داور بخش نمایشنامه خیابانی جشنواره ملی سرزمین نور:

کیفیت آثار جشنواره سرزمین نور رشد خوبی داشته است

داور بخش نمایشنامه خیابانی جشنواره ملی سرزمین نور گفت: در حالیکه کیفیت آثار ارسالی نسبت به سال گذشته ارتقا یافته اما از لحاظ کمی در آثار جشنواره شاهد افت بوده ایم.
کد خبر: ۸۶۳۴۹۶۵
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،امین اکبری نسب با بیان اینکه امسال سومین سالی است که در جشنواره ملی سرزمین نور ایفای نقش می کند، گفت: آثار ارسالی شرکت کنندگان در هر دوره براساس اهداف اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره بررسی می شود و روند تولید آثار نیز باید بر اساس فراخوانی که زده می شود انجام شود.

داور بخش نمایشنامه خیابانی جشنواره ملی سرزمین نور گفت: آثار شرکت کنندگان براساس تکنیک های به کار رفته در اثر و سوژه و نوع نگاه به آن سوژه انتخاب می شود. شرکت کنندگان باید تکنیک های نوشتاری را در متنی که می نویسند مورد توجه قرار بدهند و بیشترین موضوعی را که در انتخاب آثار برتر مورد توجه قرار می دهم نوع سوژه ای است که شرکت کننده به آن پرداخته است. بسیاری اعتقاد دارند که سوژه دفاع مقدسی به سوی کلیشه شدن پیش می رود در حالیکه این طور نیست و سوژه های ناب و بکری در این حوزه قرار دارد و همه این مسائل به نوع نگاه نویسنده بستگی دارد.

وی در خصوص کیفیت آثار ارسالی امسال نسبت به سال گذشته توضیح داد: اگر بخواهیم آثار را از لحاظ کمی بررسی کنیم باید بگوییم که در این زمینه افت داشتیم اما از لحاظ کیفی شاهد رشد بوده ایم.

این نویسنده در ادامه در خصوص ضعف آثار بیان داشت: ضعف آثار بیشتر در نوع تکنیک آنها در نوشتار و انتخاب سوژه و نوع نگاه به آن است و برای بالا بردن کیفیت آثار شرکت کنندگان باید روی تکنیک های نوشتن و رعایت اصول و قواعد آن تلاش بیشتری شود.

اکبری با بیان موضوعیت داشتن آثار با مضمون دفاع مقدس و راهیان نور اظهار داشت: بیشتر آثاری که طی امسال به دست ما رسید با مضمون دفاع مقدس و راهیان نور بود البته انتظار ما از شرکت کنندگان در این زمینه بیشتر است چراکه می توان در این حوزه سوژه های خوبی را پیدا کرد. تنها کاری که نویسندگان باید انجام بدهند حضور در مناطق عملیاتی و ریزبینی و ثبت وقایع در ذهن و استخراج آنها به نحو احسن و خلق آثار خوب است.

وی در ادامه عنوان داشت: جشنواره صرفا یک جشنواره است و در آن بخشی با عنوان آموزش ندارد و این هنرمندان هستند که خودشان باید دست به کار شوند و برای ارتقای استعدادهای خویش تلاش کنند و مطالعه خود را افزایش بدهند و بیشتر بنویسند همچنین آثار مطرح دنیا را در حوزه نمایشنامه بخواند و ببیند که آنها از چه تکنیک هایی بهره بردند البته آثاری هم که در حوزه جنگ ساخته شده کم نیست و نویسندگان می توانند از تکنیک هایی که در آن وجود دارد استفاده کنند. جشنواره ها هم اگر در بخش آموزش ورود کنند قطعا می توانند در بالا بردن سطح هنرمندان نقش بزرگی را داشته باشند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار