ماه بهمن يادآور دلاور مردي هاي غیور مردمان ایران است در روزهايي كه خفقان فضاي كشورمان را پر كرده بود. ۱۹بهمن، روزي تاريخي در تاريخ پر افتخار شهر كميجان شد.
کد خبر: ۸۶۳۲۸۸۰
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
در 19 بهمن 57 کمیجانی ها به خیابان ها آمدند، و از حق خود دم زدند، 19 بهمن روزی است که مردم کمیجان دل به دریا زدند، و به مرکز نظامی شهر حمله کردند.

در این روز همه مردم به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمدند که طبق گفته‌ های همشهریان عزیز، ژاندارمری کمیجان با پیام‌های پیاپی از شهرهای اطراف (اراک) درخواست نیروی کمکی می‌کرد، که از اراک تعدادی نیرو وارد کمیجان شد و مردم کمیجان را به گلوله بستند، در این روز مردم مانند ناموس خود از این شهر دفاع کردند.

 
حتی برخی می گویند که رادیو بی بی سی اذعان کرد: یکی جلوی مردم بی ترمز کمیجان را بگیرد، چرا که مردم، تنها پاسگاه ژاندارمری کمیجان که ۳ روز مانده بود به پیروزی انقلاب اسلامی را خلع سلاح کردند.

 بعد از خلع سلاح ماموران در ۱۷ بهمن پاسگاه از ناحیه انتظامی در خواست نیروی کمکی برای مقابله با مردم می‌ کند، که بعد از این درخواست یک ستون نیروهای نظامی که چندین کامیون سرباز، نفر بر، تانک و زره پوش راهی کمیجان می شوند که کمیجان را از ۱۷ تا ۱۹ بهمن به محاصره می بندند.

 
در آن روز مردم بی اعتنا به نظامیان، به برگزاری چهلم برای شهدا ی مشهد می‌ پردازند، و از اهالی روستاهای اطراف نیز دعوت می‌شود که در این مراسم حضور داشته باشند، چون این شهر در محاصره کامل نیروهایی نظامی بوده در موقع ناهار کل خیابان‌های منتهی به مسجد به دست نیروهای انقلابی محافظت می شد.

 بعد از ظهر خبر رسید که نیروهای امنیتی به سمت مسجد محله سراب حمله ور شده و سربازان شروع به تیر اندازی کرده اند، اما مردم با استفاده از گاوآهن و لاستیک‌هایی که به آتش کشیده بودند از شهر دفاع می کردند.


نیروهای نظامی شروع به پیش روی و تیر اندازی کردند، به گونه ای که تا رسیدن به مسجد حدود شانزده هزار گلوله خالی کردند.
مردم کمیجان متفرق شده و به پشت بام ها پناه بردند، چرا که نیروهای نظامی هر نفری را که می دیدند به شهادت می رساندند.

 نزدیک آرامستان محله سراب بود که یکی از مبارزان با جرات به نام صفرعلی دستجانی مقابل نیروهای نظامی ایستاد، و پس از جلوگیری از پیش روی نیروهای نظامی به شهادت رسید.

 مردم کمیجان برای حمایت از شهید صفرعلی دستجانی، کامیون های نظامیان را به آتش کشیدند، و تلفات سنگینی به پیکره نظامی آنها زدند، پس نظامیان برای مداوا به خارج از کمیجان می روند که همزمان با این اتفاق، دو هزار نفر از مردم اراک در میدان اصلی به تحصن نشسته و خواستار شکست محاصره شهر کمیجان شدند که متعاقبا آن محاصره شکسته شد و رادیو بی بی سی، رادیو مسکو و در روزنامه اطلاعات مورخ ۱۹ بهمن این حرکت انقلابی مردم کمیجان را مخابره کردند.

 
ارسال نظرات