رئیس اسبق سازمان هواپیمایی گفت: در همان سال ۹۲ و با وجود اعمال تحریم بین‌المللی، چنانچه شرکت‌های هواپیمایی از نقدینگی لازم برخوردار بودند امکان خرید هواپیمای ایرباس به صورت مستقیم وجود داشت.
کد خبر: ۸۶۳۳۱۳۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا پهلوانی، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، تحریم های بین‌المللی و فقدان نقدینگی نزد شرکت‌های هواپیمایی خصوصی را دو دلیل مهم در جلوگیری از نوسازی و جوانگرایی ناوگان هواپیمایی کشوری خواند و به نسیم آنلاین گفت: در ابتدای  سال 92 در نشستی  با شرکت‌های  هواپیمایی به آنها اعلام شد که در صورت داشتن نقدینگی لازم، امکان خرید  هواپیمای ایر باس A320  به صورت مستقیم از کارخانه وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل  فقدان نقدینگی شرکت‌ها، این امر اجرایی نشد.

تفاهم نامه اولیه خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از 10.5 میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی به فرانسه به امضا رسید.

 پهلوانی تاکید کرد  که در همان سال 92 و با وجود اعمال تحریم  بین‌المللی، چنانچه شرکت های هواپیمایی از نقدینگی لازم  برخوردار بودند امکان خرید هواپیمای ایرباس به صورت مستقیم وجود داشت.

وی، با اشاره به ضرورت جوانگرایی در صنعت حمل ونقل هوایی، در عین حال افزود که با توجه به فراهم نشدن زیرساخت‌های صنعت هوایی، ورود هواپیمایی ایرباس A380  مشکل ساز خواهد شد و اذعان داشت که در حال حاضر، فقط فرودگاه امام خمینی (ره) توانایی جابجایی این نوع از هواپیما را داراست.

معاون وزیر اسبق راه و شهرسازی، با طرح این پرسش که اگر این نوع از هواپیما به هردلیل به پرواز درآمده و به مشکلی برخوردکند، فرودگاه جایگزین نشست و برخاست آن کجاست، خود پاسخ داد که در حال حاضر، منهای فرودگاه امام خمینی (ره) هیچ فرودگاه جایگزینی برای این امر وجود ندارد. وی با بیان اینکه در دو سال اخیر هیچ تغییراتی در زیرساخت‌های جنوبی فرودگاه امام خمینی (ره) رخ نداده است، گفت: در دوسال اخیر فقط مدیران این بخش جابجا شده و هیچ اتفاق خاصی در زیرساخت این فرودگاه و سایر فرودگاههای کشور رخ نداده است.

پهلوانی، گفت که ورود این دست از هواپیماها به کشور نیازمند بسط و گسترش  فرودگاههای کشوری در زمان خاصی است. وی تاکید کرد: بخش عمده فرودگاه‌های کشور در این شرایط زیان ده بوده و دارای ساختار سنتی و قدیمی هستند.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه دولت می توانست با ارایه تضمین به شرکت‌های خصوصی، خرید هواپیما را به بخش خصوصی بسپارد، افزود: در اینصورت بخش خصوصی در ارایه خدمات بهتر با بخش دولتی به رقابت می پرداخت، هرچند که این امکان با خرید هواپیما برای "هما" سلب شده است.

به گفته وی، ساختار کنونی صندوق توسعه ملی به شرکت های خصوصی اجازه استفاده از منابع اعتباری این صندوق را نمی‌دهد و افزود: تا اکنوانفقط یک شرکت هواپیمایی توانسته از تسهیلات صندوق توسعه ملی  استفاده کند.

پهلوانی، مفید بودن خرید این تعداد هواپیما را منوط به تحول درصنعت حمل و نقل  هوایی و رفع چالش بیکاری در این صنعت دانست و گفت که باخرید اخیر و در این شرایط ، دولت باید سالانه یک میلیارد دلار بابت اقساط هواپیماهای خریداری شده بپردازد.

وی، از اینکه دولت بدون مطالعه و تببین شرایط اقتصادی نسبت به خرید این تعداد هواپیما اقدام کرده باشد، ابراز نگرانی  کرد و اذعان داشت که در صورت تبلیغاتی و هیجانی بودن خرید این تعداد هواپیما، بار بدهی این خرید‌ ها بر روی دوش دولتهای بعدی سنگینی خواهد کرد.

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی، از لغو قرارداد خرید هواپیماهای ایرباسA380  توسط برخی از کشورهای همسایه خبرداد و گفت که لغو این قراردادها ربطی به فقدان توانایی مالی کشور های  خریدار ندارد زیرا به پرواز درآمدن این نوع از هواپیما منوط به اشغال شدن دستکم 75 درصد صندلی های آن بوده که تحقق این امر نیازمند داشتن تیم بازرگانی قوی و منسجم است.

پهلوانی گفت که دولت باید بخش خصوصی را درخرید هواپیما کمک و تقویت می کرد و افزود که بخش خصوصی می تواند مشکلات  اقتصادی را به سهولت حل کند زیرا هر تصمیمی که از ناحیه آنها اتخاذ شود نتیجه آن بر دوش خود بخش خصوصی است و نه مردم.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، اذعان داشت که  بند" ج" اصل 44 قانون اساسی شرکت هواپیمایی هما را به سمت خصوصی سازی شدن سوق می داد که نمونه آن فروش هتل های "هما" بود و افزود که اما دوباره با خرید این تعداد هواپیما شکل و ماهیت دولتی این شرکت حفظ شد.

پهلوانی، تاکید کرد که دولت در شرایط کنونی فاقد نگرش لازم برای یاری رساندن به بخش خصوصی در راستای تجهیزو نوسازی  ناوگان هواپیمایی است،افزود که نگاه کمک به بخش خصوصی نزد دولت مشاهده نمی شود.

وی با طرح این پرسش که درسفر اخیردولت به فرانسه برای عقد قراردا خرید هواپیما کدامیک از شرکتهای هواپیمایی خصوصی دولت را همراهی می کرده ، خود پاسخ داد که هیچ شرکت خصوصی در این سفر حضور نداشته و دولت توجهی به بخش خصوصی ندارد.

پهلوانی، خواستار آن شد که دولت با تدوین قوانین و حمایت از شرکت های هواپیمایی آنها را به سمت جلو حرکت دهدو گفت که  درغیر اینصورت دولت خود را بدهکار شرکت های خارجی کرده و در فرایند این امر چیزی به نفع صنعت هوانوردی نخواهد بود.

وی، با انتقاد از نقش ضعیف سازمان هواپیمایی کشوری، در حمایت از بخش خصوصی افزود که این سازمان متاسفانه با ورود هر هواپیمایی  به کشور موافقت کرده  و حامی  خوبی  برای شرکت های هواپیمایی خصوصی نیست.

به گفته وی، سازمان هواپیمایی کشوری، درهاله ای فقدان حضور در مجامع تصمیم گیری  سیاستهای کلان هواپیمای قرار داشته که این امر نگران کننده است.

ارسال نظرات