همزمان با ایام الله مبارک دهه فجر همایش «انقلاب اسلامی و نقش آن در وحدت و بیداری اسلامی» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، با سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۳۶۱۲۷
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی،حسن رحیم‌پور ازغدی در جمع دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان این که امروزه تقریب مذاهب از اوجب واجبات است، گفت: «بیداری اسلامی» پیام  انقلاب اسلامی ایران به بشریت و جهان اسلام است آن هم درسایه تقریب و وحدت مذاهب اسلامی محقق می‌شود.


ازغدی در جمع  دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی طی سخنانی با اشاره به ابعاد جهانی انقلاب اسلامی، بیان داشت: انقلاب اسلامی پیام جهانی و جنبش بیداری اسلامی بود که خاستگاهش ایران و تشیع بود اما شعارهایش ایرانی و شیعی نبود؛ بلکه پرچم اسلام و توحید را بالا برد.

وی گفت: این انقلاب یک پیام خطاب به بشریت و یک پیام خطاب به جهان اسلام دارد و آن هم «بیداری اسلامی» است که بدون تقریب و وحدت مذاهب اسلامی به جایی نمی‌رسد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اگر ما در پروژه «تقریب و وحدت» موفق نشویم،‌ نهضت بیداری اسلام شکست خواهد خورد، تصریح کرد: ملت های مسلمان عزت اسلامی، آزادی، پیشرفت و عزت را با هم میخواهند.

پورازغدی با تاکید بر این نکته که امروزه تقریب مذاهب واجب، بلکه اوجب واجبات است، افزود: به لحاظ عملی هر جامعه مسلمان، طبق اکثریت مذهب آن کشور، قوانین آن کشور را اجرا کند و اقلیت‌های مذهبی در قوانین عمومی اجتماعی عام هستند و در خصومات شخصی، طبق مذهب خودشان و این منافاتی با وحدت و تقریب ندارد.

وی مشکل اصلی و اساسی در میان امت اسلامی را جریان و تفکرات تکفیری عنوان کرد و گفت: به نظر من در واقع در میان تمام فرقه‌ها و مذاهب اعم از شیعه و سنی تفکر تکفیری وجود دارد و امروز این مشکل جهان اسلام است که باید مراقب باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با طرح مباحثی درخصوص وحدت شیعه و سنی، خاطرنشان کرد: شیخ محمد عبدو، از علمای اهل سنت مصر، نخستین گام وحدت اسلامی را برداشته، در این باره چنین می‌گوید: «هیچکس به مقدسات هیچ مذهبی نباید اهانت کند، بد رفتاری با مذاهب دیگر و تکفیر آن ها ممنوع است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: نباید فهم خود را در مورد قضاوت نسبت به دیگران، ملاک قرار دهیم زیرا هر کس شهادتین را بگوید و رو به قبله نماز بخواند او مسلمان است و تکفیرش حرام؛ این عقیده تمامی مذاهب اسلامی است.»

وی با تاکید براین که تنها راه پیروزی دشمنان و رسیدن آنان به اهدافشان، ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است، اظهار داشت: اگر دینی بر اساس عقل، علم و مطالعه نباشد به محض اینکه در محیطی الحادی قرار گرفت و شبهاتی مطرح گردید، آن دین حذف می‌شود.

این تحلیل گر مسائل جهان اسلام همچنین با اشاره به این که ضد تکفیری ترین مذاهب اهل سنت، مذاهب شافعی و حنفی است، خاطرنشان کرد: ابوحنبفه زمانی که زید فرزند امام سجاد(ع) قیام کرد، فتوا علیه هشام بن عبدالملک داد و حتی اعلام کرد: «حکومت حق شرعی آل علی(ع) است.» بنابراین اگر مسلمانان عقل و اعتدال را حفظ می کردند، بسیاری از اختلافات و درگیری های فعلی پیدا نمی‌شد.

پور ازغدی بیان داشت: در تمام مکتب ها و عقیده‌های بشری، اختلاف وجود دارد، اما اگر به همه نظرات و عقاید به دور از تعصب نگاه کنیم و آنها را بررسی نماییم، قطعا به حقیقت خواهیم رسید.عقیده، سلیقه نیست. عقیده یا حق است یا باطل؛ و دین هم هرگز سلیقه ای نیست و نخواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با تاکید براین که مسلمانان هرگز نباید با کوچکترین اختلافی درگیر شوند، گفت: باید با اختلافات با حکمت و عقل و قلب برخورد کنیم و اگر نشد به زیباترین روش مجادله کنیم و این یک آموزه و توصیه و دستور قرآنی و اسلامی است.شرکت در جلسات مناظره از منظر اهل بیت(ع) حقیقت است و اگر در مناظره لجبازی و اهانت به وجود آمد از اینجا به بعد می شود حرام و ادامه دادن آن هم حرام است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات