جشنواره ای که با هدف مقدس نشر گفتمان انقلاب اسلامی اجرا می شود و از ظرفیت عظیمی نیز برخوردار است اکنون جولانگاه مدیران و فیلم سازانی شده که اکثر آنان سنخیتی با گفتمان انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) و مواضع جمهوری اسلامی ایران ندارند و متاسفانه در سال های اخیر با حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولت و رسانه های هم سو علاوه بر تولید و اجرای فیلم های منطبق با سلیقه و جریان فکری خود، اندک فیلم ها و تولیدات جبهه انقلابی را نیز به بهانه های مختلف حذف و یا محدود می کنند.
کد خبر: ۸۶۳۶۳۴۵
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
خبرگزاری بسیج، ابوذر باقری: امسال سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که انبوهی از اعتراضات و انتقادات اهالی سینما و کارشناسان و منتقدان را با خود به همراه داشت.

جشنواره فیلم فجر از سال 61 یعنی در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با ماهیت انقلابی و آرمان گرایی مبتنی بر دین مبین اسلام شکل گرفت، پرداختن به تاریخچه جشنواره موضوع این یادداشت نیست اما یادآوری اینکه این جشنواره قرار بود گسترش دهنده اهداف و آرمانهای انقلاب باشد لازم و ضروری است. چرا که این حوزه هنری در اولین سخنرانی امام خمینی (ره) مورد تاکید قرار گرفت.

امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد اتفاقاتی چه در حوزه شکلی و اجرا و چه در حوزه محتوی و پیام فیلم ها بودیم و از این دو منظر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

- جشنواره امسال شروعی غافلگیر کننده داشت، در شرایطی که جو رسانه ای معاندین نظام علیه انتقادهای مطرح نسبت به خانم معتمدآریا در کاشان که از چهره های هنری سیاسی مدافع جنبش سبز و جریان فتنه است موضع می گرفت، در مراسم افتتاحیه چندین بار از وی تقدیر شد و بارها به عناوین مختلف به روی صحنه دعوت می شد. این دهن کجی مسئولان برگزاری جشنواره مقدمه و آغازی بر اقدامات ضد دینی و ارزشی این جشنواره نیز تلقی می شد. حضور یک مجری زن با ظاهری نه چندان متعارف که حتی امکان نمایش تصویر وی از نمای نزدیک نیز نبود از حواشی مقدماتی افتتاحیه به شمار می آمد حال آنکه برخی حرف های کنایه آمیز و نیش دار بر علیه نظام آن نیز سانسور می شد. الگو برداری از فستیوال های غربی در اکثر بخش های جشنواره فیلم فجر مشاهده می شد. مشابهت سازی جشنواره فیلم فجر با اسکار، کن و گلدن گلوب از ایده های مجریان بخش سینمایی دولت تدبیر و امید است.

- بارها اهالی و هواداران سینما و همچنین عوامل و تولید کنندگان فیلم ها از نحوه برگزاری و اجرای فیلم ها انتقاد می کردند و همگی بر ضعف مدیریت جشنواره اذعان می کردند تا جایی که آقای ایوبی معاون وزیر ارشاد نیز به ضعف اجرایی مدیران جشنواره اعتراف کرد. نا هماهنگی در برگزاری نشست های خبری از جمله موضوعات پرحاشیه جشنواره بود، نشست‌های خبری ویترینی شده بود  برای شوی تیپ و لباس عوامل فیلم؛ جذاب‌ترین سوژه برای عکاسان که از لحظه درست کردن روسری فلان خانم بازیگر عکس بگیرند و از بازی با عینک فلان بازیگر مرد و رصد شکلک ها و حرکات غیر متعارف امثال حامد بهداد سوژه پیدا کنند.

- شاهکار مجریان و عوامل جشنواره تقلید از سینمای غربی و هالیوودی برای فرش قرمز و به راه انداختن فشن شوی سلبریتی های سینمایی بود، مکانی که برای نمایش جدیدترین مد ها و میک آپ های هنرپیشگان و شکار لحظات ناب از آنان توسط عکاسان برای طرح جلد مجلات و سایتهای هنری. هرچند عوامل برخی از فیلم ها از حضور بر فرش قرمز خودداری کردند و این حرکت را مورد نکوهش قرار دادند اما باز هم اصرار مدیران سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی بر تقلید از سینمای غربی و نادیده گرفتن روحیه ارزشی و انقلابی جامعه در خصوص به نمایش گذاشتن مانکن های هنری جای بسی تعجب و البته تحیر دارد.

- حذف اکثر فیلم هایی که درون مایه های مذهبی و ارزشی داشتند از بخش های مسابقه نیز از اقدامات مدیران جشنواره و داوران منصوب آنان بود، با اینکه ماهیت جشنواره همانگونه که از اسم و هدف تاسیس آن نیز برداشت می شود جشنواره انقلابی و ارزش مدار و در جهت رشد و ارتقای سینمای انقلابی و اسلامی است متاسفانه در این دوره تنها چیزی که در حاشیه قرار گرفت همین نگاه ارزشی و گفتمان انقلابی بود. سلیقه و ذایقه مردم ایران مبتنی بر ارزش های والای اسلامی و آیین و رسوم و فرهنگ چندین هزار ساله است، مردم متمدنی که در برهه های مختلف تاریخی برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی و دفاع از کشور تا پای جان ایستادند و اکنون روا نیست که توسط جریانی مشکوک و غربگرا در قالب جنگ نرم و نفوذ فرهنگی ماهیت دینی انقلابی آنان را مورد هجمه قرار داد.

- ماهیت اکثر فیلم های این دوره سیاه نمایی از وضعیت جمهوری اسلامی ایران و القای یاس و نا امیدی و پوچی به تماشاگران بود، در عین حال در برخی از فیلم ها موضوع همبستری و خیانت به گونه ای بزرگ و بی پرده نمایش داده می شد که به اعتراف اکثر هنرمندان منصف دیدن این فیلم ها به همراه خانواده امکان پذیر نیست.حال اینکه چه جریان فکری از این فیلم ها حمایت می کند تا اینگونه فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی اسلامی کشور مورد هجمه قرار بگیرد و در عین حال دولت اعتدال نیز مسیر را برای این نوع نگاه هموار کرده سوالی است که باید دولتمردان جواب بدهند.

- در این دوره آقای حاتمی کیا نقد جدی به جریان سینمایی کشور وارد کرد که این نقد و سوال وی هزینه سنگینی برای وی داشت و موجب شد فیلم بادیگارد حتی در بین کاندیداهای بهترین فیلم و کارگردانی نیز قرار نگیرد.حاتمی کیا گفت: "حرف سینماگران در سینما باید حرف روز باشد و یکی از مهم‌ترین حرف های کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه کنید جلوی در ورودی همین سالن برای حفظ امنیت، گیت اشعه ایکس گذاشته‌اند، داعش هم به کشور ما نزدیک شده است و مرزهای کشورمان را نیز به گیت اشعه ایکس مجهز کرده ایم و امیدوارم فیلمسازهای ما متوجه این موضوع شوند و فیلم‌های خود را متوجه وضعیت خاص کشور کنند اما متاسفانه می‌شنویم آثاری که درباره این موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، ۹۰ درصد فیلم ها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به بچه‌های رزمنده ظلم بزرگ است".

مضمون انتقادات منتقدان و فیلم سازان انقلابی این است که چرا نباید جنبه های ارزشی و انقلابی و آرمانگرایانه مواضع جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشیده شود و در راستای رسالت صدور انقلاب به دنیا گام برداریم؟آیا تغییر نگاه در صنعت فیلم سازی و حذف نگاه های انقلابی در فیلم ها و جایگزینی ایده های غربی در این حوزه مصداق نفوذ فرهنگی نیست؟آیا حمایت مقتدرانه دولت در غربی کردن سینما از فکت شیت های محرمانه پسابرجام در حوزه هنر و سینما است؟

جشنواره ای که با هدف مقدس نشر گفتمان انقلاب اسلامی اجرا می شود و از ظرفیت عظیمی نیز برخوردار است اکنون جولانگاه مدیران و فیلم سازانی شده که اکثر آنان سنخیتی با گفتمان انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) و مواضع جمهوری اسلامی ایران ندارند و متاسفانه در سال های اخیر با حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولت و رسانه های هم سو علاوه بر تولید و اجرای فیلم های منطبق با سلیقه جریان فکری خود، اندک فیلم ها و تولیدات جبهه انقلابی را نیز به بهانه های مختلف حذف و یا محدود می کنند.

جشنواره فجر امسال نشان داد عزم جدی در منفعل کردن نگاه های ارزشی و انقلابی وجود دارد و این انتقاد جدی به دولت تدبیر و امید وارد است که چرا با هزینه های بیت المال از فیلم هایی که هیچ سنخیتی با اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند حمایت می کنند؟جشنواره ای که می تواند به عنوان الگوی فیلم سازی در جهان اسلام معرفی شود باید همسو با آرمان های اصیل انقلاب گام بردارد و
اجازه نفوذ جریان های فکری غربزده و استکباری در آن داده نشود.
ارسال نظرات