علیرضا قزوه با اشاره به اینکه شعر انقلاب اسلامی توان تبدیل شدن به سبک انحصاری در ادبیات انقلاب را دارد گفت: شعر انقلاب بیش از نقل امروز نیاز به نقد دارد.
کد خبر: ۸۶۳۶۸۳۲
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری صبح امروز در نشست خبری پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره شعر انقلاب جریانی برخاسته از دل حوزه هنری و جریانی جدی در عرصه شعر معاصر به شمار می‌رود اظهار کرد: این جشنواره هدف و پیشانی نوشتی دارد که تعریف رهبر انقلاب از جریان شعر انقلاب اسلامی است. فراخوان امسال جشنواره در دو بخش شعر و پژوهش منتشر شد که در بخش شعر به صورت تک اثر و کتاب و در بخش پژوهش نیز به صورت کتاب و مقاله آثار داوری شدند. محوریت آثار نیز بر اساس فراخوان در موضوعات عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی، معارف دینی و گفتمان انقلاب و بیداری اسلامی انتخاب شده است.

وی با تاکید بر اینکه داوری این جشنواره با دقت و صبر و با حضور شاعران تراز اول کشور انجام شده است گفت: بسیاری از آثار داوری شده را من نیز خوانده‌ام و گواهی می‌دهم درباره آنها با عدالت داوری شده است و امروز وجدانم راضی است که جشنواره به خوبی از عهده قضاوت آنها برآمده است.

قزوه با اشاره به حضور شاعرانی از هند و پاکستان در افتتاحیه این جشنواره که صبح فردا در زاهدان برگزار می‌شود، گفت:  ما بر این باوریم که برای جشنواره شعر انقلاب می‌توان فکر‌های بهتری نیز داشت اما مجبور شدیم این جایزه را رقمی کمتر از  ۵۰ میلیون تومان جمع کنیم که بخش عمده آن نیز جوایزی است که اهدا می‌شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: ما در سال‌های آتی باید در زمینه سرود انقلاب اسلامی نیز کار جدی انجام دهیم. ما در مقابل ترانه در سال‌های اخیر سرود را جدی نگرفتیم. یادمان رفت که شاعرانی مانند حمید سبزواری داریم  که باسرودهایشان بخش‌هایی از خاطره و نوستالژی ما را آفریده‌اند. باید فکر کنیم که چرا امروز جوانان ما را به سمت فضاهای محفلی سوق داده‌اند و ترانه از حماسه در آثار آنها کاسته است. یادمان نرود که بر پیشانی انقلاب اسلامی باید حماسه بدرخشد و مساله مقاومت و حماسه و استکبارستیزی است که شعر انقلاب را می‌سازد. باید مراقب باشیم. برخی دوست دارند جوانان ما را به فضاهای بی‌خطی بکشند اما شعر انقلاب و حتی شعر فجر باعث آشتی جوانان ما با شعر انقلاب اسلامی می شود.

قزوه تصریح کرد: شعر انقلاب جلوتر از همه هنرهایی است که در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند. این پدیده خط شکن و پیشرو بوده و جایگاه بایسته‌ای را  کشور ما به دست آورده است و همین اتفاق بوده که کشور ما را کشور ادبیات کرده است. این برای ما افتخاری است که خیابان‌ها و معابر و ساختمان‌ها و کتابخانه‌های ما امروزه به نام شاعرانمان است. این افتخاری است که هیچ کشور دیگری مانند ما نداشته است. البته در میان مردم نیز شعر بیشترین رضایت عمومی را به دست آورده و رهبر انقلاب اسلامی نیز همواره شعر را ستوده‌اند و گفته‌اند که در این عرصه هرچه هزینه شده است جواب داده.

وی ادامه داد: امروز دیگر می‌توان گفت که شعر انقلاب به کمال و پختگی رسیده و مساله ایجاد سبک در آن امروز بسیار جدی شده است. ما تا پیش از این چهار دوره سبکی در شعر انقلاب اسلامی داشته‌ایم و به باور من این چهل سال تجربه نیز می‌تواند منجر به ایجاد سبک شود. پدیده شعر انقلاب امروز بسیار جدی است و بیش از هزار پایان نامه تحصیلی در این زمینه نوشته شده است.

به گفته قزوه در این دوره از جشنواره شعر انقلاب ۷۸ مجموعه شعر شامل ۴۰ مجموعه شعر کلاسیک و ۳۷ مجموعه شعر نیمایی و ۶۱۷ تک اثر  مورد داوری قرار گرفت و در بخش پژوهش نیز ۴۰ اثر را داوری کرده‌ایم. به باور من شعر انقلاب نیاز دارد که امروزه بیشتر از نقل نقد شود و به همین خاطر ما بیشترین جایزه را امسال به بخش پژوهش جشنواره اختصاص داده‌ایم.

قزوه همچنین از برگزاری مراسم تجلیل از مقام سید علی موسوی گرمارودی در اختتامیه این جشنواره خبر داد و گفت: افتتاحیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب صبح یکشنبه ۲۶ بهمن در زاهدان خواهد بود و اختتامیه  آن نیز عصر روز دوشنبه ۲۷ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات