خبرهای داغ:
در میزگرد سیاسی«انتخاب اصلح» مطرح شد

دولت برای حل مسائل اقتصادی بیشتر آرزو دارد تا اینکه برنامه داشته باشد

میزگرد انتخاباتی «انتخاب اصلح» عصر امروز با حضور یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای حزب اعتماد ملی، علی خرم سفیر سابق ایران در سازمان ملل و مسعود براتی فعال سیاسی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۳۶۹۳۷
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج،در ابتدای این میزگرد که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد مسعود براتی با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفندماه، اظهار کرد: جریانات سیاسی علی‌رغم تفاوت‌ها، ویژگی‌های مشترکی دارند که یکی از آن ویژگی‌ها این است که اراده‌ها به جای حق محور بودن قدرت محور هستند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در رفتار بیشتر فعالان عرصه سیاست بحث عدم شفافیت مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که هم در عالم نظر و هم در رفتار نمی‌دانیم چه کسی را اصول‌گرا و چه کسی را اصلاح‌طلب بخوانیم و منشور مرجعی برای تفکیک این‌ها در نظر گرفته نشده و این افراد تنها بر اساس عرف سیاسی شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه فضای غیرشفاف فضای مطلوبی را نوید نمی‌دهد، بیان کرد: در چند مولفه این افراد بسیار با یکدیگر نزدیک هستند که یکی از موارد حوزه استکبارستیزی است.

برای انتخاب اصلح نباید در بازی جریانات سیاسی بیفتیم

براتی به مسئله عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی اشاره کرد و بیان داشت: برای انتخاب اصلح نباید در بازی جریانات سیاسی بیافتیم و بگوییم اصلاح‌طلب بد است پس اصول‌گرا خوب است و یا برعکس.

وی تاکید کرد: این مسائل واقعی نیست و برای رسیدن به واقعیت، اصول و قوانین اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری باید مبنا باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارکنان نیروی هوایی که فرمودند: جنجال‌های روزمره انتخاباتی آنها را سرگرم نکند و از پرداختن به مسائل مهم به ویژه اقتصاد غافل ننماید، گفت: چندین سال است که ما درگیر جنگ اقتصادی با نظام سلطه هستیم؛ و مسئله اصلی ما اقتصاد است که باید جدی گرفته شود.

دولت برای حل مسائل اقتصادی بیشتر آرزو دارد تا اینکه برنامه داشته باشد

براتی با تاکید بر اینکه کسانی که می‌خواهند مسئولیتی را به عهده بگیرند باید نسبت به اقتصاد حساس باشند، بیان کرد: دولت فعلی برای حل مسائل اقتصادی بیشتر آرزو دارد تا اینکه برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: مجلس بعدی به شدت موثر است برای اینکه به این توهم دامن بزند یا آن را رفع کند.

این فعال اصول‌گرا کار اصلی مجلس بعدی را واقعی کردن فضای کشور و تصمیمات دولتی خواند و افزود: بنده شخصا بعید می‌دانم مجلس بعد مجلس کارآمدی باشد زیرا جریان اعتدال به دلیل پیروزی‌هایی که داشته قوت یافته است و جریان اصلاح‌طلب می‌خواهد خود را به اعتدالیون بچسباند.

نمایندگان باید از کیان جمهوری اسلامی دفاع کنند

علی خرم در ادامه میزگرد اظهار کرد: توافق هسته‌ای موضوعی است که به خودی خود مولد تغییراتی در منطقه و جهان بوده و خواهد بود.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل تصریح کرد: زمانی کشوری که دارای جایگاه استراتژیک و پتانسیل داخلی داشته باشد طبیعتا قادر به انجام کارهای شگرف است.

وی ادامه داد: حدود 60 سال پیش کتابی در مورد چین نوشته شد با این عنوان که: زمانی که اژدهای زرد برخیزد. آن زمان نویسنده به زوایای چین نگاه کرد و پیش‌بینی‌اش درست از آب درآمد.

خرم افزود: حال اگر کشور ما بخواهد از جا برخیزد و اژدهای ایران بلند شود همان کارهای شگرف را می‌تواند انجام دهد اما جهان اجازه نمی‌دهد.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل اظهار کرد: اگر چین خواسته به عنوان یک کشور بزرگ جهانی شناخته شود برای خود برنامه‌ریزی کرده و توانسته جهان را تا حد زیادی با خود هماهنگ کند.

وی افزود: در سطح جهانی چین سال‌ها برنامه‌ریزی کرد چگونه سونامی حاصل از رسیدن به قدرت را کنترل کند و جمهوری اسلامی نیز برای رسیدن به قدرت باید نگران سونامی که در منطقه رخ می‌دهد باشد و برای به حداقل رساندن آن برنامه‌ریزی کند.

خرم با اشاره به اینکه در آستانه یک تبلور هستیم، بیان کرد: کاندیداها باید متوجه باشند دارند با یک ایران جدید وارد صحنه می‌شوند؛ ایرانی که با ایران چهار سال پیش تفاوت دارد، بنابراین آنان باید از کیان جمهوری اسلامی در راه رسیدن به این استراتژی دفاع کنند.

عده‌ای به جای حاکمیت راه امام (ره) به دنبال حاکمیت آل امام (ره) هستند

یاسر جبرائیلی نیز در ادامه میزگرد با اشاره به برخی سخنان خرم، گفت: حرف‌های شما تا حدی درست است و چینی‌ها قصد دارند آمریکا را بیرون کنند اما آقای خرم آیا دولت یازدهم هم می‌تواند آمریکا را بیرون کند یا نگاه کدخدایی دارد و زیر بلیط آمریکا قرار دارد؟

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس ادامه داد: دولت همیشه از آرزوها حرف زده و حتی آب خوردن مردم را هم به توافق هسته‌ای ربط داده است.

وی به بازگشت سلطنت ایل و تبار و طایفه اشاره کرد و افزود: عده‌ای حاکمیت آل امام (ره) را به جای حاکمیت راه امام (ره) دنبال می‌کنند.

جبرائیلی با بیان اینکه این افراد صلاحیت علمی و شایستگی‌های عملیشان تایید نشده است، اظهار کرد: عده‌ای در رسانه‌های خود بام تا شام مرتب یک خاندان را تبلیغ کرده و از آن حرف می‌زنند.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس اضافه کرد: این افراد در پوشش خانواده امام به دنبال سلطنت هستند در حالیکه باید از این افراد پرسید شما که صلاحیت را به بیت امام (ره) می‌دانید آیا در جریان هستید که امام (ره) برای نوه‌های خود حرمت ذاتی قائل نبود.

وی با اشاره به اینکه این افراد به دنبال تبارسالاری و خاندان سالاری هستند، افزود: همه شاهد بودند که امام (ره) خودشان با سیدحسین خمینی که به نفع بنی صدر صحبت کرد چه برخوردی کردند و فرمودند وی را تحت‌الحفظ به تهران ببرند و اگر به سوی کسی شلیک کرد به او مهلت ندهند.

تور روحانی هر فرد ایرانی را 2.5 میلیون تومان بدهکار کرد/ به خاطر شرکت‌های زیان‌ده مردم را مقروض نکنید

جبرائیلی با بیان اینکه عده‌ای در عرصه اقتصادی هم به دنبال ولخرجی‌هایی در سطح حاکمیت هستند، گفت: تور حجت‌الاسلام روحانی هر فرد ایرانی را 2.5 میلیون تومان بدهکار کرد.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس سفر رئیس جمهور به ایتالیا را برخلاف اصل 44 خواند و بیان کرد: چرا به خاطر شرکت‌های زیان‌ده مردم را بدهکار کردید.

وی ادامه داد: مخالف خرید هواپیما نیستم، مخالف بدهکار کردن مردم به بهانه نوسازی هستم.

جبرائیلی با طرح این پرسش که آقای خرم با چه مولفه‌ای ترکیه را ابرقدرت می‌خواند، بیان کرد: ترکیه صد در صد ارزش لیرش سقوط کرد، بله ما هم می‌توانیم همانند ترکیه قرض کرده و رشد کنیم.

نیازمند مجلسی هستیم که دولت را از توهم آرزوها خارج کند

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس تاکید کرد: نیازمند مجلسی هستیم که یک نظارت جدی بر عملکرد دولت داشته باشد و دولت را از توهم آرزوها و رویکرد استقراضی خارج کند.

محمدجواد حق‌شناس در ادامه میزگرد اظهار داشت: بحث انتخابات هفتم اسفندماه یکی از مهم‌ترین انتخابات در دو دهه اخیر است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه انتخابات از دو مقوله مختلف بررسی می‌شود، بیان کرد: انتخابات خبرگان رهبری بر اساس زمانبندی هشت ساله شکل می‌گیرد و نمایندگان از خرداد 95 بر صندلی‌ها جلوس می‌کنند و به مدت هشت سال دوره استقرارشان طول خواهد کشید.

وی با بیان اینکه این دوره از انتخابات خبرگان در سپهر سیاست ایران به شدت تاثیرگذار است، افزود: امیدوارم عمر رهبری انقلاب به درازا بکشد اما خیلی‌‌ها اعتقاد دارند خبرگان آینده تکلیف رهبری انقلاب را مشخص می‌کند.

حق‌شناس عنوان کرد: خبرگان رهبری بر اساس وظیفه‌ای که قانون برایش مشخص کرده است انتخاب رهبرو عندالزوم عزل و برکناری رهبر را به عهده دارد.

عملکرد شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها مشکلات اساسی برای انتخابات به وجود آورد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: عملکرد نظارتی شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها مشکلات اساسی برای انتخابات به وجود آورد.

حق‌شناس ابراز کرد: برگشتیم به دوره‌ای که رفتیم به سبزی‌فروشی و به دنبال گلابی می‌گردیم و در مغازه نیز تنها یک عدد گلابی است و ما مجبوریم همان یک گلابی را برداریم؛ در واقع ما رسیده‌ایم به قاعده یک کیلو گلابی در انتخابات!

حوزه‌های علمیه خوابند یا نگران رد صلاحیتند که کاندید معرفی نمی‌کنند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: آیا کشور شیعه با این همه حوزه علمیه و روحانی نمی‌تواند برای 88 صندلی خبرگان مجتهد معرفی کنند که تعداد فیلتر شدگان به 162 نفر برسد؟ چه می‌کنند این حوزه‌های علمیه؟ آیا خوابند یا نگرانند به آن‌ها توهین شود که کاندید نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: بنده نیز معتقد به نظارت استصوابی هستم اما می‌بینم در همین نهاد اجازه نظارت استصوابی داده نمی‌شود به طوری‌که سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با ایرنا گفته بود: اجازه نظارت استصوابی به ما داده نمی‌شود.

حق‌شناس این سوال را مطرح کرد که چه کسی گفته بحث سیدحسن خمینی به بیت امام (ره) مربوط می‌شود؟ جبرائیلی به این پرسش پاسخ داد و گفت: آقای هاشمی این سخنان را مطرح کرده‌اند و متن سخنان وی موجود است.

جبرائیلی در ادامه به حق‌شناس گفت: شما چون رد صلاحیت شدید ناراحتید که حق‌شناس واکنش نشان داد و گفت: چرا باید ناراحت باشم؟ سرم را بالا می‌گیرم.

حق‌شناس در ادامه واکنش‌ها، اظهار کرد: هشت مرجع تقلید در مورد ویژگی‌های سیدحسن نظر داده‌اند و لازم نیست آقای هاشمی بگوید.

کسی حق ندارد سطح خبرگان رهبری را در دعواهای سیاسی تنزل دهد

جبرائیلی در واکنش به ادامه اظهارات حق‌شناس در ارتباط با شورای نگهبان و مجلس خبرگان، گفت: کسی حق ندارد سطح خبرگان را در دعواهای سیاسی تنزل دهد.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به مسئله اقتصاد، بیان کرد: دولت مرتب بدهی بالا می‌آورد و به دلیل واردات بی‌رویه 70 درصد تولید کشور تعطیل شده است.

روحانی در سفر به اروپا تماما قراردادهای استقراضی بسته است

وی با بیان اینکه واردات افسارگسیخته توان رقابت را از تولید داخلی گرفته است، گفت: روحانی در سفر به اروپا تماما قراردادهای استقراضی بسته است.

جبرائیلی فرار از خصوصی سازی را به ضرر کشور دانست و افزود: در سفر روحانی شرکت‌های زیان‌ده تقویت شدند و نه شرکت‌های خصوصی.

برای وزیر راه متاسفم!

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: 140 هیئت خارجی که بعد از توافق به ایران آمدند به نفع خود بازاریابی کردند و بنده متاسفم وزیر راه گمان کرده است ورود هواپیماهای ایرباس و کشور را زیر بار بدهی بردن، سرمایه‌گذاری خارجی است.

جبرائیلی در ادامه باز هم تاکیدکرد: آیا ملاک صلاحیت فلان فرد انتصاب به بیت امام است در حالی‌که امام (ره) خود را بدهکار و خدمتگزار مردم می‌دانستند.

وی در ادامه واکنش به حق شناس، گفت: در سال 88 مگر شما به قانون احترام گذاشتید؟ همین آقای کروبی که رئیس حزب شما بود آرائش از آراء باطله نیز کمتر بود و این مسئله به خاطر مناظره‌هایی بود که وی انجام داد و مردم سطح او را شناختند.

اگر شورای نگهبان نبود مسعود رجوی هم کاندید می‌شد

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با بیان اینکه اگر شورای نگهبان نبود مسعود رجوی هم می‌توانست در کشور کاندید شود، ابراز کرد: کسانی که در رسانه‌های خود علیه اسلام و قرآن مطلب نوشتند حق ندارند به مجلس بیایند؛ سوء استفاده از آزادی بیان هم حدی دارد.

جبرائیلی با بیان اینکه مطالبات و راه امام روشن است، تاکید کرد: کسانی که بخواهند در مقابل آن بایستند ما با تمام توان در مقابل دنیای آنان می‌ایستیم.

وی افزود: میل به عربستانیزه کردن ایران و فروش سرمایه‌های ملی و مصرف در دولت وجود دارد برای اینکه به رشد برسد.

حق‌‌شناس در واکنش به سخنان جبرائیلی گفت: ما باید یاد بگیریم شهدا را فقط وابسته به خود ندانیم و جمعیت قلیلی که امروز همه چیز را برای خود می‌خواهند شهدا را نیز می‌خواهند برای خود داشته باشند.

وی افزود:  31 استاندار، صدها فرماندار و مدیرکل، صدها خانواده شهید و حتی پاسدار در این انتخابات رد صلاحیت شده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: چرا شما می‌گویید هر کس مثل ما فکر می‌کند باید روی کار بیاید.

جبرائیلی به این سخن حق‌شناس معترض شد و گفت: چرا دروغ می‌گویید؛ یک نمونه مثال بیاورید که شخصی چنین سخنی گفته باشد.

حق‌شناس تصریح کرد: به همه می‌گویم 7 اسفند پای صندوق‌های رای بیایند اما به فردی رای دهند که دزد نباشد و پول از معاون اول نگیرد.

به دلیل عدم اعتقاد به نظام رد صلاحیت شدم/ خود را از تمام 12 عضو شورای نگهبان مقیدتر به نظام می‌دانم

وی با بیان اینکه بنده به دلیل عدم اعتقاد به نظام و اسلام رد صلاحیت شدم، گفت: یک لحظه بدون فکر نکردن به نظام نگذراندم و تنها سرمایه من این نظام است؛ بنده خود را از تمام 12 عضو شورای نگهبان مقیدتر به نظام و اسلام می‌دانم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: به لحاظ قانونی اعتراض دارم اما تمکین می‌کنم و 7 اسفند اولین نفر به پای صندوق رای می‌آیم.

انواع تهمت‌ها را به سپاه می‌زنید/ یک سند بیاورید زندگی یک پاسدار همانند یک وزیر باشد!

جبرائیلی در پایان خاطرنشان کرد: انواع تهمت‌ها را به سپاه می‌زنید اما یک سند را رو نکردید که زندگی یک پاسدار همانند زندگی یک وزیر باشد؛ در حالی‌که پاسداران مرتب در حال دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه هستند و خون خود را تقدیم این نظام و انقلاب می‌کنند.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار