خبرگزاری بسیج: هنرستان خیر ساز ایثار 2 با حضور فرماندار ویژه شهرستان ری و هیات همراه در حالی افتتاح شد که کمی بیشتر از یک دهه از عمر این مدرسه می گذرد؛
کد خبر: ۸۶۳۵۱۱۶
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

تعجب نکنید! به گفته مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ری، حدود 18 سال از عمر این ساختمان می گذرد و به گفته مهندس ناظر پروژه، ساختمان این هنرستان حدود دهه 80 ساخته شده است؛ اما اینکه چرا این بنای تازه ساز و جوان در این مدت کوتاه فرسوده شده و حدود 80 درصد بنای آن بازسازی شده است، مهندس ناظر پروژه می گوید: در زمان ساخت این مدرسه آزمایش مکانیک خاک انجام نشده و بستر خاک، دستی بوده و وجود قنات های زیر بنا، خاک را سست کرده  و زمین بنا، توانایی انتقال نیرو را نداشته است اما خود سازه مشکلی ندارد . بنا براین یک نوار فونداسیون اضافه شده و علاوه بر مقاوم سازی، بهینه سازی و بازسازی شده و لوله کشی و سیم کشی ساختمان نیز به کلی تعویض شده است. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک همچنین از صرف یک میلیارد تومان هزینه برای بازسازی این پروژه خبر داد، اما یک منبع آگاه دیگر از صرف حدود یک میلیارد و 750 میلیون تومان برای نوسازی و بازسازی این مدرسه خبر داد؛ بودجه ای که با آن می شد یک مدرسه دیگر را از نو ساخت.

نتیجه اخلاقی:

1-     ساخت پروژه های مهم را که در مواقع بحران و حوادث غیر مترقبه به عنوان مرکز اسکان و پایگاه کنترل بحران مورد استفاده قرار می گیرد، به افراد و شرکت های معتبر واگذار کنیم؛   

2-      پیمانکاران، سود لحظه ای و زودگذر را فدای منافع عموم نکنند و دنیای خود را به آخرت نفروشند.

3-     نقش مهم مسئولان ناظر پروژه ها در اینگونه موارد مشخص می شود، ملاحظه کاری، بی تفاوتی، کم کاری و... را کنار بگذارند.

4-      این پروژه هر چند در دهه مبارک فجر افتتاح شد و کام مردم به خاطر برنامه هایی که از سوی دولت اجرا می شود شیرین شد، اما شاید حادثه ای مهیب و دلخراش در کمین دانش آموزان این مدرسه نشسته بود که با مقاوم سازی ساختمان از بیخ گوش آنها گذشت. شاید حادثه بعدی اینگونه به خیر نگذرد، که خدا هم از بانیان آن نخواهد گذشت.

علی اشرف خانلری


ارسال نظرات