خبرهای داغ:
وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان:
وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر گفت بحث‌هایی جدی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در جریان است و ریاض آماده است در قالب ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کند.
کد خبر: ۸۶۳۶۴۱۶
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان می‌گوید منظور ریاض از اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها فرستادن نیروهای ویژه آن‌ هم در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است. 

وی در مصاحبه‌ای که روز جمعه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا عربستان در آستانه اعزام نیرو به سوریه است، گفت: «ما اعلام کردیم که اگر ائتلاف، که ما هم مدت‌هاست عضوی از آن هستیم، تصمیم بگیرد که باید علاوه بر حملات هوایی، به سوریه نیروی زمینی بفرستد، عربستان سعودی آماده است تا نیروی ویژه خود را اعزام کند.»

او در پاسخ به این سوال «کریستین امانپور» که آیا اعزام نیرو به سوریه را محتمل می‌بیند یا نه، گفت: «نمی‌توانم به شما بگویم که چه اتفاقی می‌افتد یا نمی‌افتد. آنچه می‌توانم بگویم، این است که بحث‌هایی جدی در مورد افزودن یک مولفه زمینی به ائتلاف، در جریان است، چراکه باید امکان تحت تصرف درآوردن بخشی از اراضی و نگه داشتن آن‌ها وجود داشته باشد و این کار با نیروی هوایی امکان پذیر نیست.»

وزیر خارجه عربستان اظهارات «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه را که هشدار داده است ورود نیروهای عربی به خاک سوریه آغازگر یک جنگ جهانی است، «اغراق شده» توصیف کرد و گفت نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سپتامبر سال 2014 برای «مبارزه با داعش» وارد سوریه شدند و نیروهای روس هم از تابستان سال گذشته میلادی «برای حمایت از بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه)» وارد نبرد شدند.

او که در نشست امنیتی مونیخ گفت هدف عربستان کنار زدن اسد است و اطمینان دارد که به این هدف می‌رسد، گفت: «من معتقدم که اسد ضعیف شده است، کار او تمام است و آینده‌ای برای وی وجود ندارد.»

جبیر با تکرار اتهام‌زنی‌هایش علیه رئیس‌جمهور سوریه، ایران، حزب‌الله و روسیه، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که دو راه برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد؛ که هر دو شامل کنار زدن اسد است. یک راه، مسیر سیاسی است، که از مسیر بیانیه ژنو می‌گذرد که بر اساس آن شورای موقت اختیارات را از اسد گرفته، کشور را اداره می‌کند، قانون اساسی را اصلاح کرده، انتخابات برگزار کرده و سوریه را به سمت آینده‌ای جدید بدون هرگونه نقشی برای بشار اسد پیش می‌برد. این راه ارجح است.»

وی افزود: «اگر این مسیر شکست بخورد، جایگزین، استفاده از زور خواهد بود. بشار اسد کنار خواهد رفت و در این تردیدی نیست. او یا از مسیر سیاسی کنار می‌رود یا با استفاده از زور برکنار می‌شود. مردم سوریه وی را نمی‌پذیرند.»

او در پاسخ به این سوال که چطور می‌خواهند اسد را با «زور» از قدرت کنار بزنند، آن هم در حالی ه عربستان می‌گوید تنها در قالب ائتلاف به سوریه نیرو اعزام می‌کند و به نظر هم نمی‌رسد که واشنگتن در موقعیتی باشد که بخواهد درگیر نبرد در سوریه شود و در عین حال نیروهای ارتش سوریه در حال پیشروی در اطراف حلب هستند، گفت: «تصور می‌کنم که الان در حال بررسی امکان انتقال سیاسی از طریق روند سیاسی هستیم. توافقی که روز گذشته (پنج‌شنبه) حاصل شد و با انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه طی یکی دو روز آینده آغاز شده و بعد خواستار توقف یا وقفه در مخاصمات می‌شود، بسیار مهم بود.»

وی افزود: «اینطور می‌توان نیات رژیم و متحدانش را آزمود. ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد راهکار سیاسی انجام خواهیم داد، اما اگر این امر شکست بخورد به واسطه رژیم سوریه و متحدانش خواهد بود. آنوقت است که ثابت می‌شود دیگر گزینه‌ای باقی نمانده مگر استفاده از زور برای کنار زدن بشار اسد.»

او سپس در پاسخ به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان که گفت ایران به دنبال حذف کردن عربستان نیست، اما ریاض متوهمانه تصور می‌کند که می‌تواند تهران را از معادلات حذف کند، صحبت‌های ظریف را «مضحک» خواند و مدعی شد که ریاض هرگز رویکردی خصومت‌آمیز در قبال ایران نداشته، اما تهران به دنبال ایجاد ناآرامی در عربستان بوده است.

جبیر در پاسخ به این سوال که با چنین نگاهی چطور می‌توان پشت یک میز نشست و در مورد سوریه صحبت کرد، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. ایران همسایه ماست. آن‌ها 5000 سال است که همسایه ما هستند و 5000 سال دیگر هم خواهند بود. این یک واقعیت جغرافیایی است.»

وی گفت اگر «ایران رفتار خود را تغییر دهد»، می‌تواند «جزو همسایه‌ها و جزو جامعه بین‌الملل باشد.»

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی یوسفی
۱۸:۰۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
باسلام باید به ناعادل الجبیر گفت اگر انتخابات خوب است كه هست چرا در عربستان انتخابات برگزار نمی كنید .
پر بیننده ها