یک منتقد سینما در گفتگو با «بسیج»:
یک منتقد سینما گفت: پرداختن به موضوعات سوریه، مدافعین حرم و وقایع منطقه نیازمند هزینه بالاتری است که دولت باید کمک کند ولی دولت حمایت از فیلم های ارزشی با موضوعات عمیق تر را از دستور کار خارج کرده است.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۶۵
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

مهدی آذر پندار منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: در جشنواره فیلم فجر بحث دفاع مقدس، مدافعین حرم و بسیاری از موضوعات دیگر طبق معمول مورد غفلت واقع شده و از آن طرف موضوعی مانند خیانت ضریب زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: حضور فیلم جشن تولد در جشنواره با موضوع سوریه ربطی به سیاست های دولت نداشت و فیلم هیهات نیز که توسط نهادهای دیگر ساخته شده بود از جشنواره فجر امسال جا ماند.

آذرپندار با اشاره به اینکه در جشنواره فجر امسال حدود ده فیلم با موضوع خیانت داشتیم تصریح کرد: بیشتر فیلم ها در نقد خیانت بوده و چند فیلم هم محتوای آن عادی سازی خیانت بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از قصه ها در آپارتمان ها حبس شده گفت: این مسئله ناشی از مسائل اقتصادی بوده و پرداختن به موضوعات سوریه و مدافعین حرم و وقایع منطقه نیازمند هزینه بالاتری است که دولت باید کمک کند ولی متاسفانه دولت هم به دنبال فیلم های کوچک آپارتمانی بوده و حمایت از فیلم های با موضوعات عمیق تر و ارزشی را از دستور کار خارج کرده است.

این منتقد سینما خاطر نشان کرد: جشنواره فجر امسال با وجود اینکه از جهت قصه گو شدن فیلم ها و حضور برخی فیلم های درخشان مثل بادیگارد، ایستاده در غبار و سیانور و پرداختن به تاریخ انقلاب کیفیت بهتری از جشنواره قبلی داشت اما هنوز مشکلات عدیده ای دارد .

آذرپندار یادآور شد: در این میان انیمیشن بسیار جسورتر و جذاب تر از آثار سینمایی ما، موضوعات منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده که محلی برای اکران آن در برج میلاد در نظر گرفته نشد تا بیشتر شناخته شود و از غافله جشنواره جا ماند.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد علت اصلی مغفول ماندن این آثار عدم اهتمام بودجه ای دولت به ساخت فیلم های با رنج بودجه ای بزرگتر است لذا امکان ساخت فیلم های با موضوعات منطقه ای که نیازمند بودجه بیشترند کم است.

این منتقد سینما با بیان اینکه در این زمینه نباید به دولت ها امیدوار بود تصریح کرد: فیلمسازانی باید تربیت شوند که علقه های انقلابی داشته و خلأ های سینمای کشور را پر کنند، با داشتن حاتمی کیا و بهروز شعیبی فیلم بادیگارد و سیانور را داشتیم که این فیلم ها به تنهایی جور بسیاری از نهاد ها را کشیدند.

آذرپندار تأکید کرد: فیلم هایی همچون سیانور، نفس، بادیگارد و ایستاده در غبار و انیمیشن ها به تاریخ انقلاب اشاره داشته و جشن تولد نیز به موضوع سوریه پرداخته که به انقلاب مرتبط تر هستند.

وی ادامه داد: البته تعداد این فیلم ها بسیار اندک است زیرا ما هنوز در شرایطی هستیم که سینمای ما به مرحله ای نرسیده که عماری های سینما به فیلم بلند برسند باید صبر کرد و به دولت نیز نباید امیدوار بود بلکه باید به تشکلات خودجوش مردمی و سازمان هایی که وظایف خود را مطابق آنچه که تعریف شده انجام می دهند امید داشت.

این منتقد سینما در خاتمه با بیان اینکه بسیاری از فیلم ها تلخ بوده و برای مخاطب ساخته نشدند اظهار داشت: دولت وظیفه خود می داند که آنچه موجود است را حمایت و نیاز فیلمسازان را برآورده کند لذا آنچه که فیلمسازان می خواهند تولید می شود در نهایت ویترین جشنواره فیلم فجر بیشتر روشنفکری است تا انقلابی.

ارسال نظرات