سفیر ایران در کنیا گفت: بیش از 10 شرکت ایرانی در تلاش برای اجاره زمین به منظور تولید برنج، گندم و غلات در کشورهای آفریقایی هستند و بزرگ‌ترین چالش تقویت روابط تجاری با ایران و این کشورها اطلاعات محدود از فرصت‌های موجود در این کشور است.
کد خبر: ۸۶۳۳۳۲۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از پایگاه خبری ایست افریکا، شرکت‌های ایرانی به دنبال اجازه زمین در کنیا، اوگاندا و تانزانیا برای تولید مواد غذایی در حجم زیاد و فروش آنها در بازار داخلی این کشورها و همچنین صادرات به ایران هستند.

به گفته هادی فرجوند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، بیش از 10 شرکت ایرانی نسبت به کشت و فرآوری برنج، غلات و گندم در شرق آسیا ابراز تمایل کرده اند.

ایران از کشاورزی مکانیزه در خارج از مرزهای خود حمایت می‌کند و شرکت‌هایی در حال اجازه زمین‌های وسیع کشاورزی و بکارگیری روش‌های کشاورزی مدرن برای کشت مواد غذایی برای صادرات به ایران هستند. این شرکت‌ها تمایل دارند تا تاسیسات تولیدی در این مناطق تاسیس کنند تا به این وسیله بازار داخلی این کشور و صادرات به ایران را تامین کنند.

فرجوند ادامه داد: «شرکت‌های ایرانی خواهان اجاره زمین و احداث تاسیسات فرآوری با مشارکت اوگاندا، کنیا و تانزانیا برای تولید گندم، برنج و غلات هستند.»

این اقدام همچنین با هدف کم کردن کسری تجاری این کشورها با ایران صورت می‌گیرد که در حال حاضر به نفع ایران است. کشورهای جامعه آفریقای شرقی بیشتر به ایران محصولات فرآوری نشده کشاورزی نظیر چای، قهوه و گوشت صادرات می‌کنند درحالی‌که از ایران محصولات نفتی، ماشین‌آلات و تجهیزات مخابراتی وارد می کنند.

در سال 2014، کنیا 9.8 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که این رقم برای محصولات ایرانی صادر شده به کنیا برابر با 32 میلیون دلار بود.

کارشناسان تجاری می گویند این منطقه باید بکوشد تا کالاهای فرآوری شده بیشتری به ایران از ابتدای سال جاری صادر کند.

پیتر کیگوتا مدیرعامل گمرک و تجارت جامعه آفریقای شرقی در این باره گفت: «برداشته شدن تحریم‌های ایران راه را برای اعضای جامعه آفریقای شرقی به منظور ایجاد روابط نزدیک‌تر با ایران هموار می‌کند اما ما نیازمند صادرات محصولات ارزش افزوده به ایران هستیم اگر می‌خواهیم توازن تجاری به نفع ما تغییر کند.»

به گفته سفیر ایران در کنیا، بزرگ‌ترین چالش برای تقویت روابط تجاری با ایران و کشورهای جامعه آفریقای شرقی اطلاعات محدود از فرصت‌های موجود در ایران است.

وی افزود بسیاری از محصولات ایران از طریق کشورهای دیگر به این منطقه صادر می‌شود که قیمت نهایی محصولات را گران‌تر می‌سازد.

فرجوند تصریح کرد: در زمینه محصولات دارویی، شرکت های ایرانی می‌توانند با شرکت‌های این منطقه برای تقویت تولید داخلی آنها مشارکت کنند.

ارسال نظرات