آن هم با برپایی چنین نمایشگاهی به جیب دلالان می‌رود.

در عین حال علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران طی دو سال اخیر همواره نسبت به برپایی نمایشگاه فصلی به دلیل نبود زیر ساخت مناسب و برپایی این گونه نمایشگاه‌ها در زیر چادر انتقاد داشته و می‌گوید: بهتر است برای تنظیم بازار و با توجه به وفور کالا در بازار در قالب فروش‌های ویژه و حراج، تنظیم بازار و تامین نیاز مردم را دنبال کنیم که هم نیاز مردم تامین شود و هم رونق در بین اصناف با فروش بیشتر اتفاق بیفتد.

او حتی در دو ماه اخیر اعلام کرد که امسال نمایشگاه فصلی امسال برپا نمی کنیم، چرا که نمایشگاه در دست دلالان است و از مجموع 26 نمایشگاه فصلی سال گذشته تنها 4 نمایشگاه توسط اتحادیه برپا شده است.

دلخوری رئیس اتاق اصناف به حدی بود که به خبرنگار فارس گفته بود، حتی حکم دادستانی برای پلمب نمایشگاه های غیرمجاز را گرفتیم، اما این حکم اجرایی نشد.

از طرفی حدود یک ماه پیش سید حسین هاشمی استاندار تهران در جلسه با روسای اتحادیه‌های تهران به صراحت گفت: استان تهران پیگیری می‌کند تا جلوی نمایشگاه‌های غیرمجاز گرفته شود و در این خصوص متقاضیان برگزاری نمایشگاه‌ها باید مجوزهای خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اصناف بگیرند. 

وی بر این نکته تاکید کرد که در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های بهاره به شکل مناسبی برگزار شد و مردم از برگزاری آن رضایت کافی داشتند و در سال جاری نیز نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود که برای آن 4 منطقه در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش تقاضا امکان توسعه تعداد مراکز نمایشگاهی وجود دارد. 

این سخنان استاندار تهران با انتقادات روسای اتحادیه‌‌های موجود در اجلاس اصناف تهران روبه‌رو شد، اما او تصریح کرد که نمایشگاه‌های فصلی باید برگزار شود و جزو سیاست‌های دولت است، اما ما می‌توانیم درباره تعداد این نمایشگاه‌ها گفت‌وگو و صحبت داشته باشیم.

در پی این سخنان هاشمی دست به قلم شد و به رئیس اتاق اصناف نوشت که در 22 نقطه پایتخت می توانیم نمایشگاه بهاره برپا کنیم که با مخالفت های بسیار دست اخر به 4 نقطه نمایشگاهی در پایتخت رضایت داد.

اما این همه ماجرا نیست. در نامه‌ای که اخیرا به امضای معاون سیاسی وزیر کشور رسیده به اصناف نیز تاکید شده که در آستانه انتخابات برگزاری چنین نمایشگاهی ضروری است.

در عین خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت روز چهاردهم بهمن ماه نامه‌ای را به استانداران سراسر کشور ارسال کرده که طی آن بر این نکته تاکید شده که برای تنظیم بازار در صورت فراهم بودن سازه‌های ثابت و استانداردهای لازم می‌توانند برای اخذ مجوز برپایی نمایشگاه فصلی در هر استان اقدام کنند.

این روزها با نزدیک شدن به ایام خرید شب عید خبر از برپایی نمایشگاه در 4 نقطه پایتخت می رسد. خبری که رئیس اتاق اصناف ترجیح می‌دهد دیگر در مورد آن اظهار نظر نکند.

ارسال نظرات