خبرهای داغ:
معاون کتابخانه ملی از توسعه امکانات این کتابخانه ویژه مراجعه‌کنندگان نابینا و کم‌بینا خبر داد.
کد خبر: ۸۶۳۴۵۰۳
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه در ماه‌های اخیر گفت: کتابخانه نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه ملی یکی از مراکز مهم اطلاع‌رسانی ویژه کشور محسوب می‌شود که با ارائه انواع خدمات اطلاعاتی در قالب منابع گویا و بریل، ابزارهای خاص نابینایان و کم‌بینایان به خدمات‌دهی به این گروه از مراجعه‌کنندگان می‌پردازد. محیط این کتابخانه مخصوص نابینایان طراحی شده و چیدمان‌ وسایل و ابزارها به گونه‌ای است که آنان بتوانند به‌راحتی از فضای آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه ملی برای ارائه منابع به روشندلان برنامه‌ها و خدمات جدیدی را در نظر گرفته است که از جمله این موارد طراحی نرم‌افزار جدید برای دسترسی آسان به منابع و همچنین افزایش دوره‌های آموزشی است که این امکانات در سال جاری تاحدودی اجرا شد.

معاون کتابخانه ملی به برنامه‌های آینده این کتابخانه برای توسعه امکانات و خدمات‌دهی بهتر به این دسته از مخاطبانش در سال 95 اشاره کرد و افزود: قرار است از سال آینده از تعدادی از نرم‌افزار‌هایی که اخیراًٌ به همین‌منظور طراحی شده‌اند، استفاده کنیم. این نرم‌افزارها امکان استفاده بهتر از منابع را برای مخاطبان نابینا و کم‌بینای کتابخانه فراهم می‌کند.

امیرخانی همچنین از توسعه منابع صوتی و کتاب‌های گویا خبر داد و یادآور شد: همچنین قرار است تعداد کتاب‌های گویای کتابخانه نیز افزایش یابد. برای این منظور قرار است با تعدادی از مراکزی که در این زمینه فعال هستند، وارد مذاکره شویم و منابع را رد و بدل کنیم.

بخش نابینایان کتابخانه ملی از سال 1382 و با تشکیل گروه ویژه در مدیریت اطلاع‌رسانی همگانی با نام بخش نابینایان و معلولان راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی این بخش ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان و تهیه مجموعه‌ای از منابع مطالعاتی و تحقیقاتی آنان بود.

در حال حاضر حدود 9 هزار کتاب گویا در کتابخانه موجود است. علاوه بر این، منابع دیگری نظیر پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی که فایل آنها به صورت الکترونیکی آماده شده است نیز در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها