یک اقتصاددان :

دولت شیفته واردات است و این خلاف اقتصاد مقاومتی است

حسین رجایی کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت با سیاست واردات‌گرا مانند قرارداد با پژو، در حال شکوفا کردن اقتصاد اروپا است و برخلاف اقتصاد مقاومتی حرکت می کند.
کد خبر: ۸۶۳۸۵۵۶
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،حسین رجایی کارشناس اقتصادیگفت: دولت نه تنها پایبند به اقتصاد مقاومتی نیست بلکه خلاف آن نیز حرکت می کند. هیچ شکی نیست که در این قراردادهایی که دولت انجام داده مانند قرارداد با پژو، در یک کلام می شود گفت، داریم اقتصاد اروپا را شکوفا می کنیم. این همه هیجان برای انعقاد قراردادهایی که قرار است کالای مصرفی وارد کشور کند قابل درک نیست. دولت به شدت دنبال واردات است و برای هر کالایی به راه ساده و پرفساد واردات رجوع می کند.

این مدرس دانشگاه افزود: "دولت به خاطر دیپلماسی غلطی که دارد، و افسار اقتصاد را به دُم روابط بین الملل  بسته است؛ رویکردشان بیشتر بر واردات است که به رکود و مشکلات اقتصادی ما بیشتر دامن می زند. دیدگاه غلطی در کشور وجود دارد که فکر می کند باید بازار داخل را در اختیار بیگانه قرار داد تا وابستگی متقابل ایجاد شود که نشان می دهد از اساس موضوع را نفهمیده اند. 

رجایی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 30 بهمن 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ولی در حدود 2 سالی که از ابلاغ این سیاست‌ها گذشته، چندین بار نارضایتی رهبری از عملکرد دولت در اجرای این سیاست‌ها تکرار شده است، افزود، رهبر انقلاب چندین بار از دولتمردان خواسته‌اند دست از نگاه شعاری به اقتصاد مقاومتی برداشته و به طور عملی وارد اجرا شوند، که در دیدار با نخبگان برای چندمین بار از روند پیشرفت اقتصاد مقاومتی ابراز نارضایتی کردند و فرمودند: "اسم اقتصاد مقاومتی هم زیاد تکرار می‌شود؛ حالا چقدر اقتصاد مقاومتی در کشور پیشرفت کرده، بحث الآن من نیست من البتّه خیلی خشنود نیستم از مقدار پیشرفت این فکر و این بنیان مهم در کشور، لکن به‌هرحال یک حرکتی وجود دارد".

این کارشناس مسایل اقتصادی تاکید کرد، دولت و رئیس‌جمهور بارها در صحبت‌های خود تاکید کردند که ما قصد داریم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، تعریف ساده اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌های تهدیدزا است و این کاهش نیز در بهترین جایگاه به قطع آن وابستگی منجر خواهد شد؛ اما عملکرد آنها خلاف این را نشان می دهد. افزایش واردات کالاهای راهبردی مانند گندم، قراردادهای تجملی بی حاصل مانند صرف 25 میلیارد دلار برای واردات ایرباس، قرارداد مشکوک با پژو و واردات اقلام مهمی مانند بنزین آنهم با کیفیت نازل نشان می دهد که درک درستی از اقتصاد مقاومتی در دولت وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد، تنها راه مقابله با فشارهای خارجی و توجه به مفاهیم اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبرمعظم انقلاب توجه ویژه به تولید ملی و داخلی کشور است. این باید از دولتمردان آغاز شود و به تدریج به بدنه مردم نیز سرایت کند . باید دید دولتمردان یازدهم با وجود تاکید چند باره رهبر معظم انقلاب اسلامی چه زمانی تن به اجرای مفهوم حقیقی اقتصاد مقاومتی می دهند؟
ارسال نظرات