نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: تقویت بنیان‌های معنوی و هویتی در خانواده و انتقال مهارت‌های رفتاری در فرزندان از نکات بارزی است که خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند از این‌رو سلامت خانواده مسئله کلیدی است.
کد خبر: ۸۶۳۷۸۷۸
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در دیدار با مدیرکل بهزیستی استان مرکزی و معاونت‌های این سازمان با اشاره به ارزشمند بودن فعالیت‌های این سازمان اظهار داشت: در حقیقت خدماتی که این سازمان ارائه می‌دهد بار بر زمین مانده جامعه است که بهزیستی آن را بردوش می‌کشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در بهزیستی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا گستره کار این بخش چه در جامعه هدف و چه جامعه غیر هدف بسیار بالا بوده و هر میزان سرمایه‌گذاری کنیم کم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: به سبب حساس بودن دوران کودکی و آموزش‌پذیری و تأثیرپذیری کودکان در سنین پائین اقداماتی که بهزیستی در مهدهای کودک انجام می‌دهد بسیار حساس است از این‌رو می‌طلبد که افراد متدین و دین‌دار برای تربیت نسل آینده به کار گرفته شود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به لزوم حمایت از افراد متعهد و دارای کرامت نفس فعال در مهدهای کودک گفت: بسیاری از افراد ناکارآمد با هزینه بسیار پایین حاضر به فعالیت در این بخش‌ها هستند، بایستی دقت لازم در به کارگیری افراد اعمال شود و از سوی دیگر بهزیستی باید با حمایت مادی خود از ظرفیت افراد کارآمد در این بخش‌ها استفاده کند تا نسلی فرهیخته و دارای اخلاق در جامعه تربیت شوند.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه‌ای که باید وجود داشته باشد این است که مربیان مهدهای کودک تا چه میزان ظرفیت لازم را برای تربیت کودکان دارند چراکه این سنین حساس‌ترین دوره تغییرپذیری و هویت‌پذیری افراد است که بایستی با جدیت و دقت بیشتری در این زمینه و انتخاب مربی برای مهدهای کودک گام برداشته شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله در پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی شناسایی به موقع و پیشگیری از این آسیب‌ها توسط جامعه به ویژه بهزیستی استان است که در این راستا به سلامت خانواده به عنوان یک مسئله کلیدی بایستی توجه داشته باشد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به جایگاه و اهمیت خانواده در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: ازدواج سالم و روابط سالم در این زمینه بسیار مهم و مورد تاکید است، عدم مصرف مواد مخدر، دخانیات و مشروبات الکلی که اثرات بسیار جبران‌ناپذیری را بر خانواده و جامعه دارد، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی افزود: مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار توسط ایرانیان امری است که باید فرهنگ‌سازی شود چراکه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد کرده و از سوی دیگر سبب از بین رفتن منابع ملی می‌شود چراکه بخش عمده این مواد دخانیاتی به کشور وارد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: یکی دیگر از مخرب‌ترین آسیب‌های اجتماعی مسئله طلاق است که آمار 30 درصدی طلاق نسبت به آمار پائین زاد و ولد بسیار نگران کننده بوده و به واقع جزو آسیب‌های اجتماعی است که دارای چند مولفه است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به افزایش نرخ طلاق در استان مرکزی گفت: متاسفانه افزایش آمار طلاق به ویژه در شهرستان‌های ساوه و اراک با توجه به میزان جمعیت نگران کننده بوده در حالی که رشد زاد و ولد بسیار پائین است.

وی افزود: متسفانه شاهد ارائه آمار دروغین از سوی مسئولان هستیم، نرخ رشد جمعیتی را 1.4 اعلام می‌کنند اما باید توجه داشت که این نرخ در استان‌های مختلف متفاوت بوده در برخی استان‌ها شاهد رشد منفی هستیم که باید به درستی این امار اعلام شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: ایجاد یک دفتر تحقیقاتی در بهزیستی در راستای شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند سازنده باشد، در بحث پیشگیری می‌توان از ظرفیت روحانیت، بسیج مردمی و مساجد بهره گرفت و براساس اولویت به مشکلات مختلف پرداخت.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به لزوم هدفگذاری از سوی بهزیستی برای انجام امور گفت: اگر طلاق تعدیل شود بی‌شک شاهد کاهش بسیاری از مسائل و مشکلات خواهیم بود باید به سمتی برویم که همزمان با برنامه ششم توسعه بهزیستی بر روی چند اولویت با هدفگذاری پیش رود.

وی افزود: مقوله پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود و در این خصوص تصمیم‌های کاربردی و اثرگذار گرفته شود، بودجه‌ای به منظور شناسایی، پیشگیری و ارائه راهکار در مورد آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته و با توجه به اهمیت این مسئله در این زمینه کمیتهای تشکیل شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: اولویت اول بهزیستی بر خانواده‌ها باشد چراکه با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان افزایش آمار ازدواج گام برداشت چراکه افزایش سن ازدواج در بیشتر موارد ناباروری را به همراه داشته که خود تبعات منفی دیگری را به همراه دارد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به نقش تمامی افراد جامعه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: خانواده، دانشگاه، رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری و همچنین روحانیت در این زمینه باید ورود کنند و قبل از ارائه راهکار در مسیر پیشگیری گام برداشته شود.

وی افزود: رسالت بهزیستی خاص و خطیر بوده که فقط افراد بردبار، عاشق و دارای سعه‌صدر می‌توانند در آن موفق باشند، بهزیستی به تنهایی قادر به رفع مشکلات و موانع موجود جامعه هدف نیست، بلکه باید مشارکت اجتماعی در این زمینه وجود داشته و در کنار این مسئله مفاهیم دینی و اخلاقی در مراکز مختلف ترویج شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: باید انگیزه‌های دینی و معنوی در افراد تقویت شود و بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه با همکاری و حمایت تمام جامعه به ویژه خیران مورد حمایت قرار گیرند، آنچه که سبب می‌شود جانبازان مانند کوه استوار باشند داشتن اعتقاد و ایمان قلبی است.

انتهای پیام/


ارسال نظرات