خبرهای داغ:
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این که تعداد بسیار کمی از تایید صلاحیت‌ها از طریق رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان صورت گرفته است، گفت: ما در بررسی صلاحیت‌‌ها در هیئت‌های اجرایی از مراجع چهارگانه استعلام گرفتیم.
کد خبر: ۸۶۳۶۹۳۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
  به گزارش خبرگزاری بسیج،محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور با حضور در برنامه متن حاشیه ضمن تشکر از تمامی کسانی که برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند در خصوص روند تایید صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی، گفت: ما برای 12هزار و 76 نفر برای 4 مرجع استعلام نامه فرستادیم و به همین تعداد نیز پاسخ گرفتیم، که پاسخ‌ها اکثرا کتبی بودند.

وی افزود: از این تعداد براساس گزارشاتی که از مراجع استعلام دریافت کردیم تنها 787 نفر پرونده داشتند که به صورت کتبی به ما اعلام شد و مابقی پرونده‌ای نداشتند، حتی ما تا ساعت 8 صبح آخرین روز مهلت جواب‌ها را می‌گرفتیم و برخی نیز به صورت دستی به ما می‌رسید.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این مطلب که تنها وزارت اطلاعات برخی استعلام‌ها را به دلیل برخی ملاحظات به ما اعلام نکرد و گفته‌ بود که به هیئت‌های نظارت می‌دهد، اظهار داشت: به صورت بسته‌ای و کلی وزارت اطلاعات استعلام‌ها را اعلام کرد و اما گفته بود که جزئیات را به هیئت نظارت و شورای نگهبان می‌دهد. 

مقیمی با بیان این که ما از 3 مرجع استعلام تمامی پاسخ‌ها را گرفتیم و حتی در برخی موارد از تحقیقات محلی برای تکمیل استعلام‌ها استفاده کردیم در پاسخ به این سوال که پس از اعلام نتایج اولیه بررسی‌ صلاحیت‌ها مجددا 1500 نفر تایید شدند و تایید آنان به چه صورت بوده و آیا رایزنی‌هایی صورت گرفته است؟ گفت: ما با شورای نگهبان از همان ابتدای شروع روند انتخابات تعامل خوبی داشته‌ایم به هر حال جاهایی قانون ما را مکلف کرده که سوال کنیم و از شورای نگهبان جواب بگیریم و تایید آنان را داشته باشیم، حتی در جاهایی هم که قانون به ما اجازه داده ما باز نظر شورای نگهبان را می‌گیریم؛ ارتباط خوبی و صمیمی با شورای نگهبان داشته و داریم.

وی ادامه داد: به هر حال تعدادی که صلاحیت‌ آنان رد شده بود و یا به دلایلی احراز نشده بود به ریاست جمهوری و وزارت کشور مراجعه کرده بودند و فکر می‌کردند که حرف‌هایشان قابل انتقال است و ما هم سعی کردیم ادله‌های آنان را به شورای نگهبان برسانیم و وزارت کشور این اطلاعات را در اختیار شورای نگهبان قرار داد اما در نهایت شورای نگهبان باید تصمیم می‌گرفت و تصمیم گرفت 1500 نفر در بررسی مجدد تایید صلاحیت شوند. 

رئیس ستاد انتخابات کشور بر همین اساس خاطر نشان کرد: آقای امیری ارتباط خوبی با شورای نگهبان داشتند و رایزنی‌هایی از این طریق صورت گرفته بود. ایشان با فقها و سیستم‌ شورای نگهبان آشنا بودند و بر همین اساس ارتباط خوبی برقرار می‌کرد، هدف‌مان این بود که اطلاعات مناسبی را از داوطلبان به شورای نگهبان برسانیم.

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا تایید 1500 نفر براساس رایزنی‌ها، دور زدن قانون و به عبارتی مصلحت سنجی نبوده است؟ گفت: شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و عملکرد آنان در چارچوب قانون است، تعداد بسیار کمی از جمع 1500 نفر براساس رایزنی تایید صلاحیت شدند و بیشتر براساس بررسی بیشتر شورای نگهبان تایید شدند. 

وی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر این که رئیس جمهور مانع ارسال نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات مجلس به فرمانداری‌ها جهت رایزنی گفت: این خبر صحت ندارد، شبی که قرار بود اطلاعات به دست ما برسد بنده به اتفاق همکارانم تا 4 صبح در ستاد بودیم و منتظر نامه شورای نگهبان. اما چون از اسامی شماره ملی نداشت و ما نمی‌توانستیم آن را وارد سامانه کنیم مجددا با شورای نگهبان تبادل نظر و مشکل را حل کردیم و حدود ساعت 1:30 ظهر از طریق سامانه نتایج را به همه فرمانداری‌ها اعلام کردیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال که آیا هنوز هم رایزنی‌ها با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها ادامه دارد، گفت: بله هنوز هم ادامه دارد به هر حال 147 نفری که توسط شورای نگهبان صلاحیت‌شان رد شده یک بار دیگر فرصت اعتراض دارند؛ رایزنی‌ها به معنای دور زدن قانون و شورای نگهبان نیست بلکه کار را تسهیل می‌کند و به شورای نگهبان مشورت می‌دهد و بخش حقوقی وزارت کشور در این زمینه فعال است. 

مقیمی با رد اعلام برخی اخبار غیر رسمی مبنی بر تایید صلاحیت عده‌ای از داوطلبین گفت: تا زمانی که شورای نگهبان کتبا و با امضای دبیر این شورا در این زمینه به ما نتایج را اعلام نکند هیچ لیستی مورد تایید نیست، تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان به وزارت کشور منعکس می‌شود و ما آن را به فرمانداری‌ها و فرمانداری‌ها آن را به داوطلبین منعکس می‌کند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش از تشکیل کارگروهی برای رصد تخلفات انتخابات در فضای مجازی خبر داد و گفت: تبلیغات غیر مجاز در فضای مجازی قابل شناسایی است و می‌توان آن را کنترل کرد و کار سختی نیست، اما بخشی از تبلیغات در فضای مجازی از طریق شبکه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد که اگر چنین اتفاقی از سوی داوطلبی صورت بگیرد با آن برخورد خواهد شد. تبلیغات مجاز از 29 بهمن تا 5 اسفند است و با هر گونه تخلف انتخاباتی برخورد خواهیم کرد. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها