کد خبر: ۸۶۳۷۶۹۰
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، در خصوص ارزیابی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: عملکرد یک ساله سینمای ایران را در این جشنواره می بینیم و علی القاعده شاخص ترین و بهترین فیلم های سال را در جشنواره می آورند یعنی سینمای ایران یک بخش پنهانی هم دارد که در جشنواره فجر دیده نمی شود و در طول سال اکران می شود ولی از نظر مدیران بخش مطلوب و مناسب سینمای ایران چیزی است که در جشنواره به نمایش در می آید که امسال حدود 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ و فیلم های اول بود که انتخاب شده و ارائه شد و در واقع ارزیابی ما فعلا بر اساس همین فیلم ها است که نمایش داده شد.

* سیاه نمایی از جامعه ایرانی در ذهن مخاطبین

وی افزود: به جهت آماری بیش از هفتاد درصد این فیلم ها که 24 فیلم را در بر می گیرد، صرفا با هدف پرداختن به موضوعات اجتماعی، به روابط نابسامان خانواده یا وضعیت جوانان در جامعه پرداخته بود و مباحثی مثل دختران فراری، سوء ظن، خیانت همسران به یکدیگر، نابسامانی های اقتصادی، فقر و فلاکت، کلاه برداری و اعتیاد و ده ها معضل دیگر اجتماعی در عمدۀ این فیلم ها موج می زد، که تصویر سیاهی از جامعه ایرانی در ذهن مخاطبین باقی می گذارد.

شمقدری گفت: خیلی عجیب است که ابتدای جشنواره از زبان دبیر جشنواره می شنویم که امسال خوشبختانه در سینمای ایران سیاه نمایی نیست ظاهرا خواسته اند پیشاپیش قضاوتها را مدیریت کنند که بحثی از سیاه نمایی در فیلمها دیگر مطرح نشود! یعنی آنقدر سیاه نمایی شده که می خواستند جو را آرام کرده و جلوی التهاب فضای رسانه ای و منتقدین را بگیرند که متاسفانه تا حدی هم موفق بودند و دوستان همسوی فکری ما که در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند واکنش هایشان خیلی آرام شد گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده و یا خدای ناکرده تحلیل و دریافت درستی از فضای فیلم ها نداشتند.

*اندک فیلم های ارزشی هم در نهاد های انقلابی ساخته شده است

وی افزود: ما در کنار سوژه های اجتماعی دهها سوژه استراتژیک داریم که هم در کلام رهبری بارها آمده و هم به عنوان رویکردهای کلی نظام در حوزه فرهنگ و هنر همواره مطرح شده که جای آن در این فیلم ها کاملا خالی بود مثل سوژه هایی که به نقش جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی بر می گردد و یا بحث مقاومت و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با همه مقاطعی که می تواند انقلاب اسلامی را باز تعریف کند.

شمقدری ادامه داد: پیشرفت ها و رشد کشور در عرصه های مختلف علمی و فناوری، موضوعات دینی و اخلاقی نیز از جمله موضوعاتی بود که در سینما و جشنواره امسال سهم بسیار اندکی داشتند تنها چند فیلم داشتیم که به نوعی به این موضوعات پرداخته بودند مثل فیلم "بادیگارد"، "ایستاده در غبار" ، "جشن تولد" یا "سیانور" که جالب است وقتی نگاه می کنیم می بینیم همه آنها خارج از چارچوب مدیریت سینمای کنونی ساخته شده یعنی در جای دیگری تصمیم گیری شده و حمایت هم از جای دیگری بوده و عمدتا در نهاد های انقلابی ساخته شده است.

*تجلیل از خانواه شهدا ترفندی برای بستن دهان منتقدان

رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: همین فیلمهای اندک هم با کمال بی پروایی و رفتار غیر حرفه ای بایکوت می شوند و در داوری جشنواره به راحتی دیده نمی شوند البته جایزه ای که به " ایستاده در غبار" داده شد همچون برنامه تجلیل از خانواه شهدا در برنامه افتتاحیه جشنواره ، متاسفانه به نظر می رسد بیشتر ترفندی بود که بتوانند دهان منتقدان احتمالی خود را ببندند انشالله که این نیت را نداشته باشند که اگر خدای ناکرده چنین باشد باید پاسخگوی شهدایی باشند که آرمانهایشان را با بعضی فیلمها به تاراج دادند.

*بیماری غربزدگی ودینستیزی جریان روشنفکری وهنری

شمقدری تأکید کرد: لذا کارنامه مدیریت سینمایی در سال 94 یک کارنامه بسیار نامطلوب بود و شاید یکی از آشفته ترین دوره های همه این سالها در مضمون و محتوی باشد که ما را به یاد کارنامه آقای مهاجرانی می اندازد با این تفاوت که در دوران وی خط شکنی ها و عبور از خط قرمز ها ناظر به مسائل اخلاقی و عرفی جامعه ایرانی و بیشتر در تقابل با حجب و حیای جامعه اسلامی ایرانی بود ولی در این دوره در کنار عبور از خط قرمز های اخلاقی یک اتفاق جدید افتاد و آن عبور از خط قرمز های اعتقادی و آرمانی است.

وی در ادامه گفت: فیلمی مانند "ابد و یک روز" کلیت جامعه انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده و در واقع به زیر سوال می برد به مردم ایران توهین می کند و این اتفاق جدیدی بود که امسال رخ داد.

شمقدری افزود: البته آثاری هم بودند که سعی می کردند دردمندانه به مباحث اجتماعی بپردازند می توان گفت نیت فیلم سازان در ساخت این فیلم های اجتماعی نگاه اصلاح گرایانه بوده همچون "رسوایی 2 " یا "خانه ای در خیابان چهل و یکم" اما جریان غالب بر این سیاق نبود.

رئیس سابق سازمان سینمایی اظهار داشت: بخشی از این مسئله به بیماری غربزدگی و دین ستیزی جریان روشنفکری و هنری کشور که سابقه طولانی هم دارد بر می گردد هر وقت مدیریت سینمایی و هنری کشور فشل می شود از آنجایی که آنها پتانسیل و عقبه قوی و پشتیبانی از آنسوی آبها دارند فرصت خودنمایی پیدا می کنند این مسائل در هر زمانی می تواند اتفاق بیفتد اما اینکه وزنه این اتفاقات به کدام سو بچرخد به مدیریت و سیاست گذاران برمیگردد هنگامی که آنها فشل و ناآگاه هستند و یا اصلا در مورد این قضایا اشراف ندارند و یا خدای ناکرده با این جریان همسو هستند همین اتفاقاتی می افتد که در جشنواره فجر امسال شاهد بودیم.

شمقدری در خاتمه گفت: فقط مدیریت هوشمند می تواند این ظرفیت هنری را در مسیر صلاح و سعادت به کار گیرد و با شناسایی جریان هنری سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب و حمایت هدفمند و هوشمندانه فرصت ظهور و بروز به آنها دهد تا شاهد نتایج پربار آن باشیم.

ارسال نظرات