قائم مقام دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی با اعلام این خبر که فردا در نشست شورای عالی کار درباره کلیات دستمزد سال ۹۵ کارگران بحث خواهد کرد، گفت: رسیدن حداقل مزد کارگران در سال ۹۵ به ۱.۵ میلیون تومان بعید است.
کد خبر: ۸۶۳۸۶۵۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی رجبی با اشاره به اینکه فردا نشست شورای عالی کار با هدف جمع‌بندی مباحث دستمزد سال 95 کارگران به بحث و تبادل نظر می‌پردازد اظهار داشت: فعلا رایزنی‌ها به صورت توافق اولیه جمع‌بندی شده اما فردا در نشست شورای عالی کار تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

وی افزود: وضعیت اقتصادی، پرداخت میزان افزایش حداقل مزد سال 95 به تمام سطوح کارگری و سبد معیشت کارگران از جمله مباحث کلی مطرح شده در شورای عالی کار خواهد بود.

قائم مقام دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در واکنش به این سوال که چرا گزارش سبد معیشت را به صورت ناقص در کار گروه تعیین حداقل مزد مطرح کرده‌اید خاطرنشان کرد: باید دید که از منظر کارگران سبد معیشت چه ویژگی‌هایی دارد اما در این سبد معیشتی حداقل‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

رجبی تصریح کرد: طبق آخرین رایزنی‌ها و آمار مراکز رسمی کشور خانوار کارگری تقریبا 4 نفره بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بن کارگری از 130 هزار تومان به مبالغ بالاتر افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر و حق مسکن کارگران چطور جبران می‌شود گفت: حق مسکن باید مصوبه هیات وزیران داشته باشد اما بن کارگری سال گذشته از 80 هزار تومان به 130 هزار تومان افزایش پیدا کرد و که رقم قابل توجهی بود.

این عضو عالی شورای کار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حداقل مزد سال آینده کارگران به اضافه مزایای انگیزشی به رقم یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهد رسید یا خیر اظهار داشت: بعید است که حداقل دستمزد به یک و نیم میلیون تومان برسد چرا که بر سایر موارد از جمله حمل و نقل، سنوات، پاداش، اضافه کار، عیدی و هزینه تمام شده تاثیر مستقیم دارد.

وی همچنین درباره زمان پرداخت عیدی کارگران توسط کارفرمایان گفت: کارفرمایانی که توانایی مالی دارند از ابتدای اسفند شروع به پرداخت عیدی کارگران خود می‌کنند اما طبق قانون باید تا پایان اسفند پرداخت شود.

رجبی با اشاره به سنوات کارگران هم به خبرنگار فارس گفت: سنوات به سه روش پرداخت می‌شود که ابتدا کارگران با قراردادهای دائمی و رسمی در پایان مدت خدمت سنوات می‌گیرند و مابقی کارگران که قراردادهای یکساله و یا بیشتر دارند به تناسب تعداد سال در پایان کار و یا حین انجام خدمت مزایای پایان کار دریافت می‌کنند که مشمول مالیات هم نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظرات