خبرهای داغ:
با حمایت بسیج سازندگی در عرصه اقتصاد مقاومتی صورت گرفت
موفقیت یکی از اهالی روستای حیدرآباد قم که با کمک جهاد سازندگی توانسته به سود مناسبی از راه پرورش غاز دست یابد، جوانان روستا را به فعالیت در بخش تولید ترغیب کرده است.
کد خبر: ۸۶۳۳۹۱۲
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، روزگاری نه چندان دور زندگی در روستا حال و هوای خودش را داشت. روستائیان با توکل بر خدا و بهره‌گیری از منابع سرشاری که در این سرزمین است به کسب روزی مشغول بودند و چرخ تولید محصولات غذایی را هر چند با مشکل می‌چرخاندند. روزگار چرخید تا جایی که به علل مختلف از جمله رشد فرهنگ شهرنشینی و ظهور وسائل ارتباطی تغییرات زیادی در سبک زندگی خانواده‌های ایرانی چه شهری و چه روستایی پدیدار شد.

از سوی دیگر خشکسالی و توجه نکردن مسئولان به روستائیان موجب شد چراغ فروزان اقتصاد روستایی که نقشی حساس و سرنوشت‌ساز در توسعه و اقتصاد کشور داشت کم‌کم بی‌فروغ و کم‌سو شده و مردم به تدریج از روستاها به شهرها مهاجرت کنند، تا جایی که امروز شاهدیم بسیاری از روستاها خالی از سکنه یا خالی از نیروی جوان و پرتلاش شده است.

این مهاجرت تبعات و معضلات زیادی برای جامعه به همراه داشته که افزایش آمار بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلات آن است.

به گفته صاحب‌نظران، «جمعیت روستایی گروه‌های مولدی هستند که به دلایلی به شهرها مهاجرت کرده و از عنصر تولیدکننده و همگام با توسعه، به عنصر مصرف‌کننده و در تقابل با توسعه تبدیل می‌شوند».

ناگفته مشخص است چنین تغییر رویه‌ای در بین جامعه روستایی چه آسیب‌هایی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. چراکه محصولات مورد نیاز کشور که پیش از این با کیفیت مطلوب در داخل تولید و حتی به کشورهای دیگر صادر می‌شد، امروز به دلیل خالی شدن روستاها از نیروی کار، با قیمت‌های بالاتر و با کیفیتی نه چندان مطمئن از کشورهای دیگر وارد شده و باعث وابستگی کشور ما می‌شود.

این وضعیت در حالی رقم می‌خورد که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل بحث اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار مسئولین قرار دادند و تنها راه برون رفت از تهدید‌های اقتصادی کشورها علیه این نظام را تکیه بر تولید داخل و قطع وابستگی به کشورهای دیگر معین کردند. راهبردی که با وجود تاکید مسئولان کشور بر عملیاتی کردن آن، ظاهرا در حد شعار باقی مانده و نه تنها سازوکار اجرایی برای عملیاتی شدن آن پیش‌بینی نشده، بلکه با برخی سیاست‌های غلط اقتصادی راه بر بیشتر تولیدکنندگان بسته شده و علاوه بر خالی شدن روستاها از نیروی جوان و تولیدکننده، بسیاری از واحدهای تولیدی نیز دست از کار شسته و عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند.

و اما در این میان افرادی هستند که با وجود همه مشکلات مصمم ایستاده به کار تولید مشغول هستند. ابوالفضل صحت از اهالی روستای حیدرآباد قم است که سال‌ها در شغل دامداری فعالیت کرده است. وی مدتی قبل با حمایت سازمان بسیج سازندگی به شغل پرورش غاز روی آورده و در این زمینه به موفقیت دست پیدا کرده است و این موفقیت موجب شده بسیاری از جوانان روستا که فکر تولید را از سرشان بیرون کرده‌ بودند مشتاق شده و به این کار راغب شوند. با این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*چه مدت است به پرورش غاز مشغول شدید و چرا به سمت این کار رفتید؟

من قبلا دامداری می‌کردم. ولی مدت‌ها به دنبال شغل جدیدی بودم که هم نوین باشد و هم متقاضی بیشتری در بازار داشته باشد و حرکت لاک‌پشتی دامداری و امکان بالای ضرر آن مرا در این تصمیم مصمم کرد. مدت‌ها بررسی کردم و در نهایت با حمایت سازمان بسیج سازندگی به سمت پرورش غاز که می‌توان گفت در استان قم و حتی دیگر شهرها کاری جدید است مشغول شدم.

در ابتدا بسیاری از اهالی روستا این کار را بی‌فایده می‌دانستند و حتی برخی اوقات تلاش من را به سخره می‌گرفتند. ولی با لطف خدا مدت زمان زیادی طول نکشید که توانستم در پرورش غاز به سود برسم و بازار خوبی پیدا کنم که همین امر موجب شد عده‌ای از جوانان روستا به این کار علاقمند شوند.

    موفقیت جوان قمی در پرورش غاز الگویی برای سایر روستاییان

*تولید غاز را با چه سرمایه‌ای شروع کرده و چه قدر درآمد از آن کسب کردید؟

از سال گذشته وارد این کار شدم. در مرحله نخست 500 غاز با سرمایه‌ای بالغ بر 30 میلیون تومان تهیه کردم و تمام تلاشم را به کار گرفتم تا بتوانم اطلاعاتم را درباره این پرنده و نحوه نگهداری آن کامل کنم. خوشبختانه غاز کمتر دچار بیماری می‌شود و هزینه خوراک و نگهداری آن نیز بسیار پایین است.

هر غاز به طور متوسط در سال بین 20 تا 30 تخم می‌گذارد که هر کدام حداقل 10 هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که میزان غذای مصرفی غاز در ماه به 6 هزار تومان هم نمی‌رسد و هزینه زیادی ندارد.

    موفقیت جوان قمی در پرورش غاز الگویی برای سایر روستاییان

قیمت غاز در حال حاضر بالغ بر 60 هزار تومان و محصولی کاملا ارگانیک است که در مدت زمان کمی به ثمر می‌رسد و قابلیت صادرات زیادی به ویژه به روسیه و برخی کشورهای غربی دارد. هر کیلو جگر غاز نیز در این کشور‌ها حدود 100 هزار تومان خریداری می‌شود و می‌تواند سود خوبی را به همراه داشته باشد. پرورش جوجه غاز نیز سود بسیار خوبی دارد.

امسال نیز 15 میلیون تومان برای خرید غاز هزینه کردم که اگر هر کدام از غازهایی که امسال خریدم 30 تخم بگذارند نزدیک به 6 هزار تخم غاز تولید خواهم کرد.

    موفقیت جوان قمی در پرورش غاز الگویی برای سایر روستاییان
 

*وضعیت کار به ویژه برای جوانان در روستای حیدرآباد چگونه است؟

در روستا کسی به دنبال تولید نیست و جوانان ما به شغل‌هایی مانند کارگری روی آورده‌اند و یا بیکار هستند و این در حالی است که با همت و تلاش و کمترین سرمایه می‌توانند در کار تولید بیشترین درآمد را کسب کنند. در روستا زمینه برای فعالیت و کسب و کار فراهم است و با حمایتی که بسیج سازندگی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد دیگر دغدغه سرمایه هم وجود ندارد. باید همت کنیم تا نیازهای غذایی کشور را خودمان تولید و حتی تولیدمان را به کشورهای دیگر صادر کنیم.  

متاسفانه بچه‌های روستا جرات ریسک ندارند و کمتر سراغ کارهای تولیدی می‌روند و این امر موجب شده بسیاری از منابع طبیعی ما که می‌تواند زمینه‌ساز تولید محصول شود راکد و بلا استفاده بماند.

    موفقیت جوان قمی در پرورش غاز الگویی برای سایر روستاییان

*برای تشویق دیگران به این کار چه کار خواهید کرد؟

من به دنبال گسترش کار خود و پرورش تخصصی گونه‌های دیگر غاز هستم. همچنین درحال جمع‌آوری اطلاعات و افزایش تجربیاتم در زمینه پرورش غاز هستم تا بتوانم به کسانی که می‌خواهند وارد این شغل شوند مشاوره بدهم و در پایان باید تاکید کنم عرصه برای کار و تلاش در این سرزمین آماده است. ما باید همت کنیم و آب و خاک و منابع این زمین را به کار بگیریم و کسب و کار حلال و پردرآمد برای خودمان فراهم کرده و هم به تولید ملی و استقلال کشور کمک کنیم.

باید زمینه کار تا جایی فراهم شود که به جای مهاجرت روستائیان به شهر، شهرنشینان برای کسب درآمد به سمت روستاها بیایند و همه با هم در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارییم و چرخ اقتصاد این کشور را با دستان خودمان بگردانیم.


حسین طالب علی


ارسال نظرات
پر بیننده ها