مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کمبود افزون بر 500 پرستار در بیمارستان های این استان در بخش های مختلف خبر داد.
کد خبر: ۸۶۳۸۱۵۳
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد:علی اکبر جراحی با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود: استان از لحاظ تعداد پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به نرم کشوری مطلوب است.

وی اظهار کرد: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 1.7 نفر است در حالی که در کشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 1.1 نفر است.
وی با اشاره به وجود دو هزار و 480 تخت در بیمارستانهای استان ادامه داد: در استان یزد به ازای هر تخت بیمارستانی 1.3 پرستار در بیمارستانهای این خطه وجود دارد.
جراحی با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و 900 پرستار در بیمارستانهای دولتی ، خصوصی ،خیریه و تامین اجتماعی در استان فعالیت دارند تصریح کرد: از این تعداد دو هزار نفر در بیمارستانهای دولتی و مابقی در سایر بیمارستانها مشغول ارائه خدمات به بیماران هستند.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه 70 درصد از مجموع پرستاران استان زن و مابقی مرد هستند گفت: کمبود پرستار مرد از جمله مشکلات بخش درمان این خطه است.
وی در ادامه گفت: در سالجاری با توجه به نبود مجوز استخدام کادر پرستاری تعداد 300 نفر بصورت قرار داد خرید خدمت برای جبران کمبود نیرو جذب شد اما هنوز با کمبود کادر پرستاری روبرو هستیم.
جراحی در ادامه بازدید از بیمارستانهای و تجلیل از پرستاران ، قدردانی از پرستاران پیشکسوت، اخلاق مدار و ایثارگر و برگزاری جشن روز پرستار از برنامه هفته پرستار در استان نام برد و گفت: امسال چهار نفر به نامهای علی بیگی نیا، زهرا شیبانی، حسین خالقی و بتول بقال زاده از استان یزد بعنوان پرستار نمونه کشور انتخاب و در تهران از آنها قدردانی شد.
وی اظهار کرد: این قشر از جامعه با وجود مشکلات مختلف از جمله کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان ها به عنوان یکی از ارکان نظام سلامت عاشقانه در حال خدمت رسانی هستند.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای کامل قانون ارتقاء بهره وری در تمام بیمارستانهای استان را از جمله مطالبات پرستاران بیان کرد.
در استان یزد مجموعا 20 بیمارستان وجود دارد که از این تعداد 13 مورد آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هستند.
هم اکنون در کشور 120 هزار پرستار در بخش های خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح فعالیت می کنند اما با وجود فعالیت این تعداد پرستار، بیمارستانهای کشور به 120 تا 200 هزار نفر پرستار دیگر نیازمند هستند.
پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا حضرت زینب کبری (س) روز پرستار نامگذاری شده است.

ایرنا

ارسال نظرات