رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در اتاق بازرگانی ایران با بیان این که دولت بدهی خود را با انتشار اوراق خزانه اسلامی پرداخت می‌کند، گفت: دولت برای افزایش سهم مالیات از بودجه، نمی‌خواهد فشاری به بنگاه‌ها وارد شود.
کد خبر: ۸۶۳۷۷۳۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدباقر نوبخت پیش از ظهر امروز در نهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بین فعالان خصوصی کشور حضور یافت و برنامه‌ دولت در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد.

وی با تقدیر از حضور فعال نمایندگان بخش خصوصی در تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95، گفت: تهیه برنامه خوب بخشی از کار است، اما اجرای بهتر مهم‌تر از آن است؛ چرا که در سال‌های اخیر بسیاری از برنامه‌های خوب درست اجرا نشده است.

نوبخت با اشاره به اینکه سند اصلی برنامه ششم و ابعاد اجرایی آن، آن‌طور که باید هنوز تشریح نشده، خاطرنشان کرد: سه‌شنبه هفته آینده در اجلاس یک‌روزه، ابعاد اجرایی برنامه ششم را به‌مثابه اقتصاد مقاومتی تدوین می‌کنیم.

وی تصریح کرد: قرار است در برنامه ششم به رشد اقتصادی سالانه 8 درصد برسیم و از آنجاکه در فروش نفت و صادرات محدودیتی نداریم، باید نوع تعامل خود را با کشورها شناسایی کنیم و برای همین کشورهایی که امکان رقابت‌پذیری را دارند به سه دسته تقسیم کردیم. یکی کشورهایی که رقابت‌پذیری آنها مبتنی بر عوامل تولید است، یک گروه بر مبنای بهره‌وری و یک گروه بر مبنای نوآوری.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: قرارمان بر این است که در این سال‌ها با شرکت‌هایی که از هر کشور مشخص کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشیم که آنها تکنولوژی نو خود را بیاورند، نه صنعت دست چندم را،دیگر امروز کشورهایی مانند چین که ما به‌عنوان دوست به آنها نگاه می‌کنیم این‌طور نیست که هرچه بگویند، قبول کنیم، بلکه به  آنها گفته‌ایم با آنها کار می‌کنیم، اما رقابت وجود دارد و منافع ملی برای ما مهم است.

وی در مورد قرارداد پژو گفت: حتی با پژو که اولین قرارداد را بستیم شرطمان این است که از بازارهای آنها استفاده کنیم؛ چراکه هر کشوری از بازارهای صادراتی سهم خود را دارد.

نوبخت به سه معضل آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی به عنوان اولویت برنامه ششم توسعه اشاره کرد که کشور در این سه زمینه واقعاً به سمت بحران رفته است و افزود: باید در برنامه ششم فکر جدی به حال این معضلات بکنیم.

وی در مورد صندوق‌های بازنشستگی گفت: در زمان فعالیت کارمندان دولت کسوراتی از حقوق آنها کسر می‌شود که پس از بازنشستگی مشکلی پیش نیاید، ولی اکنون به هر دلیلی دولت حقوق بازنشستگی لشکری و کشوری را از جیب خود می‌پردازد و اکنون ما از یک نفر بازنشستگی کم می‌کنیم و به هفت نفر حقوق بازنشستگی می‌دهیم که صندوق‌های بازنشستگی در حال ورشکستگی است، ولی در برنامه ششم فکری به حال آن کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این را هم گفت که دولت مصمم است تا در برنامه ششم مشکلات حوزه معدن، صنایع معدنی، میادین مشترک، حمل‌ونقل ریلی و گردشگری را هم حل کند.

نوبخت به پیش‌بینی دولت از کاهش نرخ تورم و بیکاری در برنامه ششم خبر داد و گفت: کاهش ضریب جینی 0.34 درصد و تک‌نرخی کردن تورم و بیکاری از اهداف ماست تا جایی که در سال 99 نرخ تورم باید به 8.9 درصد برسد و نرخ بیکاری هم از 10.7 تا پایان برنامه ششم باید به 7 درصد برسد.

وی همچنین کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور را یکی دیگر از اصلاح شاخص‌ها برشمرد و افزود: اکنون سهم منابع نفتی در بودجه 32 درصد است که قرار است، به 22 درصد کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین در مورد افزایش سهم مالیات در بودجه کشور هم گفت: اگر بخواهیم از آنهایی که اکنون مالیات می‌دهند،‌ مالیات بیشتری بگیریم، کارها قفل می‌کند و ریشه سرمایه‌گذاری آتی را می‌خشکانیم، بلکه باید شیوه دیگری را پیش رو بگیریم.

وی ادامه داد: در عین‌حال اکنون بنگاه‌های ما نیاز به تسهیلات دارند، اما منابع بانکی قفل است؛ چراکه یا آنهایی که تسهیلات گرفته‌اند آن را پس نمی‌دهند که بعضی از آنها معلول از شرایط اقتصادی است و به استاندارها ابلاغ شده که نه تنها برای این دسته از افراد سخت گیری نشود بلکه باید بتوانیم وام هایی بدهیم که این معوقات را تسویه کنند و بخش دیگر هم مربوط به بدهی های خود دولت است.

نوبخت در مورد ارائه راهکاری برای تسویه بدهی دولت، گفت: برای این کار زمان‌بندی کرده‌ایم تا از طریق فروش اوراق کل تعهدات را بدهیم که تا 3 سال سالانه سود آن را می‌دهیم و پس‌از آن اصل آن را ابتیاع (خریداری) می‌کنیم و بدهی دولت را تسویه می‌نماییم.

وی همچنین به پیش‌بینی رشد برای بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: برای بخش کشاورزی رشد 5 درصدی، برای معدن 8.3، برای صنعت 9.3، برای بخش ساختمان 6.4، برای بخش خدمات رشد 5.8 درصدی، برای نفت 8.8 و ارتباطات 19.4 درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم که به‌طور متوسط سالانه 724 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد 8 درصدی نیاز داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: دولت قرار است 105 هزار میلیارد تومان روی طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند و در همین راستا تعداد طرح‌های عمرانی که از گذشته مانده را با کار کارشناسی از 2900 طرح به 2500 طرح کاهش داده‌ایم و حتی بنا داریم که برخی طرح‌ها را واگذار کنیم که دستورالعمل آن آماده شده است.

نوبخت همچنین به این نکته اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه سالانه نیاز به جذب 12 میلیارد دلار منابع ارزی داریم و در برنامه ششم پیش‌بینی شده که سالانه 18 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و 20 میلیارد دلار منابع به‌صورت فاینانس جذب کنیم.

وی در پایان از اختصاص یک هزار میلیارد تومان مشوق صادراتی برای تسهیل و ورود صادرکنندگان به بازارهای صادراتی خبر داد.

ارسال نظرات