کد خبر: ۸۶۳۸۴۳۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

انوش رحام تحلیلگر حوزه تجارت خارجی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: بر اساس اتفاقات اخیر در حوزه سیاست خارجی و اتحاد بعضی سیاست های ضد ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه نسبت به ایران، تفکر اولیه برای تشکیل کمپین تحریم سفر به کشور های حامی داعش به وجود آمد.

وی افزود: در حال حاضر در شرایطی هستیم که کشورهایی مانند امارات، ترکیه و قطر سیاست های خصمانه ای را نسبت به کشور ما داشته و جو روانی ارتباطات بین الملل را به این سمت می برند که تبعیت محضو کورکورانه از سیاست های سلفی گری عربستان داشته و به نوعی حامی مالی داعش و حتی تکفیری ها دارند.

تحلیلگر حوزه تجارت خارجی اظهار ادامه داد: به هر حال مردم ما نسبت به موضع خصمانه این چند کشور بالاخص ترکیه که مواضع خصمانه ای برای کشور ما داشته رسیده اند، این کشور ها به کشور های حامی داعش که خون ریزی و جنگ مذهبی را در منطقه ایجاد می کند و ثبات منطقه رابه هم ریخته و تبدیل به یک غده سرطانی در منطقه شده تبدیل شدند حکام جاه طلب کشور های حوزه خلیج فارس هم منافع مالی شان در همین است که به نوعی از تجارت با کشور ما بیشترین منفعت را ببرند.

رحام یادآور شد: سالانه در ایام نوروز حدود 5 میلیارد دلار خروج ارز از کشور داریم که قسمت زیادی از آن فقط در کشور ترکیه هزینه می شود به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که کمپین تحریم سفر به کشور های حامی داعش را تشکیل دهیم که اعلام موضعی باشد و طرف مقابل این کمپین دولت هایی هستند که مردم را تحت فشار قرار می دهند.

عضو تیم تحقیق برنامه پایش خاطر نشان کرد: مردم ما باید به این کشور ها بفهمانند که تامین کننده مالی آنها نیستند و باید این خاستگاه را به دولتمردان خیلی سریع و شفاف انتقال دهند و آنها هم پیام مردم ایران رصد می کنند و متوجه رفتار سیاسی آنها می شوند.

رحام با تأکید بر این که این کمپین نهایت احترام و عزت ایرانی است افزود: وقتی مردم ما سفر های پر هزینه ای را به این کشورها می کنند مقدار زیادی ثروت تزریق به ترکیه و امارت می شود ولی آنها با رفتار بدی با مردم و مسافران دارند.

وی در توضیح این مطلب گفت: در سال گذشته بسیاری از پروازها در فرودگاه های بسیار کم ظرفیت و با امکانات کم در ترکیه در حوالی آنتالیا انجام شد و متاسفانه گزارشاتی از منتظر ماندن چندین ساعته مردم برای چک لیست پاسپورت های خود رسید همچنین راننده ها برای انتقال مردم ایران به هتل ها رفتارهای بدی داشتند، در شرایطی که در سال گذشته مسافران روس و اروپایی به ترکیه می آمدند اما می بینیم به نوعی تبعیض رفتار در هتل هایی که حتی 5 ستاره نامیده می شوند نسبت مردم ما بوده است.

رحام با بیان اینکه مردم ما عزتمند بوده و حقوق خود را واگذار نمی کنند و دشمنی ها را جواب می دهند خاطر نشان کرد: احساس شد که باید یک موجی ایجاد شود تا مردم از این اتفاقات مطلع شوند کما اینکه امسال به دلیل شکست های پشت سر هم داعش قطعا کینه توزی زیادی نسبت به مردم ایران دارند و در اصل گماشته سعودی که همان داعش باشد انتقام ناجوانمردانه ای از ایران خواهد گرفت.

تحلیلگر حوزه تجارت خارجی گفت: با توجه به اینکه ترکیه که مدعی امنیت حداکثری در منطقه بود امسال چندین عملیات تروریستی در آنجا انجام شد و دولت ترکیه توانایی تامین امنیت آن را نداشت و قطعا این مسئله به کشور های دیگر نیز تسری پیدا می کند بسیاری از این مسائل ریشه سیاسی دارد و مردم باید هوشیار باشند که با یک سفر گردشگری عواقب جبران ناپذیری را ممکن است در پی داشته باشد، پس بهتر است مقصد هایی انتخاب شوند که ضمن یک پیام عزتمندانه منابع اقتصادی کشور نیز حفظ شود.

وی تأکید کرد: بحث ایران و تمامیت ارضی و ملی مطرح است که چیز کمی هم نیست لذا این احترام باید لحاظ شود و وقتی این اتفاق نمی افتد و ظن این به وجود می آید که امنیت لازم وجود ندارد این موج باید ایجاد شود که مردم به این کشور ها سفر نکنند.

رحام اظهار داشت: چند روز پیش گزارشاتی مبنی بر اینگه گروه های تکفیری مدعی شدند در سفر های نوروزی به مسافران ایرانی حمله می کنند منتشر شد وقتی که در این کشور ها برنامه ریزی مشخصی برای تامین امنیت نیست در شرایطی که کشور ما می تواند یک کشور توریست پذیر باشد چرا یک سال مردم این تصمیم را نگیرند که در کنار هم در کشور خود مسافرت کنند؟

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مطلع کردن مردم گفت: وظیفه نخبگان در جامعه این است که به تبادل و تولید محتوای شفاف برای مردم از مسائل بپردازند.

رحام بیان داشت: تعدادی از اقتصاد دانان کشور به این کمپین پیوستند با طرح این موضوع که کاهش این سفرها و کاهش خروج ارز از کشور می تواند به مردم کمک های زیادی کند اگر عده ای ناآگاهانه به این کشور ها بروند عواقب بسیاری خواهد داشت و کینه توزی آنها متوقف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم فارغ از نتیجه سیاسی باید دید ملی داشته باشند تصریح کرد: رسانه ها باید سعی کنند این کپمین را بسط داده و این مسئله برای مردم به گفتگو گذاشته شود.

رحام در خاتمه اظهار داشت: امسال سازمان های جهانگردی باید همت بیشتری کنند که سفرهای نوروزی با کیفیت بیشتری انجام شود و مردم رضایت بیشتری داشته باشند و مسئولان که وظیفه تأمین امنیت کشور را دارند در این مورد تحلیل ها و پیش بینی هایی کنند.


ارسال نظرات