یک آسیب شناس اجتماعی گفت: متاسفانه مهمترین معضل در کشور ما فقر فرهنگی است که اگر فرهنگ جدیدی از سمت غرب وارد شود خیلی سریع آن را می‌پذیریم، روز ولنتاین هم یک پدیده غربی است و بدون اینکه خیلی از جوانان بدانند که این روز دارای چه پیشینه‌ای است اقدام به خرید کادو و هدیه برای یکدیگر می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۳۷۳۴۴
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی دشتی، در مورد پیشینه روز ولینتاین گفت: در کشور روم پادشاهی به نام کلودیوس حکومت می‌کرد که معتقد بود سربازانی که ازدواج کرده‌اند مبارز خوبی نیستند و به خاطر همین ازدواج را در بین سربازان خود ممنوع می‌کند و این اقدام پادشاه باعث می‌شود تا ولینتیوس که یک کشیش بوده به طور مخفیانه سربازان را به عقد دخترانی که دوست داشتند در آورد و این اقدام وی موجب می‌شود تا با دستور پادشاه دستگیر و اعدام شود و به همین خاطر برای بزرگداشت این روز مردم غرب به یکدیگر هدیه می‌دهند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که بیشترین هدایای موجود در بازار به مناسبت این روز با فرهنگ غربی آمیخته شده است بو هیچ ارتباطی با فرهنگ شرقی و ایرانی ندارد.

این آسیب شناس اجتماعی، ولنتاین را یک معضل فرهنگی دانست و گفت: متاسفانه مهمترین معضل در کشور ما فقر فرهنگی است که اگر فرهنگ جدیدی از سمت غرب وارد شود خیلی سریع آن را می‌پذیریم و روز ولینتاین چون یک پدیده غربی است و بدون اینکه خیلی از جوانان بدانند که این روز دارای چه پیشینه‌ای است اقدام به خرید کادو و هدیه برای یکدیگر می‌کنند.

ولنتاین به مثابه مد و مدگرایی غربی در کشور رواج پیدا کرده است
دشتی، در ادامه افزود: در کشورمان شاهد مدل‌های غربی در زمینه پوشاک هستیم که روز به روز با فرهنگ آنان آمیخته‌تر می‌شود و درست روز ولنتاین هم به مثابه مد و مدگرایی غربی در کشور رواج پیدا کرده است.

این محقق اجتماعی به عدم جایگزینی مناسب و عرفی در جامعه در مبحث ولنتاین اشاره کرد و گفت: اگر مخالف روز ولنتاین هستیم پس باید برای آن جایگزینی که با عرف و شرع تطابق داشته باشد بیاوریم که متاسفانه در کشورمان شاهد آن نیستیم، روز عشق ورزی را می‌توان در بین زن و شوهر‌ها رواج داد و یا ایده‌ای را در جامعه طرح کرد که در فلان روزی، ازدواج‌ها بیشتر صورت بگیرد و اسم آن روز را روز عشق نامگذاری کنند که این می‌تواند ایده خوبی برای تشویق به ازدواج باشد.

این کارشناس تصریح کرد: خوشبختانه در کشور اعیاد و مراسم ملی مذهبی بسیاری داریم که هر کدام از این روزها می‌تواند روز عشق باشد و در آن روز جشن بگیریم و به همدیگر عشق بورزیم که این مورد هم مورد توجه قرار نگرفته است.

از نگاه قرآن عشق ورزی مختص به یک روز و یک مناسبت نیست
دکتر حجت الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در گفت‌و‌گو با سینا، عشق ورزی با فرهنگ غربی را رد شده دانست و گفت: عشقی که مختص یک روز است و آن را روز عشق بنامند که سرچشمه از فرهنگ غربی است کاملاً اشتباه است، چرا که هر روز خدا روز عشق است و از نگاه قرآن عشق ورزی مختص به یک روز و یک مناسبت نیست و هر روز باید این نگاه عشق معرفتی بین افراد وجود داشته باشد که متاسفانه در کشور ما کمرنگ است و روز به روز شاهد افزایش طلاق در جامعه هستیم.

وی نقش خانواده را در عشق ورزی عرفی و شرعی فرزندان بسیار مهم دانست و افزود: نقش خانواده در ترویج فرهنگ اسلامی به فرزندان بسیار مهم است، پدر و مادری که بهم عشق می‌ورزند و ارتباط صمیمانه و عاطفی قوی با یکدیگر دارند تاثیر بسیار مثبتی بر روی فرزندان خواهد گذاشت و دیگر فرزند عشق خود را با شخص نامحرم برقرار نمی‎سازد اما متاسفانه در روز ولنتاین شاهد ارتباطات خارج از عرف بسیاری هستیم که مورد پسند عرف جامعه اسلامی نیست که همانطور که گفته شد نقش خانواده می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: ابراز علاقه به صورت حضوری و مکتوب شده در روز ولنتاین آیا می‌تواند رابطه درستی باشد یا اینکه دو فرد با تکیه بر خداوند ازدواج کنند و هر روز خود را روز عشق بنامند؟ که رابطه دوم هم مورد پسند خداوند و هم باعث رابطه نزدیک زن و شوهر است.
ارسال نظرات