خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۶۳۵۷۱۰
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و نقش تأثیرگذار امام خمینی (ره) در این انقلاب گفت: مهمترین بُعد فقهی امام عملیاتی شدن جریانات انقلاب در زندگی مردم و در همه عرصه‌ها از اقتصاد گرفته تا جهاد و مسائل شخصی است.

نویسنده «فقه سیاسی امام خمینی (ره)» و «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی» در ادامه یادآور شد: بنابراین هنر امام خمینی (ره) این بود که همه این مسائل را جنبه شرعی بخشید.

این مدرس عالی حوزه با اشاره به اینکه آمیزش مسائل حکومتی با زندگی مردم بحثی است که در کارآمدی حکومت تأثیرگذار شده است، اظهار داشت: بحث مهم در فقه حکومتی،‌ مصلحت است. بسیاری احکام بر اساس مصلحت فراگیر جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند یا برخی به صورت موقت کنار گذاشته می‌شوند.

نویسنده کتاب «مصلحت در فقه سیاسی شیعه» با اشاره به نگاه حداکثری امام به موضوع فقه و تکامل مرحله‌ای آن، توضیح داد: به نظر امام، فقه توانایی اداره جامعه را دارد همین در حوزه علوم انسانی بسیار کارآمد می‌شود. همین مسئله باب بسیاری مباحث دینی را برای ما باز کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مسیر امام خمینی (ره) توسط بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام ادامه پیدا کرد، افزود: این امر حرکت‌های زیادی در جهان اسلام پدید آورد، امام نظیر یک فقیه مبارز در سایه فقه، سیره نظری و عملی خود را پیدا ساخته و از نخستین روزها دیدگاه خود را در قالب منابع مکتوب ارائه کرد.

ایزدهی همچنین یادآور شد: بر اساس فقه مورد توجه امام خمینی (ره)، علم به احکام دین مطرح است و گستره‌ای فراگیر دارد همه زوایای فردی،‌ اجتماعی و زندگی سیاسی افراد را در بر می‌گیرد.

این عضو گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره تاریخچه فقه در ایران گفت: این فقه از دوران مشروطه متحول شد زمانی که مدرنیسم در ایران مطرح شد نظام جامعه متحول شد در آن دوران فقه ما چارچوب فردی صرف داشت. اما در زمان معاصر، امام خمینی رویکردی متفاوت به فقه نشان داد و فلسفه عملی فقه ایشان پیدا کرد بنابراین تحول جدی فقه اجتماعی به سمت فقه حکومتی پیدا کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها